Ik lees op Nu.nl dat je het drukker hebt vanwege de aanstaande wijzigingen in de fiscale behandeling van hypotheken en de renteaftrek.
Zoals je weet is het in het kader van de hypotheekrente-aftrek van belang of een (voorlopig) koopcontract getekend is voor of na 1 januari 2013.
Dat betekent automatisch dat jij aan het einde van het jaar onder druk gezet kunt worden (door koper of verkoper) om nog een contract op te stellen voordat de champagnekurken knallen met Oud Jaar.
Dat is geen probleem, want het hoort bij je werk en het is een bekroning van een geslaagde verkoopbemiddeling.
Maar als je tussen Kerst en Oud en Nieuw nog een koopcontract opstelt, is het wel van belang voor partijen dat er geen discussie met de belastingdienst ontstaat of het contract is ge-antedateerd. De belangen voor zowel de fiscus als de koper zijn groot, want het gaat om de belastingaftrek van de rente voor de komende 30 jaar.
Daarom nu alvast een praktische tip voor je.
Overleg eens met een notaris waar je graag zaken mee doet. Kijk of het mogelijk is dat dit notariskantoor van jouw koopcontracten een copie collationnee kan maken als jij daarom vraagt. Dat houdt in dat de notaris jouw contract kopieert en er een verklaring opzet op welke dag dat gedaan is. Zolang jij jouw contract maar vóór sluitingstijd op 31 december a.s. hebt langs gebracht, is onomstotelijk duidelijk ten opzichte van de fiscus dat het contract nog in 2012 is getekend.
Mocht het niet lukken om langs te gaan bij de notaris omdat je het te druk hebt met de opleveringsbezichtigingen tussen Kerst en Oud en Nieuw, vraag dan aan de notaris om te checken of zijn of haar fax op de juiste datum en (winter-)tijd is ingesteld. En vooral ook of er voldoende papier in de lade zit.
Desnoods kun je dan namelijk het door partijen getekende koopcontract nog faxen nadat het notariskantoor gesloten is op 31 december a.s.. De fax print er bij de notaris namelijk bij ontvangst een datum en tijd op.
Mocht je zeer voorzichtige kopers hebben die geen genoegen nemen met een copie collationnee, dan is er nog de mogelijkheid om de notaris een depotakte op te laten opstellen. Aan die akte wordt dan het koopcontract gehecht. Maar hier zijn wel extra kosten aan verbonden die de koper zal moeten betalen. Dus maak dat wel duidelijk aan de koper.
Ik wens je in 2013 een gezond en financieel goed jaar toe.
Laatste berichten van Ernst Loendersloot (toon alles)
- Koop je nu met 2 of 6 procent overdrachtsbelasting? - 23 augustus 2016
- Kan ik de notaris verbieden de courtage aan mijn makelaar te betalen? - 1 juni 2016
- Wanneer is een huis een woning? #overdrachtsbelasting - 12 april 2016
Geachte heer Loendersloot,
Wij hebben op aanraden van de makelaar vorig jaar het (voorlopig) koopcontract getekend op 21 december. Binnen de gestelde termijn is het koopkontract dus getekend en daarna een aflossingsvrije lening aangevraagd en in 2013 gekregen. Nu kom lees ik in alle stukken dat er een lening moet zijn voor 31 december en dat is wezenlijk anders dan een getekend koopkontract. Nu zit ik met het invullen van mijn belasting van 2012 en kan daar dus niet aangeven dat ik het huis in 2012 gekocht heb omdat de betalingen van de koop in 2013 gedaan zijn. Ik heb de belastingtelefoon gebeld en die zeggen dat de overdracht van de woning bepalend is? U (en vele met u) zeggen dat het koopkontract bepalend is om nog gebruik te kunnen maken van een aflossingsvrije met rente aftrek.
Als dit werkelijk zo is als de belasting verteld, zit ik nu met een aflossingsvrije hypotheek die niet aftrekbaar is. Kunt u mij de stukken aanwijzen waar het staat dat je een koopkontract voor 31 dec getekend moet hebben? Ik lees alleen maar dat je voor 31 dec een aflossingsvrije hypotheek moet hebben en daar zit wel een verschil.
Ik ben benieuwd naar uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Klaas
@Marco: Hoe te laten registreren bij de belastingdienst? Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen/onderhandse_akten/
Helaas zijn de belastingkantoren op 31 december gesloten. De laatste mogelijkheid van registratie bij de belastingdienst is dus vrijdag 28 december a.s.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/nieuws/openingstijden_rond_feestdagen
Je kunt de akte ook bij het kadaster laten inschrijven. Kan er ook geen discussie over bestaan. Kost helaas wel wat.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van Jan over het laten registreren bij de belastingdienst. Hoe gaat dat in z’n werk?
Ik werd uiteraard getriggerd door het woord ‘gratis’ in zijn reactie… 🙂
Goeie tip, ik hoop er heel veel gebruik van te moeten maken!
Goeie tip en niet eerder aan gedacht. Waarvoor dank!
Gewoon gratis laten registreren bij de belastingdienst.
Beste Jan,
Dat kan ook, maar check wel even de openingstijden van de Registratie van de Belastingdienst.
Het is wat vervelend als je op 31 december a.s. met het getekende koopcontract in de hand voor een dichte deur staat bij de Belastingdienst.
Dan kun je het contract beter via de notaris van een datum en tijd stempel laten voorzien.
Is versturen van een getekende kopie per mail met leesbevestiging naar de notaris niet goed genoeg?
Beste Ilja,
Dat is ook een goede optie.
Het betekent echter wel dat er bij de ontvangen (notariskantoor) ook een handeling verricht moet worden. Namelijk het openen van de mail.
Stel dat jij het koopcontract mailt op 31 december a.s. ’s middags NADAT de secretaresse de computer uit heeft gezet, dan krijg je pas de ontvangstbevestiging op 2 januari 2013.
Stuur je het contract per fax dan is er geen handeling nodig bij de ontvanger. De fax van de notaris ontvangt, print en voorziet datum en tijd ook als er niemand meer aanwezig is in het notariskantoor.
En juist voor de contracten die zo laat in het jaar nog worden getekend zal de fiscus veel interesse kunnen hebben.
Vandaar de suggestite om de fax te gebruiken. Maar nogmaals: laat het notariskantoor wel nog even checken dat de datum en (winter)tijd goed staan en dat er voldoende papier in de bak zit.
Of je tekent gewoon standaard de koopakte bij de notaris. kost het je ook geen papier.