“Heb ik u al uitgelegd hoe het allemaal werkt?”
Twee paar vragende ogen kijken me aan. Uitleg is duidelijk nodig. Ik gebaar naar mijn collega, in gesprek met drie andere koppels, dat ik even de tuin inloop. Met de geïnteresseerden op mijn hielen baan ik me een weg door de stampvolle rumoerige woonkamer. Eenmaal in de tuin begin ik voor de 18de keer die dag mijn uitleg:
“Elke zaterdag en zondag hebben we dit soort open huizen. Op maandagavond bellen we iedereen…”
Dat weekend krijgen we 36 biedingen voor één huis. Het huis wordt voor marktwaarde verkocht op maandagavond. Het hele verkooptraject heeft 19 dagen geduurd.
Dat ging vroeger toch echt anders
Organiseerde ik in 2008 een open huis, dan kwamen er gemiddeld 2,3 bezoekers. 1 van die 2,3 was ik zelf. En dat was in de ‘goede tijd’, voor de crisis!
Als je nu gemiddeld 0-3 koppels krijgt op een open huis, dan is het mogelijk om met een paar relatief kleine aanpassingen gemiddeld 10 -15 koppels te krijgen. Met uitschieters naar 25-35 koppels.
Klinkt allemaal nogal ongeloofwaardig, ik weet het. Maar in dit artikel wil ik je laten zien hoe wij het elk weekend doen en hoe jij hetzelfde kunt doen.
Old School vs. New School
In mijn traditionele makelaardij periode werd ik altijd treurig van open huizen. De gemiddelde begrafenis is gezelliger. En drukker.
Het kwam meestal neer op eindeloos wachten aan een keukentafel, hopend dat de deurbel zou rinkelen. Tijd die tergend langzaam wegtikt. Een voorbijrijdende auto volgen, hopen dat het kijkers zijn op zoek naar een parkeerplek. Belabberde Senseo koffie.
Bij een leeg huis ben ik eens letterlijk in slaap gevallen. Organiseer je ooit nog een traditioneel open huis in een zielloos, meubelloos, en bezoekerloos huis; zo overleef je die tergend lange anderhalf uur;
- Ga bovenaan de trap zitten
- Zet je voeten op 1-2 treden eronder
- Ga met je rug op de grond liggen
- Hoop op vloerbedekking. Beton ligt niet lekker.
Rinkelt de bel en ben je ingedut, dan kom je automatisch als een neurotisch stokstaartje omhoog en heeft niemand in de gaten waar je mee bezig was. Wel even in je ogen wrijven voor je open doet.
Verruil je dat scenario liever voor een druk open huis? Kies er dan voor om de marketing anders aan te pakken.
Traditioneel Open Huis
Vóór de crisis was het al een uitdaging om mensen aan te trekken voor een open huis. Nu is het moeilijker dan geblinddoekt achteruit een vrachtwagen inparkeren op de PC Hooft tijdens spitsuur. De concurrentie is moordend met meer dan 250.000 huizen te koop en het wordt met de dag erger.
Als verkoper sta je voor de uitdaging om mensen binnen te krijgen. We vragen kopers om een paar uur van hun weekend op te offeren. Om in hun auto te stappen, op hun vrije dag, op tijd aanwezig te zijn en te komen praten met iemand die ze niet kennen.
En wat geven we daarvoor terug? Wat is het onweerstaanbare aanbod dat er tegenover staat…
….een huis dat ongeveer net zoveel kost als de rest.
Misschien nog gebak, koffie en jouw gezelschap.
Als dat je hele verkoopargument is sta je er zwakker voor dan een houthakker in een balletwedstrijd. Tenzij de geïnteresseerden dakloos zijn. Die groep spreekt onderdak, koffie en gebak wel aan, maar dat is zelden je doelgroep.
Van traditioneel naar functioneel
In 2009 stopten wij in één keer, cold turkey, met traditionele makelaardij. Niet omdat we geweldige visionairs waren. Dat zou mooi uitzien in de corporate story, maar het zou flauwekul zijn (Hmmm. Dan past het eigenlijk juist in een corporate story. Maar goed…).
We deden het om een hele simpele reden. De markt kwam ratelend tot stilstand als een auto die al 30 kilometer zonder olie rijdt. En mijn oma zei altijd: “de beste uitvindingen komen voort uit noodzaak”. Klopt als een bus.
– Mijn opa zei altijd; “De domste boeren hebben de dikste aardappelen”. Ik weet niet of die ook klopt –
We gooiden het roer om en testten een nieuwe formule. Een formule waarmee in de afgelopen jaren is geëxperimenteerd om kinderziektes eruit te halen. Nu weten we vooraf hoe druk het wordt, kunnen we op tijd aan knoppen draaien als het de verkeerde kant op gaat en is het mogelijk op commando doorbraken te forceren bij een huis.
Klinkt leuk. Maar waar is het bewijs?
Bekijk wat de verhouding is tussen ons aanbod en verkocht.
(transacties gemeten vanaf april 2012, toen werden we NVM makelaar)
Jaarlijks verkopen we drie tot vier keer zoveel huizen dan we op elk moment in portefeuille hebben. Geen logge mega portefeuille vol panden waarvan je vergeet dat je ze in verkoop hebt. Een kleine portefeuille waar intensief mee wordt gewerkt om resultaten te boeken. Hoge omloopsnelheid.
Het recept voor een succesvol open huis
Maar hoe doe je dit nou eigenlijk? Wat is “The Secret”.
The Godfather gaf het perfecte recept om iemand te overtuigen: “I’ll make him an offer he can’t refuse”.
Het moet een aanbod zijn waar kopersbloed van gaat borrelen. Iets waar het reptielenbrein van wakker wordt en schreeuwt: “hebben, hebben, hebben”.
Een onweerstaanbaar aanbod bestaat uit drie onderdelen.
- Prijs
- Presentatie
- Timing
Om het artikel een beetje behapbaar te houden, een korte beschrijving van de drie:
1. Prijs
Het is verschrikkelijk moeilijk in deze markt om exact de juiste waarde in te schatten. In een goede markt is dat niet zo problematisch. Leg je een verkeerde prijs neer, dan haalt de markt je vanzelf in op weg omhoog. Ook al begon je niet helemaal lekker, dat kwam verderop altijd goed.
We zitten nog steeds in dat denkpatroon, maar de rollen zijn nu omgedraaid. De markt rolt van een berghelling af en verkopers sprinten er wanhopig achteraan. Prijsverlagingen zijn er te weinig, komen te laat en hebben daarom vaak weinig tot geen effect.
Ik zou pagina’s vol kunnen schrijven over de kracht van een bieden vanaf prijs, maar in het kader van beknoptheid ga ik je op het hart drukken om het gewoon te doen, in plaats van een vraagprijs.
Werk met een bieden vanaf prijs die laag genoeg is. Niet gewoon de bodemprijs pakken die je klant zou accepteren. Daar moet je nu met je vraagprijs al in de buurt zitten. Ik neem aan dat we het er over eens zijn dat de tijden van €30.000 ‘speelruimte’ in de vraagprijs voorbij zijn, toch?
Is het huis het waard en trek je voldoende mensen dan kom je ruim boven die bieden vanaf prijs. Geloof me, ik heb het al meer dan honderd keer gezien in de praktijk. Meest recent voorbeeld was bieden vanaf €225.000, uitkomen op €285.000. Dat is niet ongebruikelijk, mits je de andere stappen goed doet.
Heb je de bieden vanaf prijs bepaald, dan is het cruciaal dat je de volgende stap goed doet. Geef kopers een indicatie over de marktwaarde. Ik weet dat we met zijn allen een gloeiende pesthekel hebben aan die modelmatige taxatierapporten, maar hier is dan eindelijk een goed moment om ze te gebruiken. Hallelujah, prijs Midas. Of Calcasa, NBWO, je kent ze allemaal wel. Ze kunnen er knalhard naast zitten, dus kies eentje die goed in de buurt komt van jouw gevoel. Probeer niet om jouw eigen waardebepaling te vermelden, want elk modelrapport wordt eerder geloofd dan de mening van de makelaar. Wij willen het verkopen, dus we zijn per definitie niet onafhankelijk. Een rapport wel.
Oh, en als een stuk of 3 modelmatige rapporten ver onder je prijs uitkomen? Dan zit er een grote kans in dat je er compleet naast zit. Ik ben er vaak genoeg zelf schuldig aan geweest. Tijd voor een bespreking met een klant voor je dan het hele proces ingaat, anders doe je een hoop moeite voor een onverkoopbaar (=te duur) huis.
2. Presentatie
Hiermee doel ik vooral op fotografie. De tijd van je assistent een fotootje laten schieten of zelf uit de losse pols freewheelen is net zo voorbij als het fotorolletjes tijdperk, het paard-en-wagen tijdperk en het Spice Girls tijdperk.
Het was leuk zolang het duurde, maar de wereld is verder gegaan en wij moeten mee.
Het is goed betaalbaar om het door een professional te laten doen, dus steek dat geld erin en zorg dat die presentatie dik in orde is. We hebben allemaal voorbeelden gezien van intens trieste foto’s. Neem de beslissing, stap in het licht en maak je geen zorgen; er blijven altijd mensen die koppig vasthouden aan tientjes uitsparen. Dus er blijft nog genoeg te lachen op foutehuizen.nl.
3. Timing
Timing is belangrijk. Het is het verschil tussen de bus net halen en net missen. Tussen een heerlijk knapperige salade en rottend GFT afval in een container.
En in ons vak, tussen verkopen en niet verkopen.
Het enige goede dat ik kan bedenken aan een traditioneel open huis is dat het een deadline geeft. In tegenstelling tot een gewone bezichtiging wordt duidelijk gecommuniceerd; “Kom op datum X, anders mis je het open huis”
Ik zou daar nog iets bij doen. “Kom op datum X, doe een bod, anders gaat je kans om te kopen voorbij. Huis wordt verkocht op XXX”
Daar is Dirty Harry niveau lef voor nodig. Want hoe kun je nou in deze markt beweren dat een huis verkocht wordt op een bepaalde datum? Niemand durft het, want je denkt meteen;
‘Ja maar, wat als het niet lukt?’
Twee dingen.
Ja Maar, wat als alles lukt? (schitterend boek van Berthold Gunster met die titel).
- Als het niet lukt is het geen ramp. Er sterven geen baby zeehondjes, het ruimte tijd continuüm wordt niet verstoord, de ozonlaag scheurt niet in tweeën. Je bent gewoon nog net zo ver als je eerst was.
In de tekst neem je iets op in de strekking: “Deze aanbieding is vrijblijvend en een uitnodiging om in onderhandeling te treden”. Anders heb je kans op schuimbekkende fanatici die beweren dat ze ‘recht hebben’ op het huis als ze de bieden vanaf prijs betalen.
Geef een deadline. Maak er een evenement van. Laat niemand het huis zien voor het zover is. Stop met bezichtigingen, richt alles op het open huis. Richt al je tijd, marketing en budget op dat ene moment. Elke bezoeker die voor die tijd komt is een bezoeker die niet komt op het open huis.
Met een deadline, een bieden vanaf prijs en een professionele presentatie maak je er iets bijzonders van. Het wordt een evenement. Evenementen zijn leuk, anders, spannend en vooral; druk. Allerlei goederen en diensten worden verkocht met evenementen. Waarom een huis niet?
De Juiste Volgorde Voor Lancering
Ok, de basis staat. Je hebt een deadline en je hebt een aantrekkelijk aanbod. Tijd om mensen aan te trekken.
Belangrijk; dit is de juiste volgorde. Eérst het aanbod, dan de marketing.
Begin je met marketing, dan versnel je alleen het tempo waarop mensen een onaantrekkelijk aanbod zien. Veel internet kijkers. Geen respons. Oorzaak = geen geweldig aanbod.
De meeste marketing is zo slap als een zompig stuk karton. Omdat we als lemmings alles van elkaar overnemen en niets nieuws bedenken. Tijd om er wat ruggengraat in te pompen. In je marketing ga je duidelijk maken dat het menens is. Het is een evenement, je werkt richting een deadline, dus je kunt nu je middelen concentreren.
Eerst was het een proces zonder kop of staart. Je kon geen indruk achterlaten omdat je te verspreid was. Alsof je een druppel inkt in een volle badkuip laat vallen. Nu je een einddatum hebt is het exact andersom. Je laat een verpletterende indruk achter omdat je alle middelen, budget en energie richting één evenement forceert. Alsof je een druppel inkt in een gevuld vingerhoedje laat vallen.
Koop een toppositie op huizensites. Laat kaartjes drukken. Bezorg ze vlak voor de open huis datum. Laat die datum op je bord zetten. Schrijf collega’s en financieel adviseurs dat je een evenement organiseert voor een gemotiveerde verkoper. Als ze ergens hun klant naar toe moeten sturen is het wel dit evenement. Go nuts.
Omdat je de luxe hebt van een deadline kun je in de 4 weken voorafgaand aan dat moment alle mogelijke middelen gebruiken. Doe dat dan ook. Hou niks achter, ga je niet bezig houden met “Ja maar, als het dan niet lukt, hoe moet het dan verder met dat huis?”.
Precies. De bange reactie is; “Het is allemaal een beetje griezelig. Laten we daarom maar gewoon blijven doen wat al twee jaar niet lukt. Weten we in ieder geval wat we hebben”
Dit is niet het moment voor halve maatregelen. Je verkoper ziet het idee van ‘alles bij het oude houden en hopen op beter’ waarschijnlijk niet zitten. Hopelijk jij ook niet.
Meer informatie
Oorspronkelijk was dit artikel nog drie keer zo lang. Een paar dingen heb ik gedwongen moeten inkorten omdat het anders wel een hele lang zit zou worden. Ik heb een video opgenomen over dit onderwerp die terug te vinden is op http://eindelijkverkocht.nl/30-bezichtigingen-in-1-weekend/. Het is een opt-in -dus je moet even je mailadres invullen- en dan krijg je automatisch de complete video toegestuurd. Die gaat meer de diepte in, duurt ongeveer drie kwartier en kost niks. Er komen nog video’s achteraan met meer praktijk en how-to informatie.
De video’s zijn eigenlijk bedoeld voor consumenten. We krijgen tientallen leads per week die we moeten afwijzen vanwege een gebrek aan tijd, matching of andere reden. Om die mensen toch verder te helpen hebben we deze video’s gemaakt. Wellicht heb jij er ook iets aan.
Laatste berichten van Arno Wingen (toon alles)
- Stop Wild-West taferelen in de makelaardij - 27 oktober 2014
- Een ongebruikelijke manier om bijna elk verkoopgesprek te winnen - 8 november 2013
- 1 Huis. 1 Weekend. 36 Biedingen - 3 december 2012
Hallo Arno,
Ik heb je video ook gezien. Qua marketing absoluut een dikke 10. Ik zelf werk ook regelmatig met bieden vanaf prijzen. Mijn gevoel zegt toch dat dit in deze tijd alleen werkt voor NHG dossiers waarbij de bank snel wil verkopen en “tevreden” is met een opbrengst ergens tussen de executiewaarde en marktwaarde. Het “deal van de dag” principe werkt naar mijn mening alleen bij instapklare woningen die onder de prijs worden verkocht. De vraag die je dan moet stellen is wie hiermee een dienst wordt bewezen. Ik denk toch met name de koper, de bank en de makelaar. En als de NHG uitkeert natuurlijk ook de verkoper. Mocht dit laatste niet het geval zijn (en gek genoeg weet een verkoper dat pas na passeren) dat zal deze 3 zware jaren tegenmoet gaan. Hoe dan ook .. een interessante specialisatie die helaas maar werkt voor een zeer specifieke doelgroep.
Beste Arno,
Interessant betoog en leuk uitgewerkt concept! Werkt dit echter alleen voor mensen die snel hun woning willen verkopen (en dus desnoods onder de reële waarde), of is dit toepasbaar bij iedere woning?
Is het verder overigens geen probleem dat de woning op Funda een vraagprijs heeft die niet direct de reële waarde vertegenwoordigt. Kan me voorstellen dat iemand die op zoek is naar een woning van rond de €180.000,– grotendeels zoekt in de prijsklasse €150.000,– en €200.000,–. Op Funda kan het zijn dat u de woning met uw concept wordt geplaatst voor €125.000,–. In de omschrijving wordt uiteindelijk het concept toegelicht en wordt duidelijk dat dit een ‘bieden vanaf prijs’ is. Heeft u het idee dat u hiermee potentiële klanten misloopt?
Met vriendelijke groet,
Niels
Hoi Niels,
Goede vraag. Wij werken alleen met mensen die snel willen verkopen omdat we maar beperkt capaciteit hebben. De beschikbare tijd, energie en het budget investeren we in de meest dringende dossiers.
De vraag dient zich dan al snel aan: kom je dan niet onder de reële waarde?
Na meer dan 100x het proces doorlopen te hebben is het antwoord gelukkig heel makkelijk: niet als het druk genoeg wordt. Als er minimaal 8-12 biedingen komen weten we zeker dat we op marktwaarde uitkomen. Simpelweg omdat er voldoende kopers zijn die hun mening over de waarde geven.
Zijn er te weinig mensen, dan is het bod beoordelen moeilijker en moeten we soms terug naar de tekentafel. Afgelopen weekend 2 van die dossiers gehad, gelukkig nu allebei verkocht onder voorbehoud. Eind goed al goed.
Het is trouwens makkelijk verzanden in een discussie over reële waarde, maar ik neem aan dat je met reële waarde de marktwaarde bedoelt. Ofwel de waarde die het op de vrije markt opbrengt (uitgebreide definitie is te googlen).
Het is de taak van een makelaar/taxateur om die in te schatten bij een taxatie. Dat wordt mooi in een rapport verwerkt en doorgegeven aan klant.
Maar de échte marktwaarde… die wordt bepaald op de markt. Tussen verkoper en koper. Bij voldoende concurrentie.
Zijn er meerdere biedingen, veel bezichtigingen en goede marketing, dan kom je uit bij marktwaarde. Het ligt allemaal redelijk voor de hand, maar als je jarenlang gewend bent dat ‘wij makelaars’ de prijs bepaalden, dan is het even wennen aan het idee dat wij nooit aan het stuur hebben gezeten.
De 2de vraag is ook gerechtvaardigd. Want het probleem is helder. Neem je een vraagprijs, net als alle anderen dan krijg je een open huis net als alle anderen. Anderhalf uur de tijd om te reflecteren en helemaal Zen te worden. Maar geen bezoekers.
Dus heb ik het idee dat we mensen missen? Nee, niet echt. Als ze de andere woningen niet kopen hebben ze hun stem eigenlijk al uitgebracht. En aangezien we elk weekend aanzienlijk boven de bieden vanaf prijs komen (getal varieert per huis, maar het laagste was € 11.000 en het hoogste € 121.500) kan ik me slecht voorstellen dat we potentiële klanten missen.
Misschien oriënteerders
Misschien eeuwige bezichtigers
Misschien twijfelaars
Maar als je in die wijk, of in die prijsklasse, of in die categorie woning een huis wil kopen… dan is het een onweerstaanbaar aanbod. We trekken volgens mij juist een groter publiek aan door de grens te verlagen.
Hopelijk verduidelijkt dat e.e.a!
vr. gr. Arno
Beste Arno (en Han),
Allereerst een pluim voor je leuke en vlammende betoog.
Toch ook een paar vragen, namelijk:
1) Waarom durven kandidaten naar jou ervaring wel te kopen als er meerdere zijn? (ze moeten dan toch nog steeds van hun eigen huis af?)
2) Is het succes van jou formule wellicht gebaseerd op het geloof in jou formule?
3) Krijg jij pas courtage als het voorbehoud ‘financiering’ is verstreken?
4) Als de ‘hele’ markt jou voorbeeld zou volgen, zou de formule dan nog wel werken? (of verdwijnt het succes naarmate jou formule minder goed wordt verkocht / ingevuld?)
Met interesse en waardering
Edwin van Osch
Hoi Edwin,
Bedankt voor de interessante vragen.
1) We trekken over het algemeen mensen aan die niet zozeer oriënteren. Ik maak hoogst zelden mee dat er iemand meedoet die zijn eigen huis nog moet verkopen. Heel gek, want om me heen hoor ik het constant. Het publiek dat we krijgen is klaar om te kopen, heeft vaak zelf al verkocht of zit gehuurd.
2) Er is geloof genoeg nodig geweest om het tot dit punt te trekken. Zoveel mensen aantrekken op 1 weekend gaat niet met geloof alleen (of ik moet wel griezelig veel telepathische invloed hebben), maar het is een hele rit geweest om alle kinderziektes eruit te halen. Dus ja, het heeft er 100% zeker mee te maken.
3) Ja. Ik krijg courtage bij levering.
4) Als de hele markt mijn voorbeeld zou volgen zou ik weer iets anders moeten bedenken ;-).
Nee, even serieus, het succes hangt heel, heel, heel erg af van de juiste stappen op het juiste moment. Het is best een bewerkelijk proces, dus ik kan me niet voorstellen dat het massaal wordt overgenomen. Wij zijn in 2009 helemaal overgestapt, dus we weten nu niet beter. Zou ook niet meer terug willen trouwens.
Waar je vroeger hele lange trajecten had zijn het nu korte, intensieve periodes van heel veel marketing, heel veel reacties en heel veel biedingen. Voor ons werkt het prima, maar het is best een verschil met de traditionele manier. Vandaar dat we ook erg veel aanvragen afwijzen, er zijn er veel meer dan we aan kunnen. Zouden we ze allemaal doen, dan wordt het te verspreid en dalen de resultaten als een baksteen (spreek uit ervaring).
Hopelijk helpt dat!
Arno
Erg leuk om te lezen. Werk zelf net over de grens en ook hier blijft elke makelaar doen wat ze altijd al deden. Verfrissend om dan eens wat anders te kunnen lezen.
Ik kan me voorstellen dat dit moeilijker loopt bij het hogere segment, klopt dat?
Je hebt gelijk, hoger segment is en blijft een heet hangijzer. Je zult voldoende kopers moeten trekken om dit de moeite waard te maken.
We hebben het regelmatig gedaan, maar ik moet zeggen dat het er zeker niet makkelijker op wordt als we richting de € 400.000+ gaan. Simpelweg omdat de groep potentiële kopers kleiner is.
Arno…complimenten!!
Echt geweldig bedacht en vooral heel erg tof dat je jouw bewezen strategie hier wilt delen.
Het is dat het voor mij lastiger is om mijn, meestal buitenlandse, koopklanten te mobiliseren, maar anders zou ik het direct uitproberen. Ben altijd in voor iets nieuws. Qua prijs, presentatie en marketing zit het (denk ik) wel goed, maar een nieuw en frisse invulling is altijd het proberen waard.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg en of andere collega’s hier iets mee durven te doen, want voor de meesten zijn veranderingen inderdaad eng en blijven ze liever steken bij de vertrouwde methodes ook al leveren die niet veel meer op.
Succes!
Hoi Claus,
Ja, het is allemaal wel erg griezelig. Je wil niet weten hoe schokkend het is als je voorstelt om van onder naar boven te gaan met de prijs (bieden vanaf), in tegenstelling tot van boven naar onder (vraagprijs).
Schijnbaar staat ergens in steen gebeiteld dat een vraagprijs altijd, gegarandeerd, zonder uitzondering het beste resultaat oplevert. Al het andere is slecht. Al staat een huis jáááren te koop zonder resultaat; het beste advies dat je als makelaar dan kunt geven is met je hoofd tegen de muur blijven slaan en stug vasthouden aan wat je al doet, want dat is DE beste manier.
*zucht*
In ieder geval; dit soort resultaten boeken maakt het werk juist leuk. Steeds bezig zijn met nieuwe dingen en zaken verbeteren. Het systeem werkt nu heel goed, al kan ik me voorstellen dat het lastig is als je internationale klanten hebt 😉
*diepe buiging*
Eindelijk iemand die buiten de kaders denkt, oplossingen zoekt en het ook voor elkaar krijgt.
Daarom zal het wel niet lang duren voor er een storm van kritiek komt door de vastgeroeste makelaars. Heb mijn eigen huis drie maanden geleden verkocht, mijn eigen makelaar was niet vooruit te branden. Had het liever via bovenstaande methode gedaan dan het het me misschien 2,5 jaar gescheeld.
Andre, ik denk dat je inschatting mbt die storm van kritiek wel eens juist kan zijn (hieronder al de eerste). Overigens is dat wel goed voor de discussie in het algemeen – laat dat nou net één van de bedoelingen van dit blog zijn!
In ieder geval bedankt dat jij jouw positieve mening hebt achter gelaten.
Beste Wingen, marketingtechnisch slimmigheidje, maar betrouwbaar?
1) Wat kost dit de klant? Nog steeds €1200 per open huis? Lucratieve business voor de makelaar..
2) Wat als bijv. pand € 250K waard, start bieding € 180K, geen acceptabel bod = pand niet verkocht. Dhr. Wingen € 1200 rijker, klant onverkoopbare woning. Niet goed geld terug is toch ook door u bedacht?
3) Wat vinden uw NVM collega’s van uw methode en vooral uw onderbouwing van de waarde?
Al met al naar mijn mening vooral een goed verdienmodel voor de makelaar.
De reguliere verkoper wordt mijn inziens zwaar gedupeerd door dit systeem, en de woningeigenaren rondom de te verkopen woning ook lijkt mij door het bereikte eindresultaat. Want er is tenslotte altijd wel een koper te vinden.
Blij dat ik geen NVM-collega ben, ik zou er niet mee geassocieerd willen worden!
Wat jammer dat er hier direct vanuit het negatieve gedacht wordt. Wat kost het een klant als het huis pas na 2,5 jaar verkocht wordt (zie hierboven), ipv 3 maanden?
Niet alleen financieel, maar ook andere beperkingen of invloeden? Zoals, vanwege ander werk, 2,2 jaar langer en verder moeten autorijden, zodat er minder tijd is voor de kinderen? Om maar iets te noemen.
Wat kost het jou om het eens goed (!) in te zetten en te ervaren of het voor jou werkt? Niet halfbakken ‘een keertje proberen’, maar concreet en daadkrachtig oppakken.
Alhoewel, gezien de tekst en negatieve inslag zal het dan toch geen succes worden. Self-fulfilling prophecy.
Hoe dan ook – bedankt voor je feedback, is goed voor de discussie!
(bovenstaand bericht is geplaatst door Tim Schaap van TIM Vastgoed, onder pseudoniem Marc. Gecheckt middels IP adres en door hem achtergelaten e-mail adres.)
Hoi Tim,
Je snapt er niet veel van geloof ik. Ik zal je op weg helpen:
1) No cure no pay. Succesgraad is zo hoog dat we geen opstartkosten of opzegkosten rekenen. Jouw idee van € 1.200 stamt nog uit de begintijd (inmiddels bijna 4 jaar geleden) denk ik.
2) Klant mag biedingen accepteren of weigeren. Het is zijn huis. Als het niet wordt verkocht is dat jammer voor beide partijen. Ik ben dan de enige die er financieel bij inschiet. Het is natuurlijk baarlijke nonsens dat een huis dan op magische wijze onverkoopbaar is geworden.
3) Is de vraag wat klanten vinden niet veel belangrijk dat wat mijn NVM collega’s vinden? Een aantal hebben er grote moeite mee. Een aantal vinden het geweldig. Een aantal heeft het te druk om veel bezig te zijn met andermans zaken.
Al met al heb je er niks van begrepen. Verdiep je even ergens in voor je modder gaat gooien. En wees een kerel; doe het onder je eigen naam.
Heel, heel, heel groot compliment voor dit artikel en voor deze reactie.