Wie vindt over het algemeen de koper voor een woning? Dat is op zich een interessante vraag. Ik ken makelaars die wachten tot de koper zichzelf komt melden. Recentelijk sprak ik een makelaar in Almelo die zelf de koper vindt, ook zonder funda. Maar de buren?
Buren
In 2005 was de gemiddelde afstand waarover men verhuisde 16,7 km (bron: Hendriks.nl). Dat is een zeer beperkt gebied en de kans is groot dat de buren wel een gezamenlijke kennis of vriend(in) hebben. Waarom zouden zij dan niet ook de koper kennen? Al is het via-via hun eigen netwerk.
Marketing
Om die reden is het erg interessant om de omwonenden van een huis dat Te Koop staat goed in te lichten en te motiveren om bij te dragen aan het zoeken naar de nieuwe bewoner. Veel makelaars maken dan ook gebruik van de omwonenden mailing.
Meestal betekent dat een kaartje laten drukken (A5 formaat) en die huis-aan-huis verspreiden.
Tijd
Het maken van het kaartje, bestellen en rondbrengen kost tijd en geld. Simpel. Op zich niet erg als dat de koper oplevert. Het kan ook een stapje makkelijker door het uit handen te geven.
Ten minste, dat is de gedachte van kiesuwburen.nl – een nieuwe site die als doel heeft om de buren van het Te Koop staande huis in te schakelen als ambassadeur.
Wordt dit een succes?
Kiesuwburen.nl richt zich volgens mij in eerste instantie op de verkopers zelf. Zij weten als geen ander hun buren te motiveren om als ambassadeur op te gaan treden. We weten dat niet iedereen even goede buren heeft. Ook de kosten om gebruik te kunnen maken van kiesuwburen.nl zijn fors: €250.
Voor dat geld kan jij als makelaar dezelfde service wel aanbieden, maar goedkoper. Eigenlijk bepaal jij als makelaar of kiesuwburen.nl een succes gaat worden of niet.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Omdat ik van mening ben dat gerichte acties beter werken dan een advertentie in de krant, maken wij geregeld gebruik van een zogenaamde staatslotenactie. De mensen in de buurt ontvangen een straatje staatsloten, indien zij een koper aanbrengen.
Ik zie een website als dit weinig toegevoegde waarde hebben, het gaat er juist om dat JIJ als makelaar op zoek gaat naar de koper en die moet triggeren. Daar moet je acties omheen bedenken. Het betrekken van de buren in je zoektocht is 1, maar voor het verkopen van een woning moet je alle doelgroepen bereiken en juist daar ligt je kracht als makelaar om je opdrachtgever te ontzorgen. In feite moet je als makelaar op de deur van elke mogelijke kandidaat kloppen en het huis aanbieden. Als je (zoals deze website bijv.) het initiatief bij een ander laat liggen…
Succes met het bedenken van creatieve ideeen!
Het is zo vaak met simpele ideeen het geval dat ze al eerder in een andere vorm zijn bedacht. Maar dit idee heeft een verdieping ondergaan doordat meer gebruik wordt gemaakt van sociale media maar vooral ook dat de buur/ambassadeur wordt beloond door middel van een geschenk ter waarde €500 (in dit geval een iPad4) als hij de kanididaatkoper aandraagt. Verder wordt het concept alleen aangeboden via gecertificeerde makelaarskantoren. Verwacht wordt de verkoop op deze wijze met 10% te versnellen.
9
Het concept ‘kies uw buren’ lijkt niet nieuw. Makelaarsland heeft hiervoor reeds enige tijd geleden HelpMee ingeschakeld (http://www.kijkmijnhuis.nl/Portal/Huizenbezitters/Wat-is-HelpMee.cfm). Een initiatief van KijkMijnHuis waarbij verkopers gemakkelijk vrienden, familie, collega’s en kennissen op de hoogte kunnen stellen van hun te koop staande woning. Met behulp van onder je sociale netwerk vergroot je volgens Makelaarsland als verkoper wel de kans op het vinden van jouw koper. Alleen je buren zijn hierbij te gering. Wij bieden onze verkopers tevens gratis ansichtkaarten en visitekaartjes, waarmee zij hun woning in de buurt kunnen promoten.