Selecteer een pagina

Wie snapt het niet - makelaar of consumentDe vraag van dit blog komt voort uit het recente bericht (18 aug) dat de gemiddelde huizenprijs het hoogste is van de afgelopen 12 maanden. Wanneer je dat leest en weet dat 5% van alle eigen huizen te koop staat, vraag je het jezelf vast ook wel af.

Marktwerking

Deze economieles kon ik vroeger begrijpen:

Naarmate er meer vraag is naar een product, zal de prijs stijgen.
Wanneer de vraag afneemt, zal ook de prijs zakken.

Nu mag jij gaan verklaren waarom de huizenprijzen dan toch stijgen! En daarbij wens ik je heeeeel erg veel succes.

Hypotheek

Veel consumenten die hun huis te koop zetten hebben een hypotheek die afbetaald moet worden. Dat zal zeker een belangrijke reden zijn in die hoge vraagprijs. Een huis is toch een ‘investering’? Loop je dan niet het risico op verlies, net zoals je het risico op winst hebt? Als je echt wilt verhuizen, neem dan dat verlies door een realistische vraagprijs te stellen.

Dus makelaar, aan jou de taak om dat uit te leggen aan de verkoper.
Want, geen realistische vraagprijs = geen verkoop. Of misschien toch niet gaan verkopen?

Vraagprijs

Het is echt niet zo dat huizen die niet verkopen per definitie een te hoge vraagprijs hebben. Er zijn veel meer factoren, waarbij presentatie misschien wel de zwaarstwegende is. Maar daar hebben we het nu niet over, bovendien zal de impact van de p van prijs het grootste zijn op het niet verkopen van een huis.

Opdrachten

Een veelgehoorde reactie van makelaars gaat direct over hun eigen portfolio. Want stel nou eens dat ‘ik’ (lees: makelaar) de verkopers ga vertellen/adviseren wat een echte goede prijs voor hun huis zou zijn, dan krijg ik nooit verkoopopdrachten!

Mag ik hier even keihard bullshit! roepen?

Als je dat zelf namelijk gelooft, doe je klanten een plezier en stop met makelen.
Waarom schakelt een consument jou in bij de verkoop van een huis? Omdat jij de expert bent! Zij willen graag dat je ze begeleidt, adviseert en helpt. Doe dat dan ook…

Resultaat

Zodra jij je klanten daadwerkelijk helpt en goed adviseert, gaan er 2 gigantisch belangrijke dingen gebeuren:

  1. Je verkoopt het huis voor je opdrachtgever
  2. Je omloopsnelheid vergroot (met inkomsten als gevolg)
  3. en als bonus: consumenten ontdekken dat jij de makelaar bent die woningen wel verkocht krijgt…

Nee

Het begint allemaal met die drie letters. Zeg maar gerust ‘nee’ tegen een verkoopopdracht waarvan jij vermoed dat het huis niet voor die (vraag)prijs verkocht wordt. Onderbouw ook waarom. Of je loopt een opdracht mis (sorry, eigenlijk ga je een winkeldochter missen – als kiespijn), of je wint het vertrouwen van deze klant met een succesvolle verkoop als resultaat.

Wie snapt het niet?

Dat de verkoper het niet snapt, daar heb ik begrip voor. Makelaardij is niet het vak van de consument, maar van de makelaar. Draag je kwaliteiten als makelaar dan ook goed uit naar je klanten en zorg er voor dat jij het wel snapt!

Gezien de verbazende stijging qua vraagprijzen heb ik echter zo wel mijn twijfels… Of komt het door die korting op de overdrachtsbelasting?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+