Er zijn twee soorten voicemail. De berichten die je ontvangt op die momenten dat je de telefoon even niet kan beantwoorden en de berichten die je zelf achterlaat. Wat dat betreft is voicemail niet zo ingewikkeld. Maar hoe ga je er mee om…?
Makkelijk
De berichten die je ontvangt volg je uiteraard zo snel mogelijk op. Afhankelijk van het bericht kan je terugbellen, verder gaan met het betreffende onderwerp of wat dan ook. Hier durf ik er op te vertrouwen dat dat wel goed zit.
Voicemail inspreken
Je belt iemand op, laten we zeggen een klant van je, maar het kan natuurlijk ook een collega zijn, en je stuit op de voicemail. We zijn er aan gewend, dus spreek je op de bekende manier de voicemail in. Je zegt wie je bent, waar je voor belt en je vraagt of er teruggebeld kan worden. Klaar is Kees.
Follow Up
Wat doe je daarna? Veel mensen wachten rustig af tot ze terug gebeld worden. Je hebt immers een voicemail achter gelaten!
Maar…
- wie zegt jou dat de voicemail wel is afgeluisterd?
- wie zegt dat de betreffende persoon je wel terug wilt bellen?
- misschien is er wel terug gebeld alleen heeft je klant even geen voicemail bij jou achter gelaten en na 3x de moed opgegeven.
Conclusie
Het zal niet de eerste keer zijn dat er verwarring is tussen makelaar en klant vanwege een vermeende voicemail. Welles-nietes-welles…. Kortom, ga jij achterover zitten wachten op dat telefoontje of neem je na een bepaalde periode, zeg een dag of 2, zelf het initiatief om hernieuwd contact te zoeken?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Voicemail is een mooi middel als je een boodschap wilt achterlaten, die je “persoonlijk” wilt overbrengen. Gebruik het ook op die manier, voicemails met: wil je mij terugbellen zijn redelijk kansloos en schieten hun door voorbij. Sms is bijvoorbeeld veel effectiever als je in dialoog wilt komen, op de tijd dat het de ander schikt.
Het wordt tijd dat Google Voice hier beschikbaar wordt, kun je oa voicemails als email door laten sturen. Kun je die in je dossier stoppen 😉
Tegenwoordig zijn we gelukkig niet meer alleen afhankelijk van de (mobiele) telefoon. Vrijwel iedereen maakt gebruik van Internet en dus e-mail.
Als je dringend iemand moet spreken en je krijgt de voicemail, stuur er dan gewoon een SMS achteraan (wordt eerder gelezen dan dat de voicemail afgeluisterd wordt) en vermeld nog even in een e-mail dat je getracht hebt de betreffende persoon telefonisch te bereiken.
Indien de klant jou dan óók werkelijk wil spreken, dan belt hij/zij wel terug. Zo niet…zelfde actie nogmaals. Welles-nietes wordt door e-mail en SMS ook opgeheven, je kunt het tenslotte aantonen.
Ja, maar als je gemaild hebt moet je er niet meer achteraan bellen hoor. Dan ben je echt te hard om aandacht aan het vragen.
Je hoeft mij in elk geval niet te bellen dat je me gemaild hebt (tenzij ik niet binnen 2 werkdagen heb gereageerd…)
En, als je als inspreker de voicemail helemaal hebt afgeluisterd, spreek dan ook een voicemail in!
Ik krijg heel vaak “lege” voicemailberichten omdat men de boodschap wel helemaal afluistert, maar vervolgens niks inspreekt.