Wat een hoog Telegraaf-gehalte heeft het artikel van precies diezelfde Telegraaf over verboden afspraken tussen makelaars.
Anonieme bronnen vertellen dat er enkele makelaars zijn die afspraken maken om de huizenprijzen hoog te houden. „Voor ons als makelaars is het van cruciaal belang de waarde van de huizen nu op peil te houden. Dat kan niet als we keer op keer de prijzen verlagen.”
Dat is toch klink-klare onzin! Hou de prijs van het huis hoog, waarom? Je verdient er echt niet meer door hoor, sterker nog, je gaat als makelaar sneller failliet op die manier.
Het vervelende alleen is dat de meeste lezers van de krant van wakker Nederland helemaal niet zo wakker zijn. Die denken nu dat alle makelaars afspraken maken. Want wat er in die krant staat is natuurlijk volledig waar, hoeft niet over nagedacht te worden en kan je lekker gaan papegaaien, liefst met wat korreltjes zout.
Zucht. Wat moet je daar nou mee als makelaar? Nog maar een keer uitleggen dat het voor jou niet zinvol is om de vraagprijs hoog te zetten, want als het huis niet verkoopt krijg je geen omzet? De consument ziet je al aankomen met dat verhaal. Die wil alleen maar die maximale euro’s binnenhalen, wanneer en of jij er daadwerkelijk iets aan verdient is hun probleem niet.
Dus wat wel? Zeg het maar, wat vind jij de beste manier om je klanten er van te overtuigen dat deze nutteloze stemmingmakerij van de Telegraaf niets anders is dan non-informatie?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Rare verhalen schrijft de telegraaf weer. Snap best dat het op de actualiteiten aansluit maar met een beetje meer onderzoek had het artikel ook wat genuanceerder kunnen zijn. En al zou het zo zijn dat men hier en daar wat overlegd, de reden dat er momenteel minder woningen verkocht worden ligt zeker niet aan de makelaar. Juist nu zien we makelaars hun uiterste best doen om iets te kunnen verkopen, een beetje creativiteit hoor er dan bij. Een miljoenenboete wegens kartelafspraken?.. dat zit er echt niet in, dit heeft dan ook geen enkele zin.
Erg makkelijk gedacht allemaal, dankzij media die de crisis versterkt neemt het consumentenvertrouwen verder af. Er zijn tegenwoordig weinig kranten meer die een maatschappelijk belang vertegenwoordigen. Jammer.
Dit is gewoon komisch bedoeld toch, pure satire van de Telegraaf!
Satire van de Telegraaf – is dat niet hetzelfde als de troonrede van Beatrix?
Ik heb er zelf via twitter ook op gereageerd, en doe het nu weer, maar eigenlijk vind ik dat elke letter die hierover geschreven wordt teveel waarde geeft aan dit onzinverhaal. Ik vraag me af of de NMa nu echt iets beters te doen heeft. Wij hebben vanmorgen al 2 woningen in prijs verlaagd, uiteraard in goed overleg met de opdrachtgever. Ik ga er dan ook vanuit dat de gemiddelde opdrachtgever een stuk verstandig is dan die zogenaamde anonieme makelaar.