Plaggemars makelaars heeft een onderzoekje gehouden. Zij wilden namelijk weten of en waar hun klanten actief zijn op sociale media en hoe ze over de inzet van sociale media bij de verkoop van hun huis denken.
Dit soort initiatieven juich ik dus van harte toe! Meten is weten.
Het onderzoek
Laten we alles direct in perspectief stellen, dat is wel zo eerlijk. Het onderzoek is gehouden onder hun eigen klanten, er hebben 36 personen alle 8 vragen beantwoord. Wetenschappelijk mag je het dan ook niet noemen. Het geeft wel een goede indruk over hoe consumenten, verkopers, denken over de inzet van sociale media door makelaars.
81% van de verkopers in dit onderzoek woont in een vrijstaand huis of een 2-onder-1 kap.
Sociale netwerksites
Meer dan de helft van de verkopers is zelf niet actief op een sociale netwerksite. Het is dan heel interessant om te lezen dat 73% wel van mening is dat sociale media bij kan dragen aan de verkoop van de woning.
Van de gebruikte sociale netwerken onder de ondervraagden scoort Facebook het hoogst, direct gevolgd door Hyves en LinkedIn.
Eigen inzet
Maar liefst 86% zou de eigen woning onder de aandacht willen brengen bij vrienden en relaties via sociale media. Eigen belang is hierbij een grote motivator, aangezien 73% van mening is dat sociale netwerken bij kunnen dragen aan een verkoop.
Plaggemars vroeg ook of zij het huis via de door hen gebruikte sociale media mochten promoten. Er was slechts 1 respondent die hier ‘nee‘ op antwoordde. 96% antwoordde met ‘ja‘.
Conclusie
Klanten willen graag dat de makelaar het huis verkoopt en ze begrijpen dat de inzet van sociale media daaraan bij kan dragen. Denk er niet te makkelijk over, want het verkopen van een huis via sociale media is niet eenvoudig.
Vervolg
En nu? Ga je dit allemaal zelf doen? Ga jij er ook voor zorgen dat je klanten er mee aan de slag gaan en hun netwerken in gaan zetten ter promotie van het huis? Maak het jezelf makkelijk! Hier zijn namelijk prima kant-en-klare oplossingen voor, waarbij het resultaat waarschijnlijk ook beter is dan als je het allemaal zelf gaat zitten doen.
Maak gebruik van KijkMijnHuis en HelpMee. Laat zien dat jij de opdrachtgever geeft waar ze om vragen. De inzet van sociale media.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Sinds de oprichting van mijn kantoor in Drachten zo’n 6 jaar geleden maak ik ten behoeve van mijn opdrachtgevers gebruik van http://www.kijkmijnhuis.nl en http://www.helpmee.nl Uiteraard bieden deze site’s geen kant en klare verkoopoplossing maar wel een marketing ondersteuning.
De echte verkoop komt nog steeds tot stand door goed en deskundig makelaarswerk met veel persoonlijke aandacht.
Wij maken nu reeds 3 jaar dankbaar gebruik van de Help Mee module van kijkmijn huis. Leuke tools welke een verkoper in staat stellen zijn eigen huis te promoten. Ook hebben we een woning via Facebook verkocht en kunnen mensen de woning via http://www.sdmh.nl op hun sociale netwerk plaatsen.
Echter, de werking van sociale media draait niet om het plaatsen van de woning (hoewel je wel makkelijk veel mensen kan bereiken). Social media is net als het Te Koop bord, iets wat erbij dient te horen. Het is niet DE verkoopfaktor, maar gewoon een van de tools die je kan inzetten.
Om tegenwoordig een huis goed te promoten kan je niet meer zonder aanwezigheid op de verschillende social media sites.
Om meer uit de inspanningen te halen is het verstandig om potentiƫle koper naar je eigen persoonlijke website te sturen. Hier kan je 1 woning promoten.
Snel en gemakkelijk een gratis website maken voor je woning? Ga dan naar http://www.WOONTJE.nl