Oniveka bespaart haar opdrachtgevers 64% op Facebook advertenties
Deze week meldde de Financial Times dat de tarieven voor adverteren op Facebook de afgelopen 3 maanden met maar liefst 74% zijn gestegen. De kosten voor 1000 weergaven zijn in Europa met 45% gestegen. Een forse stijging veroorzaakt door het feit dat steeds meer grote adverteerders op sociale media adverteren. Deze dominante adverteerders (grote merken zoals Philips en Fiat) drijven de prijs op. Dit omdat Facebook met een veilingsysteem werkt waarbij per advertentie een klikprijs of prijs per 1000 weergaven geboden moet worden door de adverteerder. De advertenties van de 5 hoogste bieders worden op een pagina getoond. Vooral kleinere adverteerders merken de laatste maanden dat ze veel hoger moeten inzetten. Doen ze dat niet dan worden hun advertenties ook niet meer getoond omdat er te veel hogere biedingen zijn.
De oplossing is het beter specificeren van de doelgroep die bereikt moet worden in combinatie met de juiste soort advertentie. Uiteindelijk is de prijs per klik minder belangrijk dan de relevatie van de klik. Een klik (bezoek) moet immers leiden tot de gewenste actie van de consument (conversie). Het resultaat is wat telt. Naar aanleiding van het onderzoek van de Financial Times heeft Oniveka onderzocht of de eigen kosten voor adverteren op Facebook en Hyves in de afgelopen maanden gestegen zijn. Naast Facebook is Hyves gekozen als sociale netwerk omdat beide netwerken in Nederland ongeveer even groot zijn. Dit onderzoek is uitgevoerd op basis van gegevens van 5000 advertenties. Deze advertentie campagnes zijn door Oniveka voor diverse opdrachtgevers in Nederland uitgevoerd.
De uitkomsten waren verassend. In het eerste half jaar van 2010 de gemiddelde kosten per klik op Facebook gestegen van €0,26 naar €0,33. Dat is een stijging van 26,9% in plaats van 74%. Bij het specifiek adverteren voor Facebook Fanpages is het tarief per klik zelfs gedaald van €0,32 naar €0,31 (-3,1%). Door juiste targeting en het opstellen van aansprekende advertenties bespaart Oniveka haar opdrachtgevers gemiddeld 64% op de kosten van Facebook advertenties.
Adverteren op Hyves is in het eerste half jaar 12,5% duurder geworden. De prijs per klik ging van €0,56 naar €0,63. Daarmee is Hyves gemiddeld wel 47% duurder per klik dan Facebook ( €0,63 vs. €0,33). Daarbij komt dat een klik via Facebook 2 tot 3 keer meer resultaat (conversie) oplevert. Hyves is dus aantoonbaar duurder voor adverteerders dan Facebook. Maar adverteren op Hyves kan nog steeds waardevol zijn. Zo zijn diverse doelgroepen beter via Hyves te bereiken. Bijvoorbeeld zijn consumenten buiten de Randstad en grote steden beter via Hyves te bereiken dan via Facebook. Daarnaast is Hyves in Nederland nog steeds groter dan Facebook. Volgens recent onderzoek van comScore duurt dat echter niet lang meer.
Conclusie: De tarieven voor online adverteren zijn in 2011 fors gestegen. Grote merken willen in toenemende mate via sociale netwerken adverteren en drijven daardoor de tarieven op. Omdat Oniveka veel kennis en ervaring heeft opgebouwd over het effectief inzetten van online campagnes, wist zij voor haar opdrachtgevers kosten te besparen. Voor Facebook zelfs 64%. Hoewel Facebook kwalitatief en prijstechnisch steeds interessanter wordt, is Hyves nog steeds effectief voor het bereiken van consumenten in landelijke gebieden. Een combinatie tussen beide dominante netwerken zal dus een goede strategie zijn.
Laatste berichten van Boris Geheniau (toon alles)
- Adverteren op funda te duur - 15 oktober 2012
- Een nieuwe lente, een nieuwe Facebook Page. Volg de webinar! - 21 maart 2012
- Hoe internet en social media de sector voorgoed verandert - 28 februari 2012
Mijn reactie was wellicht iets te kort door de bocht 😉
Ik bedoelde meer dat adverteren van woningen op facebook mij geheel niet interessant lijkt, omdat niet te targeten valt op “wel of niet op zoek naar een woning”. Voor de naamsbekendheid van de makelaar kan het wel een goede tool zijn, aangezien inderdaad getarget kan worden op woonplaats.
Wat is jullie ervaring met het adverteren van woningen? Wat is uiteindelijk de conversie op deze kliks?
Betaalt men eigenlijk uitsluitend per klik of zijn er nog bijkomende kosten?
Beste Bart,
Je kunt inderdaad niet targeten op “wel of niet op zoek naar een woning”, maar je betaalt pas op het moment dat er op de advertentie geklikt wordt (CPC). Iemand die volstrekt niet in je product geïnteresseerd is, zal dus ook niet gauw op je advertentie klikken. Facebook rekent alleen de kosten van de kliks, verder niets.
De prijs per conversie is afhankelijk van zo veel factoren (locatie, prijs, hoe goed zit de website in elkaar?) dat daar niet veel algemeens over te zeggen valt. De conversierate van Facebook ligt vaak net iets lager dan die van Google AdWords, maar doordat de kliks meestal veel goedkoper zijn, komt de prijs per conversie steeds vaker lager uit dan bij AdWords.
Als ze echt uitsluitend de kliks in rekening brengen dan neem ik mijn gehele stelling weer in, want dan is het zeker interessant voor marketing van woningen. De meeste kopers wonen immers in de regio van de woning en dat kan je wel targeten.
Voor wat betreft conversie op de eigen site, ik heb toevallig zojuist een heel stuk geschreven over de dramatische conversiemanagement en bezoekersmanagement van de meeste makelaarssites. Ik ben zelf meer iemand van de SEO dus heb ik het geschreven uit oogpunt van het behalen van bezoekers vanuit de organische Google resultaten en deze optimaal omzetten in contactaanvragen (opdrachten, bezichtigingen etc) Zodra de rest van mijn blog af is zal ik je een link sturen, want nu is deze nog vrij kaal 😉
@ Bart wij hebben hele andere ervaringen. Afhankelijk van de doelgroep kan het juist erg interessant zijn. Je kunt namelijk heel gericht je doelgroep opzoeken (buiten je ‘gratis’ netwerk). Met goed ingestelde targeting kun je tegen een zeer laag tarief adverteren waarbij er wel degelijk conversies zijn.
Adverteren op facebook is mijns inziens helemaal niet interessant voor de makelaars. Het is een goede tool om het lokale netwerk van zowel makelaar als opdrachtgever in te zetten om woningen onder de aandacht te brengen en dit is geheel gratis. Adverteren op facebook is uitsluitend interessant voor bedrijven die veel willen betalen voor advertenties met lage respons…
Beste Bart,
Adverteren op Facebook is wel degelijk interessant, ook als je een klein budget hebt. Ons groeiende klantenbestand is hier het bewijs van, wij adverteren voor bijna al onze klanten op Facebook. Zoals Mark al aangeeft kun je op Facebook heel goed targeten. Daarnaast kun je het effect van je Facebook ads monitoren in Google Analytics, waardoor je je campagne zeer effectief kunt optimaliseren. Dit is meteen ook het grote voordeel van online adverteren ten opzichte van offline adverteren: het is meetbaar. Als je een advertentie in een krant plaats ben je ten eerste duurder uit, en ten tweede weet je maar één ding zeker: je hebt een x bedrag uitgegeven. Je weet niet of je advertentie effect heeft gehad en van bijsturen op basis van statistieken is er al helemaal niet bij.
Ik wil je hierbij dan ook van harte uitnodigen om eens een Facebook -campagne bij Oniveka te proberen en je te laten overtuigen van de mogelijkheden die Facebook Ads je kunnen bieden.