Dit is een gastblog van Frans Kofflard – eigenaar van Kofflard Resultants
Nieuwegein heeft zijn tweede McDonald’s. Je kunt het lekker vinden of niet, maar ze hebben er wel nagedacht over de manier waarop ze je als klant benaderen. Het sterkst merk je het als je door de McDrive rijdt. Het “Goedemiddag, welkom bij McDonald’s. Mag ik uw bestelling alstublieft?” is klantvriendelijkheid en klantgericht tegelijk.
De vriendelijkheid zit in het feit dat je welkom wordt geheten en bedankt voor de moeite die je hebt genomen om naar de McDrive toe te rijden. Daarnaast stelt de medewerker zich klantgericht op door aan te geven dat hij/zij je graag wilt helpen met je bestelling. En net als je denkt dat je klaar bent met je bestelling helpen ze door ongevraagd advies te geven: “Wilt u er misschien nog een fritessaus bij?”.
Door er met andere ogen naar te kijken zie je dat klantbeleefdheid en klantgerichtheid er geen toeval is, maar een kwestie van regie. En dat het rendement oplevert staat vast, anders word je nooit zo groot.
In de makelaardij
Makelaars kunnen er een voorbeeld aan nemen. Klantvriendelijkheid en klantgerichtheid is vooral het inzetten van het sterkste wapen dat u in huis heeft: aandacht. In zijn boek Hondebrokken formuleert Jos Burgers het als volgt:
5 keer klantvriendelijkheid
- Begroet de klant
Heet hem welkom
Kijk hem aan
Gebruik zijn naam - Wees beleefd
Zeg u
Toon respect
Zet je GSM uit - Bedien snel
Laat hem niet wachten, kom op tijd
Zeg hoe lang het duurt - Bedankt de klant
Voor de order
Voor het bezoek
Voor het telefoontje - Besluit vriendelijk
Wens de klant nog een fijne dag
Zeg tot ziens
Wens hem plezier met …
5 keer klantgerichtheid
- Helpen verschilt per klant
“Waar kan ik u mee helpen?” - Helpen is niet hetzelfde als wat de klant vraagt
“Mag ik eerst nog even weten …. ?” - Helpen is ook hulp bieden als je nee moet zeggen
“Zal ik kijken of ik u op een andere manier kan helpen?” - Helpen is ook ongevraagd advies geven en hulp bieden
“Mag ik u een goed advies geven?” - Helpen kan altijd beter
“Bent u tevreden over de wijze waarop u geholpen bent?”
En nu het toepassen …..
Het zijn basis regels die 1 op 1 van toepassing kunnen zijn voor u als makelaar. Het grootste zit vaak in het DOEN. Vaak regeert de waan van de dag. U gunt zich niet de tijd om te kijken hoe het anders, hoe het beter kan. Doe dat dus wel. Betrek het team door ze te betrekken. Vraag uw klanten wat ze van u vinden.
Breng uw contactmomenten in kaart en bepaal hoe u op die momenten van de waarheid in de beleving van de klant het verschil kan maken. En als u dat moeilijk vindt om dat zelf ter hand te nemen, laat u dan extern begeleiden. Of schrijf u nu in voor DOEN bij NVM SOM.nl. Dat levert praktische handvatten waar u direct mee aan de slag kunt en 15 studiepunten op.
DOEN!
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
Om klantgerichtheid goed uit te voeren is het niet onverstandig van de kennis van uw klant over uw branche en artikels te onderschatten. We gaan ervan uit dat de klant weet wat hij nodig heeft en dat is (meestal) niet zo. Wel het grote idee, maar niet de details. Klantgerichtheid is meedenken met de klant op het niveau van een 12 jarige, soms nog jonger.