We praten, mailen, SMS-en en twitteren heel wat af met z’n allen. Maar is je communicatie wel effectief? Dit blog gaat niet zozeer over het meten van de effectiviteit van je communicatie, maar veel meer over de inhoud.
Het is niet altijd even verstandig om iets wel, of juist niet te berichten. Maar hoe bepaal je dat dan? Dat kan je doen aan de hand van het drievoudige filter van de filosoof Socrates.
Socrates
Socrates stond er om bekend dat hij het bezit van kennis hoog waardeerde. Op en dag kwam iemand naar hem toe en zei “Weet jij wat ik net over jouw vriend heb gehoord?”.
“Ogenblikje” was de reactie van Socrates. “Voordat je mij ook maar iets vertelt wil ik graag dat je een testje doet. Het is de drievoudige filter test.” Socrates vervolgde met “Voordat je met mij over mijn vriend spreekt is het een goed idee om te filteren wat je over hem wilt vertellen. Vandaar de drievoudige filter test.
Filter 1
“Het eerste filter is het waarheidsfilter. Heb je er voor gewaakt dat wat je mij gaat vertellen absoluut de waarheid is?” vroeg Socrates.
“Nee”, zei de man. “Ik heb het net zelf gehoord en…” Socrates onderbrak de man. “OK, dus je weet niet of het waar is of niet wat je mij gaat vertellen”.
Filter 2
“Laten we het tweede filter toe gaan passen”, zei Socrates. “Het filter van goedheid. Is wat je mij gaat vertellen over mijn vriend iets goeds?”
“Nee, absoluut niet…”
“Dus” zei Socrates begripvol, “je wilt me iets slechts vertellen over mijn vriend, waarvan je niet weet of het waar is. Misschien slaag je alsnog voor de test, want er is nog een derde filter”.
Filter 3
“Het derde filter is het filter van bruikbaarheid. Is wat je mij gaat vertellen bruikbaar voor mij?” vroeg Socrates aan de man.
De man stamelde vervolgens “Nou nee, niet echt eigenlijk”.
“Goed” vervolgde Socrates. “Als wat je mij wilt vertellen niet waar, niet iets goeds en onbruikbaar is voor mij, waarom zou je het mij dan überhaupt vertellen?”
Moraal
Denk net even iets langer na met het vertellen van je verhaal als je niet door het drievoudige filter komt. Het is erg eenvoudig om te papegaaien wat je hebt gehoord of gelezen, maar doe je er wel verstandig aan? Wanneer het om vrienden, klanten of collegae gaat is het het niet waard om onzorgvuldig met je berichtgeving om te gaan.
Praat nooit achter de rug om van anderen.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Beste Han,
Mijn reactie hoort thuis bij de reclamecampagne van NVM.
De insteek van de makelaars is dat zij de kopers bij hun in het kantoor willen hebben. Contact is het begin van zakendoen. Met de huizen op Funda is het afwachten tot de koper zich meldt, het initiatief ligt bij kopers, makelaars zijn niet meer in de lead van het verkoop proces.
NVM zit wel op het goede spoor met het maken van treintjes, hun aanpak daarentegen is wel erg beperkt. Het gaat om handwerk, langere ketens zijn daarom moeilijk hanteerbaar. Bij 3 woningen in de keten houdt het wel op. Er zit geen systeem achter: elke koper en verkoper in de keten moeten onderhandelen, elke verkoper heeft meestal een andere makelaar waardoor regie over de keten ontbreekt, de 1e woning in de keten is nog niet verkocht en het actueel houden van de gegevens is lastig. De kans op succes van de “treintjes”, door NVM gelanceerd, is dan wel er laag geworden.
Voor ons was de stroeve woningmarkt reden om daar een systeem en een organisatie omheen te bouwen. Sinds januari 2012 is deze organisatie operationeel (www.housechain.nl): Ieder verkoper kan een aantal droomwoningen opgeven. Wij gaan achter de eigenaar van de droomwoning aan en vragen hem om ook mee te doen aan de keten en herhalen dit. Dagelijks worden alle ketens uitgedraaid uit de database. Als de keten voor ons lang genoeg is, krijgen alle deelnemers in de keten (het treintje) een vaste prijs voor de droomwoning en een bod op de eigen woning (vergelijk het met het kopen van een nieuwe auto en je krijgt een bod voor je oude auto). Als alle deelnemers in de keten het voorstel accepteren dan zorgt onze organisatie voor de verkoop van de 1e woning uit de keten. Voor het transport van de ketenverkoop wijst HouseChain 1 notaris toe voor alle koopakten van de woningen uit de keten op 1 dag. Geen enkele Nederlandse onafhankelijke organisatie biedt een volledig geïntegreerde oplossing voor kopers en verkopers van woningen.
Vergeleken met NVM bieden we een totaaloplossing. Het kost deelnemers/woningverkopers slechts € 59 eenmalig. De 1ste stap is onderdeel worden van een keten, daarna krijgen de deelnemers een ketenaanbod. Pas als alle deelnemers uit de keten akkoord zijn met het aanbod, wordt er een overeenkomst gesloten. De betrokken makelaars betrekken wij bij de afronding van de koopovereenkomsten. Op de site staat alles, ook met video’s uitgelegd. Het zou wenselijk zijn als NVM ook gebruik zou maken van onze database voor droomwoningen en ketenuitdraai, waarmee dan de doorstroming in de woningmarkt weer op gang kan komen. Wij zijn bereid de ketenvorming van HouseChain in een stichting te stoppen zodat alle verkopers van Nederland daarvan gebruik kunnen maken. Met deze aanpak komt de woningmarkt snel weer op gang.
Ries van der Vos, HouseChain
Interessant concept Ries, het sluit ook zeker aan bij het (halfbakken) idee van treintjes van de NVM. Inmiddels weet ik dat de NVM met een aantal makelaars om tafel gaat zitten om hun idee verder uit te werken, op basis van de kritiek via dit blog. Wat jullie idee betreft heb ik er niet voldoende naar gekeken om er een gedegen oordeel over te kunnen vellen. Mijn eerste indruk is wel dat je met housechain eerder als uitzondering succesvol zal zijn dan met regelmaat. Ik stel dit omdat je allereerst veel consumenten/makelaars bereid moet zien te vinden om te participeren, daarna de ‘mazzel’ hebben dat er een treintje gevonden kan worden wat ook nog lang genoeg dient te zijn om als laatste iedereen het bod te laten accepteren. Het hangt voor mij van teveel mitsen en maren aan elkaar. Maar… de praktijk zal het uitwijzen en ik zou het prima vinden als ik het mis heb!