Tijdens de buurtBBQ begin deze maand kwam het onderwerp ‘jagen’ aan de orde. Een van de buurtjes heeft een vergunning en jaagt. Hij had de ree verzorgd voor de BBQ. Een van de dames vroeg al snel of het om een bambi ging, wat uiteraard het geval was.
“Maar is dat dan niet zielig? Is bambi dan wel gelijk dood“? Zo werd er nog flink gediscussieerd over het doden van dieren en de verschillen.
Belangrijkste verschil
Essentieel is de manier van het schieten van bambi. De kunst is namelijk om het dier met 1 enkele kogel direct in het hart te treffen. Het dier lijdt daardoor niet (heeft het geen tijd voor) en vanwege de snelle dood komt er geen adrenaline in het vlees, waardoor het beter smaakt.
De andere optie is schieten met hagel. Veel kleine kogeltjes die over een grotere afstand verspreid het dier raken. Bij het schieten met hagel heb je meer kans ‘iets’ te raken, meer voor beginners zoals buurman dan met een vals lachje verteld.
Nog een verschil
Een ander verschil tijdens de jacht is de manier waarop je jaagt. Je kan een goed plekje zoeken en wachten tot het nietsvermoedende dier langs komt. Aanleggen en ‘knal’.
Je kan gaan struinen met je lieslaarzen aan door de waterkant, het wild opjagen en als de eenden met z’n allen verschrikt opvliegen… ‘knal’.
Of je gaat ze besluipen. Muisstil en tergend langzaam sluip je richting je doel, dat malse nu nog levende stukje vlees. Met de neus in de wind en wachten op het juiste moment om het nietsvermoedende beestje met een enkel schot te vellen.
De makelaardij
Als makelaar heb je diezelfde opties. Ga jij met scherp schieten waarbij je kans relatief kleiner is om te raken in vergelijking met hagel, maar als het raak is is het ook goed raak. Of kies je toch om met hagel te schieten om vervolgens 3 kilometer te moeten lopen om je prooi te zoeken en mee naar huis te nemen?
Ga jij in je gecamoufleerde schuilhut aka kantoor zitten wachten tot je prooi voorbij komt en sla je dan toe?
Loop je liever met rasse schreden door je werkgebied luid roepend en toeterend om de verschrikte prooi in z’n vlucht te schieten?
Ga jij doelgericht op je niets vermoedende koper af en grijp jij je kans op het juiste moment?
Bepaal je eigen strategie, bedenk je plan en laat alle activiteiten er omheen er op aansluiten. Wees duidelijk voor jezelf hoe jij je opdrachtgevers gaat helpen bij het succesvol verkopen van hun thuis.
Goede jacht en eet smakelijk.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Beste Han,
Hoewel ik je moraal onderstreep en waardeer vind ik je keuze qua metaforen niet altijd gelukig.
Het vergelijken van makelaars met criminal minds (of jagers) en koopkandidaten met mogelijke daders (of loslopend wild / slachtoffers), onderstreept mijns inziens niet de dienstverlenende houding die een professioneel makelaar past.
Koopkandidaten bekijken (en benaderen) als onbetrouwbaar of van een mindere intelligentie zijn eerder voorbeelden van misplaatste arrogantie (overigens niet persoonlijk bedoeld) die de beroepsgroep en de markt naar mijn idee niet ten goede komen.
De juiste (doel-)groep selecteren en de beste koper vinden, zou naar mijn idee eerder vergeleken moeten worden met het selecteren van de (top-)sporter van wie de beste prestaties verwacht mogen worden.
Ervoor zorgen dat de juiste ‘man’ op het juiste moment op de juiste plaats komt is niet alleen in het belang van de verkoper, maar ook wat een koper wenst. En onderstreept de taak en toegevoegde waarde van een makelaar mijns inziens aanzienlijk beter.
Groet
Edwin van Osch
Dank je voor je goede en onderbouwde feedback Edwin. Bij het kiezen van metaforen probeer ik vaak juist buiten het geijkte te treden, en dan inderdaad net iets extremer dan jij voorstelt. Het selecteren van een (top)sporter is overigens ook een goede en toepasbare metafoor.
Het is overigens niet de bedoeling om te vergelijken met de metafoor, maar om ‘het punt’ te verduidelijken. Ik verwacht dat je daar wel doorheen kan kijken, of overschat ik de makelaars nu… 🙂
De vergelijking met Criminal Minds gaat dan ook over het benaderen van het traject om tot het gewenste resultaat te komen, hoe verschillend beide ‘onderwerpen’ ook zijn. Gelukkig weet ik dat jij dat terdege onderkent.
Doelgericht of met hagel schieten? De verharding binnen de makelaardij heeft veel makelaars in ieder geval niet goed gedaan. De altijd kritische consument maakt handig gebruik van het gebrek aan commercieel inzicht en broodnood bij onze branchevrienden.
Een nog lagere courtage maakt ineens de marketingtijger in de makelaar los en de meest messcherpe tarieven vliegen over tafel. Vroeger kon je rustig een gesprek aangaan met een potentiële klant, je foldertjes uitspreiden en de volgende dag een bord plaatsen. “Wilt u even tekenen op de stippellijn?”
Vandaag de dag begint het gevecht met de klant al aan de telefoon. Waarom belt hij of zij naar mij? Wie komen er nog meer? Wanneer komen die? Wat willen ze nu eigenlijk? Volledige dienstverlening of een lage courtage? Natuurlijk allebei! En uiteindelijk verlies je een opdracht doordat sommigen daadwerkelijk voor niets gaan werken. Want we staan immers allemaal op funda dus wat is het verschil? Dat die cowboys met 1 foto en een slappe tekst niets méér kunnen bieden, dat gaat er niet in bij de consument. Dat krijg je niet uitgelegd bedoel ik.
Dus courtage van 1% inclusief btw voor iedereen. En dat je echt wel veel kosten moet maken om een kwalitatief hoogstaand kantoor draaiende te houden, dat interesseert niemand.
Het is de Mediamarkt gekte van veel aanbiedingen in een snel tempo er doorheen drukken. Je moet nu kopen, nu beslissen, want beter, goedkoper kan niet. Totdat je thuis eens gaat shoppen op internet of toch eerst eens bij de BCC gaat kijken, dan blijkt dat je ook nog service kan krijgen in zo’n winkel en dat je een defect product gewoon kan omruilen. Maar ja, die TV was al gekocht want bij de Mediamarkt was het een topaanbieding. Alleen ben je vergeten dat het alleen de Mediamarkt zelf is die jou dat vertelt.
Met andere woorden; vlotte praatjes en schijnbaar leuke tarieven werken in je voordeel als makelaar. De consument is bereid alles te geloven als je ze maar snel laat tekenen. En natuurlijk een hoge verwachtte verkoopopbrengst als kers op de taart. Je bent een toppertje!!!
Gelukkig wordt van lieverlee wel duidelijk dat de snelle verkopers zonder opleiding het moeilijker krijgen. Ze zijn er nog wel hoor maar ook deze zware tijden drukken erg. Geen wonder dat er bijna geen Remax kantoren meer zijn, er bijna geen Remax aanbod meer is. Of dacht u dat ik iemand anders bedoelde met cowboys? U heeft gelijk, er zijn er helaas wel meer hoor, hahaha.
Kortom; of je gericht schiet of met hagel , de consument beslist wel waar hij of zij zich het beste bij voelt en heeft een haast genetisch aan geboren drang om zich te willen laten bedotten. Het is moeilijk om gericht te schieten als iedereen door elkaar heen rent, voor je het weet raak je een collega makelaar die je de pas wilt afsnijden. En ons land is zo groot, met zoveel landelijk werkende deeldienstmakelaars, zo ver kan je niet schieten.
We zitten niet op een eiland, we redden ons wel. Overtuigd van eigen kunnen en met kennis van zaken komt het wel goed en gelukkig geldt dat niet voor iedereen.