Dit blog is ingezonden door Richard van Dijk
Let op! De beschreven uitzending hieronder was een herhaling. Het dateert uit 2008 – de Lehman Brothers waren nog niet eens failliet… Hierdoor komt een en ander toch in een ander daglicht te staan. (ht- 24 juni)
Gisteravond keken Erika en ik naar het programma ‘Je eigen droomhuis’ op SBS6. Niet zo zeer wegens gebrek aan beter, maar eerder omdat wij ook op termijn een ideale woonsituatie willen gaan realiseren en in dit programma lekker kunnen meedromen met de hoofdrolspelers.
In deze aflevering was een echtpaar in het diepe gesprongen door twee panden en een leeg kavel te kopen in De Rijp. Door een jaar lang te bouwen en te verbouwen, mocht het resultaat er zijn: drie prachtige woningen, waarvan er twee verkocht moesten worden. De mooiste hielden zij zelf. Daarnaast had het stel nog een ‘huidige’ woning die ook aan de man moest worden gebracht. Drie woningen verkopen dus, een hele kluif in een omgeving waar op dat moment al 19 woningen te koop stonden.
Reden voor de presentator van het programma om de makelaar van het stel aan te spreken; een plaatselijke, zeer zelfverzekerde persoonlijkheid, de gloriejaren in de makelaardij reeds meegemaakt, die op dat moment erg veel vertrouwen in de verkoop van de panden had. Hij verwachtte binnen een maand of vijf rond te zijn. De presentator had er zo zijn bedenkingen over en beloofde de makelaar na vijf maanden weer op te zoeken.
Vijf maanden later: de makelaar wordt aangesproken over de verkoop van de drie panden. Er is goed nieuws, want één van de panden is verkocht. En de andere twee? Helaas, geen zicht op een potentiële koper tot nu toe. De presentator vraagt naar de reden. Antwoord van de iets minder zelfverzekerde makelaar: “Ik had de opdrachtgever al verteld dat de vraagprijzen te hoog waren, dus ik voel mij nog niet schuldig.” Erika, die niet in de makelaardij actief is, vraagt zich prompt hardop af waarom je als makelaar dan zo’n opdracht aanvaardt, als je zelf vind dat de vraagprijzen onrealistisch zijn.
Maar goed, het gesprekje met de makelaar gaat verder want de presentator wil graag weten wat hij op dit moment er aan doet om de huizen sneller te kunnen verkopen. Zijn antwoord is verbijsterend: “Nou, niets. Het is een kwestie van achterover leunen en wachten of er iets op je af komt. De woningmarkt ligt stil en ja, als je geen wind hebt, kun je ook niet zeilen…”
Als onze voorouders er ook zo over hadden gedacht, was het stoomschip en de motorboot er ook nooit gekomen.
Ik zie sinds de crisis in de woningmarkt allerlei initiatieven, producten en diensten verschijnen van brancheorganisaties en toeleveranciers die als doel hebben: het sneller kunnen verkopen van een woning. Of het nu gaat om betere presentatie door allerlei marketingtools, verkooprestyling, professionele fotografie, hoogtefotografie, online initiatieven zoals vrijwillige woningveilingen, woningruilwebsites, woningaanbodsites, twitteracties of andere social media uitingen en ga zo maar door: er zijn mogelijkheden genoeg om als makelaar juist NIET achterover te gaan leunen maar keihard aan de slag gaan om elke woning in je aanbod optimaal onder de aandacht te brengen. Zet een motor op je boot als er geen wind is, dan ga je ook vooruit!
Wat een gemiste kans, wat zeg ik: een dikke #fail voor de makelaardij gisteren, wat zeg ik: zelfmoord voor de branche… Kijkers van het programma die van plan waren in de woningmarkt te stappen en gisteren het programma hebben gezien, weten nu één ding zeker: voorlopig niets doen, want je ziet het: ook een makelaar kan niets en doet niets!
En voor Erika reden om voorlopig ergens anders over te dromen. Meneer de Makelaar, bedankt!
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
ben het helemaal eens met de opmerkingen dat er in tv programma’s veel wordt gemonteerd om het voor de kijker interessant te maken. Wij hebben als kantoor ook al meerdere malen aan tv programmas meegewerkt. Gelukkig zijn we nog nooit op een vervelende manier ‘geknipt’ maar we hebben wel gezien hoe het werkt. Ook het blog van Claus geeft dusdanige informatie die de meeste kijkers niet weten. En dat is nu het jammere van deze uitzendingen: of de bewuste uitspraak nu wel of niet in de juiste context is uitgezonden, het kwaad voor onze branche is alweer geschied.
Jammer, want ik weet zeker dat, zeker sinds de crisis, er in elk geval bij ons kantoor met 200% inzet gebuffeld wordt om toch transacties tot stand te brengen. En dat wij zeker niet achterover leunen, maar steeds weer inventief en creatief proberen kopers en verkopers bij elkaar te brengen. Misschien geen wind in de zeilen, voor ons is het wel alle hands on deck!
1e indruk is een fail voor de makelaar(dij). Echter is het TV. In het verleden 1 keer een pand open gesteld voor de TV-Makelaar. Dan pas realiseer je je dat het TV is en alles 10 keer wordt opgenomen en gemonteerd tot een “mooi” geheel. De volgende uitnodiging laten wij zeker aan ons voorbij gaan. Het is dan ook dat wij geen harde mening gaan geven op deze blog of over waar nu de fouten liggen. Hiervoor moet je de beschikking hebben over inhoudelijk informatie.
Een heel goed blog, we hebben gisteren ook gekeken en waren heel erg verbaasd om de houding van de makelaar.
Je zegt precies wat wij zeggen en ook het voorbeeld van een motor op je zeilboot monteren is een hele goede!
Ik heb het betreffende programma niet gezien dus is het moeilijk oordelen. Als de makelaar inderdaad een houding had van ik kan er iets aan doen, de vraagprijs is te hoog, de markt zit tegen en ik wacht het maar even af…dan is dat niet goed. Toch ben ik het met Claus eens. Wij hebben niet zo lang geleden ook meegedaan aan dit programma en we zijn na het kijken van de uitzending behoorlijk geschrokken…de toon, de manier en de inhoud kwam totaal niet overheen met de werkelijkheid zoals wij en onze opdrachtgevers die zagen. Wij hebben in ieder geval besloten nooit meer mee te werken aan soortgelijke programma’s.
Goed blog Richard. Wellicht schudt je de achteroverleunende makelaars, die inmiddels wel in slaap zullen zijn gedommeld, wakker, maar…de vraag is of zij dit blog lezen, want ze willen immers niet weten wat de mogelijkheden zijn.
Tóch is het jammer, dat er maar één zijde van dit verhaal belicht kan worden. Misschien dat de betreffende makelaar, als hij dit leest, zijn visie kan geven, want televisie is per defenitie niet eerlijk. Men filmt en monteert op een dusdanige manier, dat het aantrekkelijk en ‘spannend’ wordt voor de kijker. Hoewel je weet, dat de praktijk in de meeste gevallen anders is, is het kwaad al geschied en is “de branche” weer eens als stereotiep afgeschilderd.
De kracht van televisie wordt zeer onderschat. Een paar ‘minutes of fame’ kunnen je ernstige schade toebrengen. Ik schreef onlangs een blog over Ik Vertrek met een kijkje achter de schermen.