Tijdens je leven zijn er meerdere momenten van diepe ontroering of heftige emotie. Je eerste kus, trouwen, scheiden, overlijden. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen, alleen daar gaat het niet om. We gaan het hebben over het kopen van je (eerste) huis. Emotie van de grootste orde, aangezien er ook nog eens een groot financieel belang meespeelt.
Dit is het vervolg op het blog van 9 september over het gemis van emotie bij het zoeken naar een huis op woningwebsites. Intussen heb ik achterhaald wie wat gaat doen.
De makelaarsorganisatie Makelaardij Hendriks / Hoekstra en Van Eck Makelaars (tjonge wat een mondvol) gaat een volledig nieuwe mobiele site lanceren. Probeer het niet met een computer te benaderen, dat wordt geen succes.
Ze hebben gezien dat hun huidige mobiele versie van de website steeds meer gebruikt wordt, reeds 20% van hun bezoekers weet het te vinden en dat aantal groeit per week. Die gebruikers zijn de early adopters, precies de doelgroep die nu een huis wil kopen en kan betalen. Je moet die dan ook aanspreken op hun eigen manier: mobiel.
De nieuwe mobiele site is gericht op touchphones. Mijn nog-net-geen-twee-jaar-oude blackberry maakte geen schijn van kans op die nieuwe site. Een bewuste keuze vernam ik later, er wordt gewerkt aan de toekomst, niet het verleden. Opeens voelde ik me oud…
Essentie
De essentie van het nieuwe project, Emozo geheten, is de emotie terugbrengen in de zoektocht naar een huis. Laat ik wat eigenaardigheden opnoemen, want dat zijn het wel. Het is echt anders.
- Je kan niet gaan zoeken zonder maximaal 5 voorkeuren mbt je woonomgeving te selecteren. Aangevuld met locatie en eventueel prijs.
- De zoekresultaten laten niet de ‘standaard’ informatietekst zien. Die tekst wordt over het algemeen door de makelaar geschreven. Cliché en stijf. Emozo gaat een tekst laten zien die de verkoper zelf heeft geschreven. Niet over het huis, maar met het verhaal waarom het zo fijn wonen is in dat huis.
- De gekozen woonemoties (of voorkeuren) leveren een ‘kleur’ op. Op basis van die kleur worden woningen gematcht.
Het is een andere manier van benaderen. Als zoeker krijg je nu huizen te zien die goed overeenkomen met wie je bent en wat je belangrijk vindt. Huizen die je op basis van de hoofdfoto waarschijnlijk niet verder bekeken zou hebben, maar volgens dit systeem wel degelijk in aanmerking komen voor de koper.
Makelaars
Het zal voor makelaars ook bruikbaar zijn bij een aankoopbegeleiding. Je kan nu eenvoudig met alternatieven voor een huis aan komen op basis van woonwensen. Niet zozeer vanwege de m² en woningtype. Het zal in het begin vast wel even wennen zijn, misschien moet je er een beetje mee spelen om goede resultaten te krijgen, maar dat is toch juist het leuke van aankopen?
Gaat Emozo werken
Goede vraag. De insteek vind ik gaaf. De moeilijkheid zal hem zitten in het kiezen van de juiste (maximaal 5!) voorkeuren oftewel woonwensen uit een rijtje van 30. Een aantal voorbeelden waar je dan aan moet denken zie je rechts op het plaatje (waar ik de kleuren mis).
Persoonlijk vind ik 5 voorkeuren te weinig. Ben ik dan te kieskeurig misschien?
Het succes hangt ook af van de kwaliteit van de match. Heeft de makelaar de juiste woonwensen/voorkeuren geselecteerd voor dat huis? In hoeverre komt het overeen met de werkelijkheid, of probeert de makelaar er wat extra te selecteren zodat het huis vaker getoond wordt? Dat is een valkuil, dat zal de zoeker niet accepteren en Emozo al snel vergeten.
Makelaar blijft de spil
Heel stiekem heb ik een voorproefje mogen zien van Emozo. En daar viel me meteen iets op. Lees de teksten van de verkopers maar even, want dan zie je wat ik bedoel:
Welke eigenaar van een huis zegt dit: “Deze verrassend ruime eengezinswoning ligt aan de rand van…”. Of wat denk je van: “Aan de rand van het centrum, op een rustige locatie gelegen, royaal modern…”.
Er zijn dus kennelijk makelaars die niet de moeite hebben genomen om daadwerkelijk de verkoper een stukje tekst te laten schrijven. Knippen/plakken is eenvoudiger zo lijkt het wel. De koper zal dit niet accepteren. Die zal een echte oprechte tekst van de verkoper willen, zoals “Ik heb in dit appartement met veel plezier gewoond, omdat…”, of “We wonen in een mooie lichte hoek woning met veel ruimte, en garage.
Dat zijn teksten die je gelooft, dat is echt. Geschreven vanuit het hart en naar de nieuwe bewoner toe.
Als Hendriks / Hoekstra en Van Eck er in slaagt om de makelaars het belang van de consumenten input duidelijk te maken kan dit een succes worden. Zolang er makelaarsteksten blijven staan zie ik het somber in. Juist dat emotionele is wat het uniek en bijzonder maakt!
Sneak Preview
28 september wordt Emozo officieel gelanceerd. Jij kan intussen al een kijkje nemen, ontdekken hoe het werkt. Scan de QR-code met je smartphone.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Het idee achter Emozo is leuk doch slechts interessant voor slecht 10 á 20 % van de woningen welke zij in portefeuille hebben.
Iedereen kiest voor #kant-en-klaar #rustige ligging #luxe afwerking enz. enz. waarmee dus de andere 80% niet meer (met een positieve emotie) naar boven komt in de overzichten en daardoor moeilijker verkocht zullen worden. Die 80% heeft niet zo’n ideale ligging en heeft wel overlast van het treinspoor, busbaan, glasbakken, hangjongeren, parkeerproblemen, burenruzie enz. enz. Hoe gaan zij dit positief omschrijven. Is het dan nog wel objectief?
De objectieve beoordeling (omschrijving) van de makelaar ontbreekt we laten de klanten zelf hun woning omschrijven. Wel lekker makkelijk voor de makelaar zo maar hoeveel mensen vinden niet dat hun eigen woning het mooiste is van de straat en buurt.
De focus ligt dus op de “ideale” woningen die we allen graag in de verkoop willen hebben en die dus niet zo’n app nodig hebben om verkocht te worden. Het was interessanter geweest als er een app was ontwikkeld die gericht is op de andere 80%.
Moet die 80% nu op zoek naar een andere makelaar?
Bedankt voor je reactie.
De kenmerken die gekozen kunnen worden zijn inderdaad subjectief. bv centrale ligging of kindvriendelijk. #ideale ligging bestaat niet in de app (deze is iets te vrij :-).
Iemand die een huis zoekt met een beperkt budget, zal de kenmerken ook op de juiste manier interpreteren. Zij hebben net zo goed kwalitatieve wensen als iemand in het topsegment.
De objectieve beschrijving van de makelaar is in emozo inderdaad niet beschikbaar. Op alle overige sites met aanbod is deze beschrijving natuurlijk wel beschikbaar. De teksten van (alle) makelaars zijn vaak technisch aangevuld met de bekende cliches en gaan ook niet in op de overlast van een spoor, hangjongeren of een glasbak.
Intentie van Emozo is het zoeken naar huizen ‘leuk’ en ‘luchtig’ te maken. Er moet een wisselwerking ontstaan tussen makelaar en verkoper om samen de juiste doelgroep te bereiken. Emozo is een onderdeel van alle tools die Hendriks en Hoekstra en van Eck inzet om dit doel te bereiken.
Emozo, tja… Helaas krijg ik geen resultaat op mijn geselecteerde filters. Qua styling en usability wordt ik er een beetje ‘emo’ van. Het heen en weer bladeren tussen de filters en een mogelijke match maakt me ongeduldig … Ik zap weg… Ajuus Emozo…
Emotie ontwikkel ik wel bij de daadwerkelijke bezichtiging. Op een (mobiele) makelaars website wil ik gewoon snel ’to the point’ komen. No nonsense object informatie…
Dank je voor je gebruikersreactie!
Ziet er erg goed uit, mooie styling, het is een app achtige omgeving. Complimenten aan JanWillem. Maar, ik vraag mij terdege af of er wel voldoende bezoekers op een makelaars site zijn om dit tot een hit te maken. Wellicht dat funda dit over kan nemen? Maar, nogmaals erg mooi en natuurlijk een hoog “kijkmijeens” gehalte. Top.
Met die bezoekersaantalen gaat het wel goed komen. We scoren bij Hendriks en Hoekstra en van Eck, maand na maand een hoger percentage mobiel gebruik doordat Alle gedrukte media uitingen van Hendriks en Hoekstra en van Eck zijn voorzien van QR code voor meer informatie. De gebruikers van die QR-codes sturen we door naar Emozo. Hierdoor groeit het gebruik van Emozo elke dag. Eenmaal fan blijf je terugkomen en kijken.
Kritische succesfactor is inderdaad de wisselwerking tussen verkoper en makelaar. Taak van de makelaar is de verkoper voldoende te enthousiasmeren om samen de doelgroep te bepalen en de marketingstrategie hierop af te stemmen.
Enerzijds uitnodigende, subjectieve teksten van de verkoper, die de ‘emoties’ van het huis, of beter nog het wonen in het huis beschrijven. Anderzijds objectieve technische informatie van de makelaar.
In oktober wordt ook de nieuwe website http://www.hendriks.nl en http://www.hoekstraenvaneck.nl gelanceerd en ook hier is Emozo sterk geïntegreerd. Bijvoorbeeld alternatieve huizen zoeken met dezelfde woonemoties in plaats van alternatieven met dezelfde technische kenmerken.