Het is weer zover. Een nieuw initiatief in de makelaardij en iedereen gaat op z’n kop staan. Mocht je me nog even niet kunnen volgen, het gaat over Zelfverkopen.nl.
Het is juist goed dat er weer wat nieuws gebeurt. Dit zijn makelaars die hun hoofd boven het maaiveld uit durven te steken. Natuurlijk val je dan op, helemaal met een vaste (basis)courtage van €595. Goedgekeurd door de NVM zoals het er naar uit ziet. Maar er gebeurt tenminste iets! Wie niet waagt die niet wint.
Meer huizen te koop
Datzelfde gokje gaat ook genomen worden door verkopers. Huiseigenaren die geen zin hebben om het vermoeiende traject met een makelaar in te gaan (in hun ogen). Geen zin hebben om vast te zitten aan een contract voor duizenden euro’s. Maar voor 600 eurootjes is het wel een gokje waard. Misschien dat het huis toch wel verkoopt voor de vraagprijs die we willen. Stel je toch eens voor dat dat wel lukt… Dus wordt het huis zelf te koop gezet.
Niet verkoopbaar
Wat je vervolgens gaat krijgen zijn woningen die te koop komen te staan met een minder realistische vraagprijs, met zelfgemaakte foto’s en een tekst waar het ‘dit is ons huis’ van af spat. Huizen die waarschijnlijk langer dan 9 maanden te koop blijven staan. Winkeldochters. Tja, als je als verkoper een gokje wil wagen dan kan dat toch?
Emotie
Een belangrijk element bij het makelen is de emotie uit de transactie halen. Zodra het huis in de verkoop komt zouden eigenaren het eigenlijk niet meer als ‘hun huis’ moeten zien. Ook bij het onderhandelen is het essentieel dat de emotie verdwijnt. Zie bijvoorbeeld ook het artikel over het afketsen van een deal op €1000.
Aan de andere kant, het is uitstekend als verkopers vertellen waarom het huis zo prettig wonen is. Want het kopen van een huis is ook emotie. De balans moet hem zitten in de juiste emotie. Een goede makelaar voelt dat aan en kan daar wat mee.
Imago
Voor de makelaardij in zijn geheel is dit een begrijpelijke beweging, maar eentje die ik betreur. Het is goed dat er een onderkant en een bovenkant is qua dienstverlening en de bijbehorende prijs. Prijsvechters zullen er altijd zijn. Het signaal dat het verkopen van je huis iets is wat je simpel zelf kan doen zal menigeen aanspreken. Tegelijkertijd verlaagt het het imago van de makelaar en de makelaardij. Het wordt daarom wel tijd voor de echte full service makelaars om beter en meer te gaan vertellen over het verschil dat zij kunnen maken.
We weten allemaal dat het verschil er is. Maar weet jouw (potentiële) klant dat ook of laat je die een gokje wagen?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Met een gokje wagen is niets mis mee hoor. Eerder noemde men villa’s wel een kasten van huizen, in deze tijden zijn het meer gokkasten.
Typische reacties van full service makelaars die -nu het voor hen ook krap wordt- gaan bijten naar creatievelingen in de markt! Kijk naar je eigen diensten en de gigantisch bedragen die gevraagd worden. Als klant had je geen enkele optie dan braaf te accepteren wat deze makelaars voorschotelden. De klant is koning, dus inspelen op de wensen en behoeftes van de klant, zeker in deze tijden, is alleen maar een verstandige keuze. Bravo internetmakelaars, júllie onderschatten tenminste jullie klanten niet!
Wederom een blog welke uitnodigt tot reactie Prima!
Het klopt dat huiseigenaren tegenwoordig goed zijn geïnformeerd omtrent de woningmarkt, prijzen e.d, echter
waar veel mensen zich uiteindelijk mee in de vingers snijden is het juridische gedeelte van de verkoop.
Styling/marketing en emotie zijn zeer belangrijke punten, maar wat als het juridische gedeelte van het koopcontract niet waterdicht is en er gebeurt iets waar een v.d partijen zich niet in kan vinden?
De gang naar de rechter wordt in dat geval vaak gemaakt waarbij een rechter op zijn/haar beurt weer oordeelt dat als je als verkoper optreedt, je ook als verkoper wordt gezien door de het gerecht en dus kennis van zaken behoort te hebben omtrent informatie plicht, recherchering e.d. Verlies je de zaak kan je dit duur komen te staan.
In praktijk zie ik zaken voorbij komen met opeisbare vorderingen welke door de rechtbank zijn opgelegd en al gauw oplopen tot euro 50.000,-
Hoeveel mensen kijken bijv. het bestemmingsplan in? Vaak weten ze niet of dit tot de taak van de koper danwel verkoper behoort.
Ook van de aankopende partij zal de rechter aannemen dat de deze kundig is, anders had een aankoop makelaar het aankoopproces wel begeleid.
Een rechtzaak kost tijd/geld en emotie en er is niemand mee gebaat het zover te laten komen. Hoe dan ook in deze gevallen was niemand erbij gebaat geen makelaar in de arm te nemen.
Ik pleit dan ook (al een tijdje)voor een onafhankelijk onderzoek waarin eens wordt vastgesteld hoeveel zaken inmiddels worden/zijn behandeld door het gerechtshof met bovenstaande problematiek.
Wellicht dat de uitkomst zo verrassend is dat de meerwaarde van een goede makelaar weer duidelijk zichtbaar is!
dit zijn mogelijke gevolgen van doe-het-zelfen: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011-02-17/pas-op-met-een-standaard-koopcontract
Als je “vroeger” je huis wilde verkopen zonder makelaar ging je een advertentie plaatsen in de Telegraaf. Nu zoek je een goedkope internetmakelaar die er voor zorgt dat je op Funda komt. Wat is het verschil?
Er zullen altijd mensen zijn die denken dat ze het zelf kunnen en er zullen altijd mensen zijn die alleen kijken naar de kosten van de makelaar en niet naar de baten. Ach, ik kan me er niet druk om maken! Het enige is dat ik me afvraag of de aanmeldingen van dit soort makelaarskantoren wel voldoen aan de eisen. Kijk alleen eens naar de NEN2580 vereisten. Boete van € 1.500,- als je niet goed ingemeten hebt….
marktplaats.nl
whaaaaaw, dat achtergrondgeluid. Klik, ……….. weg.
Tja, als prijs je enige usp is, waarom dan geen 475, of 375 of 275, of 175 of 75 of ……………..
Ik begrijp het niet helemaal, wat is hier nieuw aan?
http://www.wonex.nl/
http://www.digimakelaars.nl/
http://www.makelaar1.nl/
http://www.makelaarsland.nl/
http://4youmakelaardij.nl/
http://www.huysshop.nl
http://www.Huysshop.nl heeft de afgelopen twee jaar succesvol geopereerd met haar uitgeklede makelaarsdiensten. De doelgroep is inderdaad nog steeds klein, maar groeiende. Het besef wordt steeds groter dat er meer is dan een full service makelaar. Het gaat erom dat je aangeeft waar je toegevoegde waarde zit als makelaar. Als je dat niet kan ben je geen knip voor de neus waard.
Consumenten hebben uitstekend door dat een internetmakelaar weinig meer is dan een advertentieverkoper van Funda. Dat daar vraag naar is, zij het een zeer marginale, is prima en het is ook prima dat er via internetmakelaars een aanbod is.
Maar of hier het woord makelaar nog van toepassing is….
Volgens mij is deze actie een laag geprijsd front end voor de uiteindelijke verkoop van de full service dienst. Dus slim!
“Internetmakelaars” ontstonden een aantal jaar gelden en met veel argwaan bekeek men deze nieuwe vorm van makelen. Het werd een mislukking. Het marktaandeel van Makelaarsland bijvoorbeeld is zo klein, dat het verwaarloosbaar is. Van de 800 huizen die in onze markt te koop staan, zijn er welgeteld 11 van Makelaarsland. Oftwel 1,38 procent. Dan tel je niet echt mee in de markt.De overige 789 huizen worden verkocht door full-service bureaus.
Blijkbaar zit de consument nog steeds niet te wachten op een internetmakelaar. En terecht. Want wat krijg je ervoor? Eigenlijk alleen een advertentieruimte op Funda, waarbij je de inhoud van de advertentie ook nog zelf moet samenstellen.
Wat mij eigenlijk nogal verbaasd is dat de NVM en ook Funda deze aanbiedingen accepteert. Wanneer je bekijkt aan welke eisen een vermelding op Funda moet voldoen (bijna 2 A4-tjes vol), met de dreiging van het verbannen cq niet meer mogen plaatsen op Funda wanneer je je als kantoor niet de regels voor plaatsing naleeft ( dit jaar zijn al 17 kantoren geroyeerd), dan is het vreemd dat consumenten hun eigen presentatie mogen samenstellen.
Voor mij heeft een dergelijke dienst aanbieden toch iets van de handdoek in de ring gooien. We weten dat veel mensen onderschatten wat er – vooral in de huidige markt – bij komt kijken om een huis verkocht te krijgen. Voor de makelaar rest dan toch de taak om in de ontmoeting met potentiële klanten duidelijk te maken wat je meerwaarde is. Dat gaat om te beginnen over de punten die mensen onderschatten. Het is tenslotte niet voor niets dat ze denken dat het voor 600 euro ook wel zal lukken. De punten van de emotie en de woning styling zijn denk ik de meest onderschatte,zie ook mijn blogpost http://woonvriend.nl/huis-verkopen/huis-verkopen-daar-moeten-ze-maar-doorheen-kijken/.
Verder denk ik dat mensen zwaar onderschatten hoeveel werk het is om alles goed aan te pakken, maak voor hen maar eens een overzicht van de activiteiten met de uren erbij! Als je geen ervaring, deskundigheid en vaardigheid hebt mag je er denk ik nog minstens 50% bij tellen.
Mee eens, ook denk ik dat een groot percentage van de mensen er helemaal niet op zit te wachten om hun grootste bezit “even zelf te doen”.
Hoeveel mensen zijn er de afgelopen tijden wel niet van makelaarsland en andere prijsvechters met hangende pootjes terug gekomen bij de makelaars!
Han,
Vooral de alinea “niet verkoopbaar” sprak mij aan. De dingen die je daarin zegt, verschilt niets met 80% van de huidige makelaars! Logisch dus dat mensen het zelf gaan doen.
En voor wat betreft die foto’s: denk dat ze nog mooier worden dan die van de makelaar!