Lefballen, omdat je het lef maar moet hebben om een pand van 1,5 miljoen op funda te gooien met je eigen gemaakte prut foto’s.
Ja, kwaliteit staat voorop, de klant centraal en je krijgt de beste presentatie! Echt waar?
Kosten en courtage
Geen idee hoe het zit met de courtage in dit segment maar blijkbaar zijn die 300 euro’s te veel om werkelijk waar te maken wat je loopt te roepen op je website en in je brochures. De basis waarop je klant je in vertrouwen nam.
Zijn marges dan toch belangrijker dan de klant? Klanten die niet zeuren zijn echt niet altijd tevreden klanten…
Als je een echte lefbal bent vraag je er naar. “Zeg klant, hoe tevreden bent u nu echt over mij?” Het antwoord zou je kunnen verrassen.
Maar goed, je doet het al jaren zo, klanten liepen niet weg (kon ook niet zonder dat het ze geld kostte) dus waarom zou je veranderen?
Historie
De klant had je al in de pocket en dat huis, ach dat wordt vanzelf wel verpatst.
En dat laatste klopt eigenlijk ook wel, maar dan wel 8 jaar geleden! Toen zat de markt anders in elkaar en het kon niet op.
Huizen vlogen als warme broodjes over de toonbank en sommige makelaars gingen zelfs denken dat dit kwam omdat ze met koffie en een luxe koek diegene waren die het verschil maakte op de markt. Verkocht door makelaar ‘huppeldepup’ schreeuwde het verkoopbord.
Feitelijk was je enkel op de juiste plek op het juiste moment, daar kwam geen kwaliteit bij kijken, behalve wat tijd om dat bord de grond in te slaan.
Als een onbewuste Dino gingen je strijken met de eer van de marktwerking. Maar toen, als een trage donderslag bij heldere hemel, was daar het internet.
Tegenwoordige tijd
“Interwie?” riep je als een Dino. “Ik heb een fax, een prachtig kantoor en heel luxe briefpapier. Ik doe het echt heel goed, kijk maar eens naar mijn verworven rijkdommen vanuit het verleden. Vertrouw me maar, ik heb echt het beste met je voor. Ik ben echt goed bezig!”
Maar helaas voor de Dino Makelaar zijn klanten mondiger geworden, hebben andere behoeften en betere manieren om dat ene huis te vinden dat bij ze past.
En de waarheid is dat het ze geen zak interesseert wie de makelaar is en in wat voor auto hij rijdt. Als hij maar transparant en waarlijk is. En daar zit de crux, het waarlijke.
Waarlijk is als congruent en oprecht zijn, de zang en dans moeten dus in overeenstemming zijn.
Voelt de klant onraad dan heb je al een probleem. Want misschien ‘verhandel’ je uiteindelijk zijn huis wel, maar of de klant jou ook zal aanraden bij een ander is nog maar de vraag.
Spiegeltje spiegeltje…
Zou je jezelf eigenlijk nemen als makelaar? En nu niet meteen “Ja” roepen want liegen is niet netjes.
Je presentatie en daden moeten in overeenstemming zijn met dat wat je aanprijst om incongruentie te voorkomen.
Niks geen 2de koffie gratis, luxe koek, dikke auto, scheurkalender of een fout C&A pak, maar makelaar – ben je transparant, oprecht en waarlijk? Kan ik je echt vertrouwen? Doe je ook echt wat je zegt!? Want ook voor jou, 10 anderen.
Dinosaurussen
De echte Dino’s denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, het is de crisis, of anders zijn het de banken of die klanten die het maar niet willen snappen.
Wij gaan al jaren goed zo, wij weten hoe het werkt! Aan ons ligt het niet, maar die klanten… zucht… het zijn net mensen.
Veel makelaars zitten nog in de fase van de fax, zoals de Dino’s in hun tijd. Heeft er iemand nog een Dino gezien de laatste tijd?
Aanpassen
De makelaardij moet veranderen willen ze kunnen overleven. Macht, ego en verworven rechten zijn echt passé. Iedere dronken aardbei kan zijn makelaars papiertjes halen maar er is echt een verschil tussen makelaar ‘doen’ of een makelaar ‘zijn’. Klanten voelen dat haarfijn aan!
De klant heeft nu de ‘macht’, dus luister naar de wensen en behoefte van je klanten.
Handel en investeer daarna, en ervaar hoe je ook op een andere manier rijkdom kunt ervaren.
Hop hop, aan de gang stelletje luie straatmuzikanten !
Laatste berichten van Joep Oomen (toon alles)
- Is het de angst? - 24 maart 2011
- Snelle dubbeltjes of langzame kwartjes - 17 februari 2011
- Echte Lefballen en Dinosaurussen vind je in de makelaardij - 15 februari 2011
Zie funda nou gewoon als een kogelgeweer op edel wild. En dat wild stelt zich ook nog zelf bloot aan de kogels. En twitter, facebook ern, zoals mijn makelaar denkt/zegt via LindeIn schiet je met hagel. Dan raak je konijnen, hazen, fazanten, maar er zal er maar één vet genoeg zijn. Oké, jaap is niet echt mooi. Maar zuka al eens bekeken? Die combineert ook nog eens met koop in het buitenland. Leuk voor de grotere verkoper, die wil verkassen, preek ik voor mijn eigen parochie met één gelovige, nml IK, Jacques Joosten. Ik knal er vrolijk op los, samen met mijn makelaar op funda. Gewoon doen en niet meer zeuren o.g. jongens en meisjes. By the way, ’t wordt lente! Rokjesdag volgens wijlen Martin Brll
Joep, ik begrijp,denk ik, de strekking van je verhaal. Een makelaar die denkt dat zijn vak niet veranderd de afgelopen jaren is, volgens jou, een dino. En dino’s zijn er niet meer of, zoals iemand al eens zei, zijn een uitstervend ras. Tot zover kan ik je volgen en ben ik het met je eens. Maar verder snap ik destrekking niet. Moeten nu alle makelaars een professionele fotograaf inhuren,gezien je vak?Verkopen we dan opeens wel weer woningen en zijn we geen dino’s meer?Of moeten we meer aandacht besteden aan marketing en deze marketing overlaten aan professionals?Bedoel je dat elke aarbei een diploma kan halen, een professonele fotograaf in kan huren en dan opeens zijn klanten goed kan helpen?En dus de woningen goed, tegen een goede marktprijs en op een redelijke termijn?Nogmaals, ik ben het volledig eens met de stelling dat het vak sterk aan verandering onderhevig is maar ik vraag me af of dit op deze manier roepen niet een heel makkelijke manier is.
@Paul de Keijzer
Als je echt zo minderwaardig denkt over de kracht van Social Media en het ‘heilige’ Funda nog steeds op een voetstuk zet als enige mogelijkheid om woningen op Internet te presenteren, dan zou je je inderdaad aangesproken moeten voelen. Zonder aanpassing aan de huidige markt en mogelijkheden zal er nog heel wat gemopper volgen…
@Claus
Ik denk niet minderwaardig over de kracht van social media. Die kracht is er namelijk zeker, alleen op andere vlakken dan bij de koop en verkoop van een huis.
Een auto (minder grote financiële verplichting) koop je ook niet via Twitter of Facebook en daar snappen mensen wel dat dat niet de juiste tool is voor een individuele verkoop. Voor een merk als Audi, BWM om daar grote lijnen te ‘hypen’ is wel belangrijk! Het is goed voor een merk om op de facebook pagina van Borsato een foto te hebben van Marco die zo blij is met zijn BWM of zijn HTC telefoon.
Maar een super specifiek product (als je het al zo mag noemen) als een huis aan een gracht, uit 1820, voor 800.000 euro, in Amsterdam… niet. Logischerwijs lukt het je onmogelijk om de juiste mensen te bereiken met media als twitter en andere social (of overige media waar mensen zelf onderscheid maken wat ze zien).
De belangrijkste verkoop tool voor huizen is nog steeds Funda en zal dat ook blijven. Een huis presenteert daar beter en vollediger. Tevens kan iemand die serieus naar huizen kijkt makkelijk oriënteren en de info uitfilteren die hij/zij wil zien. Die gaat niet intappen op twitterfeeds en facebook pagina’s.
Ondernemers in een veranderlijke markt moeten niet blindelings achter “2.0 / new-media / internet-hype”-guru’s aanrennen. Deze uitlaatkleppen promoten is immers hun vak.
Paul, Funda weet de makelaars uitstekend uit te “knijpen” als het gaat gebruik van internet. Video kost geld, plattegrond, brochures. Alles om “hoger” te ranken.
Zeker! Het is dan ook business en geen overheidsorgaan. Zo gaat dat nou eenmaal, als een concurrerend product beter (aantrekkelijker, whatever) was geweest (bijvoorbeeld Jaap) waren makelaars al massaal geswitched, maar dat is niet zo omdat Jaap onder andere lelijk en nog commerciëler is waardoor de user-experience en usability minder prettig is. Jaap kijkt heel erg hoe ze een zoeker beter kunnen bedienen (meer info verschaffen over de wijk bijvoorbeeld, heel vereniging eigen huis achtig) terwijl ze meer zouden moeten kijken naar welke tools een verkopende partij zou willen hebben (daar verdienen ze immers aan).
Jij wil je product dat je verkoopt toch in de mooist mogelijk etalage hangen? Ik zou als verkoper graag een mooie video willen voor 100 euro dan voor 50 een lidl/zeeman/marktplaats film.
Een concurrerende markt in combinatie met commercie is prachtig, geeft de meeste ruimte en budget om te blijven innoveren! We gaan zo vreselijk hard vooruit tegenwoordig: Farmacie, ict, automobiel, een opgegooide energiemarkt, een open gestelde kabel markt, telecom, etc etc etc.
Commercie is eigenlijk prachtig.
Wat is het wederom makkelijk om de pen in te duiken tegen slechte dienstverleners. Altijd een dankbaar onderwerp die makelaars dan gaat het tenminste ook nog ergens over: De grootste financiële verplichting die menig mens in zijn leven aan gaat.
Je zegt het zelf al: “Klanten voelen het haarfijn aan”. Een klant kiest een makelaar waar hij/zij zich mee kan identificeren. Is een makelaar een dino dan kies je daar toch niet voor? Die klanten hebben toch echt een afweging gemaakt: Ik ga mijn huis verkopen, welke makelaar nodig ik uit? Wat spreekt mij aan?
Als twitter/linked-in/bloggen allemaal zo belangrijk is, waarom kiezen zo veel klanten dan nog voor de dino’s? En wie zoekt naar een huis op twitter!?! Daar is toch een veel betere tool genaamd funda voor?
Wordt een beetje moe van de artikelen hier. Zoals zoveel artikelen op de scherpe pen; het is wel erg makkelijk schieten.
Zo kan je schrijven over vrijwel ieder willekeurige branche: Van politiek en haar ambtelijk apparaat, tot het bankwezen en de telecom sector. En tjongejonge wat is de politiek er beter van geworden al dat geraaskal van commerciële zenders tot geenstijl.
Kritiek is in alle branches welkom, maar mopperen kunnen we allemaal. Lekker weertje hè?
Beste Joep, ik begrijp je punt. De frustratie vliegt ervan af. Heb je voor mij en mijn collega’s ook opbouwende kritiek? Echte lefgozers (en grieten) doen daar wat mee. #altijdbereidtotexperimenten
#zoekennaarnieuwemogelijkheiden
#uitdaging voor Joep