Selecteer een pagina

Druk druk druk

Sommige mensen hebben het druk en zijn altijd op tijd. Als makelaar ben je gewend om consequent met je agenda om te gaan. Dat werkt ook door in mijn privé-leven. Als ik met iemand overleg dat ik om 8 uur langs kom dan ben ik er om 5 voor 8. Als de kinderen vertrekken met sport om 10 uur dan zijn we er om 5 voor 10.

Als makelaar maak je ook afspraken (als het goed is tenminste), voor bezichtigingen, voor in verkoopnames, voor taxaties etc.
Dan ben je op tijd. Je kunt je toch niet voorstellen dat je een woning wilt bezichtigen en de makelaar is een kwartier te laat. Dan sta je daar te wachten en wordt langzamerhand steeds gefrustreerder. Jij was op tijd en de makelaar niet. Probeer die kijkers dan nog maar eens enthousiast te krijgen voor die woning. Het eerste gevoel is al niet positief.

En ben ik te laat dan bel ik de andere partij. Daarmee geef je aan dat je het belangrijk vindt op tijd te komen.

Een collega-makelaar van een ander kantoor had de gewoonte om altijd te laat te zijn. Niet even, maar consequent 10 minuten. Zelfs op vergaderingen wisten we al: na 10 minuten (de spreker was vaak al begonnen) kwam hij nog aan zetten. En steevast riep hij dan: “Sorry, druk, druk, druk…”

Ondertussen was dit alom bekend. Reden voor mij om er eens iets aan te doen.

Ik had een aankoopbezichtiging bij een woning die hij te koop had staan en waarvan ik wist dat de verkoper thuis was. Klokslag 3 uur belden wij aan en vroegen of we de woning mochten bezichtigen. Verkoper gaf aan dat zijn makelaar er nog niet was. Ik vertelde hem toen dat zijn makelaar over 10 minuten zou komen zeggende: “Sorry, druk,druk,druk….” Wij hadden echter nog een afspraak elders en wilden gezien onze afspraak liever direct de woning bezichtigingen. Verkoper ging hiermee akkoord en wij begonnen op zolder. Na 10 minuten hoorden wij de bel gaan en deed de verkoper open. De makelaar riep: “Zijn ze er al ? Ja, sorry. Druk,druk,druk…”. Waarop de verkoper reageerde: “Ik wist al dat u 10 minuten te laat zou komen en ook dat u zou zeggen: Sorry, druk, druk, druk…

Je begrijpt dat deze makelaar niet geloofwaardig meer over kwam bij zijn opdrachtgever.

’s Avonds belde hij me op en vroeg waarom ik dat gezegd had. Ik gaf hem aan dat het inmiddels al bekend was dat hij dit deed. Als oplossing reikte ik hem aan om ’s morgens gewoon 15 minuten eerder te beginnen. En ik vroeg hem wiens agenda belangrijker was: Die van hem of die van de klant ?

Hij is bij mij nooit meer te laat geweest.

Ik schrijf dit terwijl ik op cursus zit te wachten op de docent, die wat te laat is.
Het is een cursus Timemanagement !

The following two tabs change content below.

Laatste berichten van Jan Weide (toon alles)

Google+