Dit is een gastblog van Kees Kooyman – eigenaar van makelaarskantoren te Alblasserdam, Oud-Alblas, Papendrecht en Sliedrecht.
Hoewel er in Nederland, om maar niet te spreken over de rest van wereld, veel belangrijkere, ingrijpendere en ergere dingen gebeuren bekruipt mij de laatste tijd het gevoel dat iemand dit jaar heeft uitgeroepen tot het jaar van het neersabelen van de makelaardij.
Onderzoeken en dergelijke
Voorover mij bekend zijn er in de afgelopen maanden 2 banken geweest die middels een rapport hebben aangegeven dat de toekomst voor de makelaar en de makelaardij in het algemeen er op z’n minst somber uitziet. Kort gezegd stellen ze dat de omstandigheden zodanig zijn veranderd dat de makelaardij als beroepsgroep geen toegevoegde waarde meer heeft.
Een onderzoek van het Erasmus zegt dat de makelaar lui is. Middels het inzetten van een mystery caller tonen zij aan dat 80% van de gebelde makelaars niet terugbelt, niet reageert op vragen. En als ze dan al terugbellen tonen ze weinig of geen interesse in de klant zelf.
Verschillende bloggers op de diverse sites claimen, al of niet gestaafd met onderzoeken in welke vorm dan ook, dezelfde bedroevende resultaten. Verschillende mensen uit de zogenaamde vastgoedwereld zeggen al langer dat de makelaar ten dode is opgeschreven.
Feiten?
Uit al die onderzoeken, blogs en artikelen komt grof gezegd het onderstaande naar voren.
De gemiddelde makelaar neemt een huis op, creëert bij zijn klant een te hoge verwachting, zet het huis op internet en wacht af. Een goede makelaar doet hetzelfde maar zet hem op verschillende sites en heeft een professionele fotograaf. Een hele goeie makelaar doet hetzelfde maar huurt een verkoopstylist in, zet ook nog een filmpje op youtube en twittert dat hij een woning in de verkoop heeft. Daarna gaat hij in zijn stoel zitten en wacht tot de telefoon gaat.
Omdat die makelaar minder omzet heeft, heeft hij nog steeds de neiging om,net als hij dat in het verleden altijd gedaan heeft, een woning te hoog te taxeren om de klant binnen te halen. Dit is, naar de mening van velen, een van de redenen dat de prijzen de afgelopen jaren zo hard zijn gestegen.
Of dit nu harde feiten zijn of niet, of deze onderzoeken nu wel of niet kloppen, dit is het beeld wat de gemiddelde klant van de makelaar heeft. En dit beeld is het laatste jaar alleen maar slechter geworden. Elke makelaar zal wel eens bij een voortgangsgesprek gehoord hebben dat zijn klant vindt dat hij te weinig van hem hoort, dat er te weinig actie is. Elke makelaar zal ook wel eens op een verjaardag, tijdens gesprekken op een receptie of van vrienden hebben gehoord dat het misschien nu niet goed gaat maar we tenslotte jarenlang onze zakken gevuld hebben zonder dat we er veel voor gedaan hebben. Dat we misschien zelfs wel arrogant zijn.
Zelfreflectie
Als we nu er eens van uit gaan dat deze onderzoeken in ieder geval gedeeltelijk waar zijn. Dat het misschien wel heel gemakkelijk is om de makelaar de schuld te geven van de stagnerende verkoop maar dat er toch voldoende redenen zijn om dit beeld te rechtvaardigen?
En als we er nu ook eens van uit gaan dat dit niet alleen voor onze collega’s geldt maar ook voor ons eigen kantoor?
2012
Laten we er nu voor zorgen dat 2012 het jaar wordt dat de makelaardij zijn toegevoegde waarde weer gaat bewijzen. Eén van de onderzoeken stelde dat er door de luiheid van de makelaar misschien wel 25.000 woningen minder zijn verkocht. Dit betwijfel ik sterk. De makelaardij als beroepsgroep kan er volgens mij niet voor kan zorgen dat het marktsentiment wordt gekeerd. Maar wij kunnen er wel zorgen dat volgend jaar om deze tijd de onderzoeken aantonen dat de klant, ondanks het feit dat zijn woning misschien niet is verkocht, er van overtuigd is dat zijn makelaar er alles aan gedaan heeft.
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
Onderstaande brief van 23 oktober stuurde ik ook naar mijn makelaar met de vraag om er samen met de NVM-makelaars eens een agendapunt van te maken en nu hebben ze enkel de
Top 3 lijst. Ook deze lijst is niet de goede om matches te vinden moet je de wensen niet op één adres zetten, maar zoals bij uitgebreid zoeken bijv. twee-onder-een-kap met een van tot waarde in Plaats: …….? enz.
Funda
Postbus 94591
1090 GN Amsterdam
Oosterhout, 23 oktober 2011
Betreft: beter benutten van de database met als doel de huizenmarkt te stimuleren.
Mijne Heren,
Ik ben een van die mensen die tevergeefs een appartement probeert te verkopen. Al helemaal in het begin heb ik bovenstaande item al eens met de makelaar besproken: er zou een soort wensenlijst gemaakt kunnen worden, waardoor iemand die mijn appartement wilt kopen weet wat ik eventueel zoek.
Met deze insteek en met het inzicht van uw database kwam ik op het volgende:
• Zoals je ook kunt zoeken bij “uitgebreid zoeken”, kun je ook per woning een wensenlijst samenstellen, met daarin voldoende mogelijkheden aan wensen.
• Op het zgn. voorblad kun je een item toevoegen met :
Wilt conctact met makelaar bij een match Ja/Nee
• Word dan een tabblad toegevoegd met die wensen die voor iedereen zichtbaar zijn op Internet
• Alleen U als database-eigenaar kunt die match uitvoeren
• Voor de makelaars is het misschien op dit moment de oplossing om wat meer te kunnen verkopen
• omdat alleen bij u alle huizen staan.
Je kunt zo als koper ook zelf actief zoeken wie er op zoek is naar jouw object.
A kan op zoek zijn naar B. Maar A kan ook op zoek zijn naar C, terwijl B weer op zoek kan zijn naar C.
Doe er wat meer makelaars en leg contact met Funda, dit is de enige plek waar dit moet liggen, omdat de verkoper dan zelf ook actief kan zoeken op de wensenlijst en mogelijkheden ziet waar je met één enkel adres niet hebt.
Bedankt dat je dit ook met ons deelt Ans!