Actie, Actie, Actie! Oh sorry, ik loop wat te hard van stapel. Maar dat er iets goed mis gaat bij huizensite funda vraagt toch om actie, zoals de twitteractie #dehondmoetblijven en dit blog in mijn geval.
Aandacht
Als makelaar heb je (onder andere) als doel om huizen die je in verkoop hebt namens je opdrachtgever te verkopen. Dat bereik je niet door te wachten, nee, je gaat actief aan het werk om ‘het object‘ onder de aandacht te brengen van potentiële kopers.
Zelfs daar red je het tegenwoordig al niet mee, want zonder een fotograaf, woningstyliste, aanmelden op meerdere huizensites (JAAP.nl, HUISLIJN.nl et cetera) en natuurlijk WIDBM.nl tel je als makelaar niet meer mee. Vanzelfsprekend zijn er ook andere creatieve mogelijkheden.
Alternatieven
Aandacht krijgen voor een huis kan ook op een andere manier. Dat is precies wat Joost en Barend van De Vuurtoren Makelaardij te Weesp doen. Alleen pikt funda dat niet. Daarom stuurt de ‘customerservice‘ van funda de volgende email naar het makelaarskantoor:
Geachte Makelaar,
Er is geconstateerd dat er bij een woning of meerdere woningen welke door u zijn aangemeld de funda de databasevervuiling regels overschreden worden. Er wordt namelijk misbruik gemaakt van het (hoofd)fotoveld door geen pure objectinformatie te tonen. Dit is volgens de NVM en Funda echter niet toegestaan.
Deze en andere regels kunt u altijd nalezen via de funda desk onder ‘Richtlijnen’. Gemakshalve hebben we de richtlijnen ook als bijlage meegestuurd.
Wij gaan er vanuit dat u de aanbiedingsteksten voor a.s. dinsdag heeft aangepast, anders zijn wij genoodzaakt deze presentatie zelf van funda te verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Onpersoonlijk, dreigend en ook nog eens ongefundeerd (zie verderop).
Waar het om gaat
Maar waar gaat het dan allemaal om? Nou, bijvoorbeeld om dit huis waar Einstein (de hond) je meeneemt op een rondleiding door het huis.
Dat mag niet van funda – zo vinden ze. De hoofdfoto geeft namelijk geen objectinformatie. Nou kan dat wel zo zijn beste customerservice, maar wie is de customer? De makelaar toch…? Dit object huis krijgt zo wel de aandacht! Dat is toch waarmee je een huis verkocht krijgt? Dat is toch waar funda in bijdraagt, het aanbieden van een platform waarmee makelaars huizen verkocht kunnen krijgen voor hun opdrachtgevers en waar potentiële kopers kunnen zoeken naar hun nieuwe (t)huis?
Waarom dan toch die makelaar, die het al zo moeilijk heeft, gaan frustreren met ‘regeltjes’ die niet in het voordeel van de consument noch de makelaar zijn?
Richtlijnen datakwaliteit
Voor het gemak heeft funda de richtlijnen datakwaliteit meegestuurd (download de PDF hier). Tot mijn verbazing en vermaak staat er NIETS over het niet mogen tonen van een hond (of iets anders) als hoofdfoto.
Tja.
Nee, het is niet de eerste keer dat De Vuurtoren Makelaardij op originele wijze aandacht trekt voor een huis in verkoop. Zo hebben ze eerder al foto’s gebruikt van een ijsvogeltje, een boot op z’n kop, een groene weide met koe en het uitzicht op z’n kop. Dat gaat overigens altijd gepaard van een tekst die de eenheid duidelijk maakt. Erg leuk en goed gedaan zelfs!
Je verwacht als verkoper toch dat je makelaar z’n best doet om het huis verkocht te krijgen? Volgens mij is dat exact wat Joost en Barend doen!
Voor wie kies jij partij? Ben je het met funda eens dat deze manier van aandacht trekken voor het huis niet kan (en dat gaat veel verder dan alleen de foto van de hond, lees de tekst maar) of ga je actie voeren en laat je iedereen weten #dehondmoetblijven !
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Maar het idee komt uit America. Hond die door het huis naar zijn bot zoekt en het hele huis wordt gefilmd.
Voor degenen die niet weten waar Coen op doelt – het gaat om deze video http://www.youtube.com/watch?v=2WFV3S44Y6g van Century 21 makelaar Michael Lefebrve in Franklin USA.
Met deze video is hij zowel bij Century21 als bij ActiveRain in de prijzen gevallen. Lees meer op http://rismedia.com/2008-07-18/winner-of-%E2%80%98my-century-21-open-house-announced/
Geniaal! Leuk bedacht, en helemaal ok!
Eindelijk ik krijg een tuin… alleen moet je het als koper van deze woning wel zonder doen!
Grappig!? of misschien wel de bedoeling om potentiele kopers hiermee een beetje op het verkeerde been te zetten, was het de ‘foto van de hond’ die meer kijkers trok of kwamen ze af op het genoemde ’tuintje’ dat er helaas niet was maar psychologisch goed gemaskeerd wordt door een foto van zo’n grote hond, zo’n jachthond heeft toch immers dat genoemde tuintje nodig…
Kom op mensen, creatief is leuk, verwarrende (aanbiedings)teksten om het nog net geen misleidende te noemen is niet oké!
MvG Jan Vreugdenhil
Ik denk dat je het bericht niet helemaal goed begrepen hebt. De hond zegt inderdaad: eindelijk krijg ik een tuintje, wat betekent dat de hond gaat verhuizen en dat hij in in tegenstelling tot dit huis, in zijn volgende huis WEL een tuintje heeft. Niet erg moeilijk lijkt me, gewoon een kwestie van goed lezen. Het perspectief van het dier is overigens in de literatuur al eeuwenoud denk aan Cholstomjer, een verhaal van Tolstoj dat verteld werd vanuit het perspectief van een paard. Vernieuwing is van onschatbare waarde en het werkt! Mensen vinden er iets van, het komt onder de aandacht. Precies wat de makelaar wilde bereiken.
Volgens mij val je per definitie niet op als je ‘normaal’ doet, dus een ‘normale’ foto zal ook niet opvallen!
Ander bewijs dat niet ‘normale’ foto’s werken wordt geleverd door Brantjes Makelaars, zie http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/zaanstreek/article13022523.ece/Auto-cadeau-bij-aankoop-huis.
Zij maken een combinatie met een huis en een gratis auto. Waarschijnlijk omdat de verkoper niet meer in prijs naar beneden wil/kan voegen ze meer waarde toe door een auto t.w.v. €9.000,- mee te leveren als je het huis koopt.
Resultaat van de campagne: 300% meer bekeken op Funda.
Indien Funda de betreffende makelaar al heeft gedwongen om de foto aan te passen dan kun je hier zien hoe dat eruit zag, zie ook rechts onder de heading Plattegronden in de buurt:
http://farm8.staticflickr.com/7021/6542704397_32732a0680_o.png
Verder denk ik dat de discussie niet moet gaan over het reglement van Funda, of je voor of tegen ‘normale’ foto’s bent of niet.
De discussie zou moeten gaan over wat wel en wat niet werkt op huizensites.
Al weer enkele jaren geleden publiceerde zillow.com (grote huizensite in de VS) informatie over welke advertenties wel en niet werken. (Zie: http://www.zillow.com/blog/2009-08-19/the-top-and-bottom-performing-ads-on-zillow/)
Deze informatie zou iedere woningsite moeten publiceren zodat makelaars en verkopers meer inzicht krijgen en kunnen leren wat wel en niet werkt om zo een geslepen presentatie te kunnen publiceren. Het is zo communistisch en achterhaald om gewoon simpelweg achter een reglement te schuilen.
Het resultaat is dat iedereen het reglement volgt, iedereen op iedereen lijkt en creativiteit wordt ook nog eens de kop in gedrukt.
Funda.nl, Huislijn.nl en andere woning sites: Geef de data vrij zodat iedereen weet wat werkt of niet en laat de markt bepalen wat de beste foto is … in ieder geval niet een reglement want dat houdt diversiteit tegen terwijl diversiteit is 1 van de kenmerken is van een gezonde markt.
Na het lezen van de reacties, merk ik op dat makelaars ruimte willen hebben voor ludieke acties of om een woning meer te laten opvallen. Nu weet ik niet of een foto van een hond de juiste oplossing is (ik denk wel voor deze woning, dus doel bereikt) maar zijn er nog andere ideeen. Kunnen we op Huislijn.nl kijken wat wel en wat niet werkt. Ik zou het in ieder geval leuk vinden om een aantal ideeen te testen.
Wat een goed idee Ronald! Ga experimenteren en ontdekken met wat werkt (voor makelaar en consument) op Huislijn.nl en ondersteun iedereen daarmee.
Een verademing tussen de doorsnee huizenadvertenties, het verhaal van de hond van Vuurtoren makelaardij. Dat die foto niet mag kan ik nog enigszins begrijpen, maar de tekst is subliem! Als reactie op de advertentie en jouw artikel schreef ik de blog ‘Hond verkoopt huis’: http://www.deschoneschrijfster.nl/2011/12/hond-verkoopt-huis-%E2%80%93-makelaarstaal-maar-dan-anders/
Dank Olga voor je support en blog
Goede actie van Funda om een streep te trekken. Het gaat om het belang van de consument en die zit er niet op te wachten dat makelaars steeds gekkere fratsen gaan uithalen om het huis van hun klant in de picture te brengen. Huizenzoekers willen een zo objectief mogelijk beeld van woningen en daar hoort geen hond bij.
Ik heb het een jaar of 10 geleden ook gedaan ( close-up van koe in weiland ivm uitzicht )… Géén probleem / reactie van Funda.
De woning had inderdaad over aandacht niet te klagen (terwijl dit met de oude foto, van de 13-in-een-dozijn gevel, een winkeldochter was).
Ik snap de Vuurtoren dus wel en vind het zelf geen probleem…
Wat wél een probleem is ; Als iedereen het (meer) gaat doen wordt het idd een dieren- en dingenkermis op Funda en vervalt het onderscheidende vermogen ook wel, alsmede de overzichtelijkheid voor de zoeker…
Oplossing ; een vast % of aantal aan niet-woninggerelateerde foto’s per vestiging ?
Ik weet niet of dat mogelijk is. Zo niet; Maak het mogelijk als Funda zijnde…
Onderscheidend vermogen is namelijk héél belangrijk, zeker nu !
Goed idee. Een soort quotum per makelaar of makelaarskantoor van wat ècht mag opvallen door hoofdfoto & starttekst.
Mij – en mijn NVM makelaar – heeft het goed geholpen nu precies 2 jr geleden. Een hoofdfoto die weliswaar de woning toonde maar die door kleurstelling en compositie er direct uitsprong tussen alle andere aanbod (op Funda zowel als in papieren krantenadvertenties toen). En een tekst die van A tot Z allesbehalve commercieel was. Want dat wilde ik zo. Ik wilde eerlijk verkopen, en daar was de tekst van beginafaan op gebaseerd.
Twee weken (17 dagen) en meerdere bezichtigingen later, een zgn. voorlopig koopcontract. Dat met de gebruikelijke tijd voor financiering rondkrijgen, begin 2010 tot een notarieel transport leidde. Ik heb nog haast moeten maken om m’n huis leeg te krijgen, en dat had ik natuurlijk ook niet verwacht want de markt was toen al vrij beroerd…
Een Funda quotum of % per makelaar. Of – maar dat is jullie zaak – afhankelijk van waar de woning staat (drukke Randstad, steden, minder aanbod weids platteland) een ander soort verdeelsleutel om een ludieke, creatieve aanbieding te mogen maken.
Ik blijf er bij (zie eerdere reacties hier) : niet ieder mens is hetzelfde. Niet iedere aspirant-koper is een bureaucraat. Wat de hond Einstein uit Weesp betreft: als ik – dierenvriend – nu op zoek zou zijn naar een koopwoning, dan zou júist de advertentie van De Vuurtoren mij er direct toe bewegen om DIE aanbieding aan te klikken.
Nou nou dit is wel de meest treurigste reactie ooit. Iemand die een andere mening heeft dan u, is echt geen niet-transformabele patient. Misschien is dit wel juist een nieuwe invalshoek i.p.v. de zo voor de handliggende verzetgedachte! Erger nog uw zinsnede ‘U hoeft het niet toe te geven, ik zie het hier al’. Als u even google, twitter of met een beetje creativiteit ‘.nl’ achter bouwfeeds had geplaatst, dan had u kunnen zien dat ik geen makelaar ben en dat ik me zelfs als nieuwsbron voor de bouw de afgelopen week een aantal keren kritische berichten over de makelaardij heb geplaatst (bijv. Makelaars zijn lui).
Het is onduidelijk of dit uw eigen mening is of dat u zich mogelijk verschuilt achter de opvattingen van Human Resources Management (en meer takken van sport). Kern is dat u als mijn reactie goed leest, ik het best eens met meer creativiteit, echter dan wel op eigen kosten en niet op die van Funda.
Als u hierop weer reageert, laat dan behalve kritiek ook svp een voorbeeld zien van een creatieve, niet-transformele, onfossiele campagne waarin u(zelf) veel geld en risico heeft gestopt.
Tja en verder ‘een quotum’ aan creativiteit per kantoor, wauw. Moeilijk te regelen, maar daar heb je ongetwijfeld wel een draaiboek voor
Creatieviteit zou eigenlijk beloond moeten worden. Er wordt nu in elk geval over gesproken, maar of dat de manier is zoals de bedenkers het bedoeld hadden…
In moeilijke tijden voor de makelaardij is het altijd goed om te weten, dat je gesteund wordt door je vakbroeders, dat nieuwe ideëen worden aangemoedigd en dat initiatieven worden gewaardeerd.
Regeltjes, regeltjes en….meer regeltjes.
Kom nou zeg, iedereen snapt dat het Funda er niet beter op wordt als huizenfoto’s vervangen worden door honden, katten, hamsters, satellieten of wat dan ook. Logisch dat het management alle initiatieven om de functionaliteit van de site te ondermijnen meteen aanpakt. Overigens vind ik het geheel een beetje schijnheilige lading hebben. Zo creatief is het nou ook niet om een hond op een huizensite te zetten. En dan nog, als je zo veel geloof hebt in je eigen idee, plaats dan een advertentie met je ‘creatieve grap’ in het lokale huis aan huis blad, is het tenminste je eigen geld dat je weggooit. Zeker niet gedaan he, Joost en Barend?
He-le-maal mee eens!
Kom nou zeg, iedereen snapt dat het Funda er niet beter op wordt als huizenfoto’s vervangen worden door honden, katten, hamsters, satellieten of wat dan ook. en alles wat u hier verder te berde bracht
Kijk, en dat is dus niet waar!
In het Human Resources Management (en meer takken van sport) wordt uw redenering gezien als afkomstig van de niet-transformabelen. De mensen die niet het vermogen hebben om eens ánders te denken dan ze al honderd jaar gewend zijn…
Als u zelf makelaar bent, en met de naam BouwFeeds zal het toch wel zoiets zijn, dan laat u vast ook uw cliënten die hun huis willen verkopen maanden, of desnoods jarenlang compleet in de steek door een Funda-aanbieding van hun woning never nooit eens te updaten en aan de steeds veranderende markt aan te passen? U hoeft het niet toe te geven, ik zie het hier al.
Funda is een “fossiel”, zoals die lui optreden. Funda sláápt graag dóór samen met totaal inactieve en niet-creatieve makelaars. Maar voor fossielen is in de huidige woningmarkt al helemaal geen plaats. Iets wat Funda hopelijk toch nog heel gauw zal leren begrijpen…. Want de website kost een makelaar die z’n aanbod wil tonen meer dan genoeg.
ik wordt zo moe….zo verschrikkelijk moe……..waarom moet toch alles volgens regels die overduidelijk niet werken ? waarom mogen wij niet out of the box denken ? ben bang dat als funda zo door gaat dat er binnenkort een veel grotere partij op staat die wel de mogelijkheid biedt om af te wijken van gebaande paden, die daarnaast ook er voor gaat zorgen dat einstein de hond nog beter gevonden gaat worden in google…….heb nl gehoord dat het niet heel lang meer duurt of piet parkiet begint met een eigen site waar je woningen op ten toon kunt stellen, enige dat wel een eis is is dat woningen op een creatieve manier ten toon worden gesteld dan wel dat het gaat om woningen die duurzaam zijn gebouwd, woningen die er top uit zien, woningen die super scherp geprijsd zijn, woningen die actieve makelaars hebben……kortom voor elk wat wils ! Piet Parkiet garandeerd zo heb ik gehoord dat de site helemaal geoptimaliseerd is en daarmee zeer goed zal scoren bij mr Google. Piet Parkiet heeft nl een exclusieve overeenkomst gesloten met mr Google dat zij de bouw van de site op zich gaan nemen en daarnaast ook de funding voor hun rekening gaan nemen alsmede de marketing. sterker mr google is al volop aan de gang maar hebben helaas nog even wat extra tijd nodig voordat alles operationeel is.
Inmiddels sprak ik ook met Magere Hein de grafdelver en hij gaf mij aan dat funda nog exact 2 jaar te gaan heeft met ingang van 1 januari 2012 als zij niet heel snel hun beleid gaan aanpassen ! anders voorspelt hij dat een van de best presterende sites van nederland geen lang leven meer is beschoren !
Barend , ga zo door en kan ik je ergens mee helpen laat het dan weten !
ps1 : doe de groeten aan einstein ! misschien kun je er nog een filmpje bij maken van een sprekende einstein ? 🙂
tip : als je de hond nu in het raam zet van de woning, of op een stellage voor de woning, of op een vlot in de gracht, dan kun je de hond op de foto zetten met de woning of de omgeving erbij in het zelfde plaatje, dat als eerste foto gebruiken en heb je het probleem opgelost. 🙂 kan funda in dat geval helemaal niets van zeggen !
vr groet
piet parkiet
namens deze
bert vermey
http://www.pe-opleidingen.nl
tip : als je de hond nu in het raam zet van de woning, of op een stellage voor de woning, of op een vlot in de gracht, dan kun je de hond op de foto zetten met de woning of de omgeving erbij in het zelfde plaatje, dat als eerste foto gebruiken en heb je het probleem opgelost. 🙂 kan funda in dat geval helemaal niets van zeggen !
Ook een top idee!
Ik ben van mening dat er enige ruimte zou moeten zijn om je creativiteit als makelaar vorm te geven op funda. Ik ben het echter ook erg eens met Tom: op het het moment dat er op grote schaal een “originele” hoofdfoto geplaatst gaat worden, dan schiet het zijn doel voorbij en zal het de consument gaan irriteren dat hij de hoofdfoto niet meer kan gebruiken voor zijn eerste selectie.
Martha geeft al duidelijk aan hoe het werkt: je scant, en heel snel en intuïtief besluit je om wel of niet door te klikken. Het is dan voor mij ook de vraag of het verwijt van slecht lezen wat zij krijgt wel op zijn plaats is. De site is er voor de gebruiker en de makelaars/verkopers die er woningen op plaatsen zullen zo goed mogelijk moeten aansluiten op de manier waarop consumenten de site gebruiken, ongeacht het oordeel dat jij daarover kunt hebben.
Vanuit het consumentenperpectief: ik moet überhaupt niks en ben dus niet verplicht om het leuk te vinden wat deze makelaar gedaan heeft! Zoals altijd zal de vorm niet iedereen aanspreken. Op de dag dat ik voor het huis weer eens een cadeau van een hond(enbezitter) heb gekregen ben ik ook niet zo’n hondenfan. Ik heb persoonlijk wel waardering voor de creatieve insteek van de makelaar, daarmee zal de woning bij een deel van de zoekers extra aandacht krijgen en bij een ander deel niet. Het is de makelaar prima toevertrouwd om te evalueren of het saldo van deze marketingaanpak positief is.
Bij mij rijst wel de vraag in wiens belang deze actie nu het meeste is: we staan immers vaak vooraan om te beweren dat Funda er vooral voor de consument/koper moet zijn. De consument moet zo goed, objectief en volledig mogelijk huizen kunnen zoeken en vergelijken. De actie met de hond illustreert dat het zoeken niet zo objectief gebeurt als we zouden denken en speelt daar op in. Voor “de huizenmarkt” maakt het niet uit of een koper het ene of het andere huis van 3 ton koopt, voor de makelaar en zijn verkopende klant natuurlijk wèl! In mijn ogen is dit dan ook een kwestie van concurrentie tussen aanbieders en niet in de eerste plaats in het belang van de zoekende koper. Ook dat brengt met zich mee dat er onvermijdelijk ergens een grens zal moeten zijn
Martha gaf haar bezwaren duidelijk aan in relatie tot wat de hoofdfoto voor haar betekent bij het zoeken.
Maar als je bij dit huis in Weesp (waar ik overigens níets mee te maken heb) op Funda’s Overzicht-pagina maar een klein beetje lager kijkt, zie je daar meteen al een stuk of 10 foto’s van het pand duidelijk staan. Precies op de manier die Martha beschreef als voor haar belangrijk: bouwstijl, buurt, belendende woningen, dat het niet om een appartement gaat en dat soort dingen die je ter oriëntatie inderdaad wel snel wilt zien.
Het blijft natuurlijk een feit dat niet iedere huizenzoeker op dezelfde manier te werk gaat op de Funda site (of dergelijke websites). En dat als je een de foto van een hond aantreft links bovenin (of een klok/horloge zoals iemand anders al eerder als voorbeeld liet zien, ook op Funda), dat dat niet automatisch ergernis hoeft op te wekken. Integendeel! Mensen zijn verschillend in hun nieuwsgierigheid en in hun appreciatie van creativiteit.
Qua lay-out van de Overzichtspagina is alle informatie die je voor een 1e “beoordeling” van dit aanbod in Weesp met de hond Einstein nodig hebt, direct en in één oogopslag aanwezig.
Wat in deze stroperige markt werkt om de aandacht van het publiek te trekken, zou wat mij betreft (in zijn algemeenheid) moeten kunnen. En ‘Action’ in de AIDA-formule komt toch ècht na ‘Attention’.
Is er geen mogelijkheid om alle niet-objectrelevante foto’s na de transactie te verwijderen? Dan blijft de database toch keurig integer en wordt de creativiteit niet beperkt.
Wat een onzin! In deze tijd moet je juist in de makelaardij creatief zijn. Ik vind de rondleiding door de Hond goed gevonden. Je ziet nu dat het inderdaad de aandacht trekt en dat er toch een aantal reacties binnen komen en tevens hebben gekeken op FUNDA. Dus dat is geslaagd.
Juridisch gezien valt de Hond,kat etc. nog altijd onder de noemer “ding” en ik vind het een keurige foto.
Feitelijk gaat het om het huis waar de belangstelling naar uit gaat en dat de aandacht getrokken wordt door een ander object dan het huis zelf, ligt dus aan de bezoeker niet aan de adverteerder.
Veel succes
Ans Eefting
wat een gelul over vervuiling van de site. Ik weet tegenwoordig hoe lastig is om een huis te verkopen, dus als een makelaar ludieke acties verzit om het aan de man te brengen, prima! Dat de grens ligt bij bv een playmate lijkt me helder, maar dat is ook duidelijk te definieren. Deze makelaar kijkt verder dan z’n neus lang is. En veel makelaars durven dat niet. Dus geen hond in de pot, maar de hond op funda.
Iedereen wil opvallen, binnen no time staat het gehele aanbod dan te knipperen, schuiven en toeteren met als gevolg dat iedereen “opvalt”, oftwel nog steeds niemand. Intussen is de site dan wel veranderd in een kermis. Zullen de woningzoekers daar blij mee zijn? Ik denk het niet! De woningzoeker heeft namelijk een selectie gemaakt op basis van locatie en prijsklasse en krijgt nu een reeks zoekresultaten met de hoofdfoto in het klein. Die “pasfoto’s” spelen een belangrijke rol bij het snel verder inperken van de zoekresultaten. Het lijkt me dus een goede zaak daar richtlijnen voor te hebben.
Goed argument Tom – helemaal als er straks teveel ‘gekke’ dingen als hoofdfoto worden gebruikt. Waar ga je dan als huizenzoeker nog op selecteren? Nu gebeurt dat in principe op die hoofdfoto. Kip/Ei
Tom, je hebt gelijk.
Er moet ergens een grens worden getrokken.
Als actief huizenzoeker kijk ik elke dag op Funda naar het aanbod in Utrecht. Via de hoofdfoto kan je gelijk de bouwstijl herkennen en de daarmee de buurt. Wanneer de eerste foto een interieurfoto is dan valt het bij mij gelijk af: Meestal een appartement met foeilelijke buitenzijde.
In dit geval zou het plaatje van de hond mij ook afschrikken. Ik ben functioneel op zoek naar een woning. Niet naar een hond. Sterker nog: Wat nou als ik een kattenpersoon ben en een hekel heb aan honden?
Ik vind het daarom jammer dat ze hier zich uitsluitend richten op hondenmensen (waar de woning overigens veel te klein voor is) terwijl deze woning zelf mooi genoeg is voor een reguliere verkoop.
@ Martha
Heb je hier misschien overheen gelezen? Eerste regel, eerste vijf woorden van Overzicht en van Omschrijving?
Eindelijk! Ik krijg een tuin!
Verplaats je even in de bezitter van een hond en je begrijpt dat dit niet klopt:
“…dat ze hier zich uitsluitend richten op hondenmensen”
Tenzij ze misschien een Chihuahua hebben, het allerkleinste hondenras dat je zelfs in je handtas kan stoppen, is het voor hondenbezitters ideáál om een tuin te hebben.
Aangezien jij kennelijk nog serieus aan het zoeken bent naar een huis, misschien toch raadzaam om te proberen béter te lezen als je de pagina’s van makelaars-websites, Funda enz. scrollt.
Helemaal eens met Tom,
Overigens vind ik dat je de rest van de woningverkopers tekort doet om die dan weer af te schepen met een “gewone” foto.
De hond moet zeker blijven. Een goede actie, opvallen om te verkopen!
In Vlijmen staat een appartementencomplex genaamd De Klok. Een startersappartementencomplex waar op dit moment 17 appartementen te koop staan. Opvallen willen we dus. In overleg met de verkopers hebben wij een afbeelding van een klok geplaatst. Tot op heden nog niets van Funda gehoord? Wanneer melden ze zich bij ons? afwachten……..
http://www.funda.nl/koop/vlijmen/appartement-47218419-de-klok-52/
Ik stoor me eigenlijk alleen aan de foto als hoofdfoto. Dat ze veel aandacht hebben is natuurlijk geweldig en inderdaad perfect voor de cliënt in kwestie.
Het probleem is dat je geen grens kan trekken. Je zou nu bijvoorbeeld ook afbeeldingen van een playmate kunnen gaan gebruiken voor de mannen die surfen of een foto van mij voor de vrouwen die surfen om extra aandacht te genereren. (kon even niemand anders bedenken).
Dat weten de bedenkers ook. Maar Negatieve aandacht is ook aandacht en daar draait het om! Dus missie geslaagd en op naar het volgende idee!
Ik denk dat een verhalende tekst alleen maar tot de verbeelding spreekt en dat dit weinig kwaad kan. Maar dat funda in de 10 jaar dat ze bestaat nog niets nieuws heeft bedacht om, zeker als grootste woningsite, de huizen op een betere manier aan de man te brengen zegt denk ik genoeg. Ik denk dat er voor woningsites nog zeer veel winst te behalen is in de manier waarop potentiële koper met het aanbod wordt geconfronteerd. Het opvallen tussen de massa is voor Vuurtorenmakelaardij zeker gelukt. In plaats van een klacht zou funda te raden moeten gaan waarom makelaars dergelijke acties ondernemen.
Maar ach ik ben geen NVM, geen webdesigner of marketingstrateeg. Uiteraard mag je me wel bellen om te kijken of we hetzelfde gedachte goed delen en we een verandering in kunnen zetten.