Op Veronica is Criminal Minds de best bekeken crimiserie sinds jaren. Menig fan blijft er zelfs voor thuis. Eigenlijk is er weinig aan, mits je heel analytisch er naar kijkt. Want na 40 minuten is er altijd een dader gepakt.
Wanneer je dat analytische wat verder doortrekt, kan het zeker als voorbeeld dienen voor de makelaardij. Kijk maar eens goed wat het werk van de Criminal Minds rechercheurs inhoud, en vooral hoe ze dan bij die dader uitkomen.
Situatie
Het begint bij een constatering van wat er aan de hand is. Er wordt gebeld want er is een dode, of vermiste. Vul zelf maar in, je hebt Criminal Minds vast wel eens gezien.
De situatie wordt grondig verkend, bekeken, gefotografeerd en gefilmd.
Plan van aanpak
Vervolgens gaan ze kijken naar alle mogelijke losse en vaste eindjes. Uitsluiten wat onmogelijk is om daarna over alles wat wel mogelijk is meer informatie te gaan verzamelen.
Informatie verzamelen
Wie goed is in het bevragen van mensen zal langs de deur gaan, wie een scherp oog voor detail heeft gaat nog eens met de technische recherche praten of zelf weer met de handen en knieën op de grond op de plek des onheils. Alle informatie wordt vervolgens besproken, gecategoriseerd en gekwalificeerd.
Richting bepalen
Op basis van de verkregen informatie worden er een of meerder lijnen uitgezet naar het vinden van de dader(s) en/of de vermiste persoon. Het vangnet wordt langzaam dicht getrokken.
Namen en foto’s
Zodra er personen in beeld komen worden die herkenbaar op de timeline geplaatst inclusief alle verbanden met de locatie, het slachtoffer en het motief. De druk stijgt nu geweldig, er is een doorbraak op handen!
De doorbraak
De puntjes worden op de i gezet en de streepjes gaan door de t. Nu nog de dader oppakken en alle overige betrokkenen informeren over het succes. Eind goed al goed, volgende case (na de verplichte overpeinzingen in de Gulfstream G-V).
Conclusie
Nee, dit is nog maar een halve conclusie, want wat heeft Criminal Minds nou te maken met de makelaardij? Lees het bovenstaande gewoon nog eens, maar dit keer zie je de rechercheurs als jezelf en de ‘dader’ als de koper van het huis wat je in verkoop hebt…
-terug naar het begin-
De vertaling
OK, laten we het verloop van de serie nog eens bekijken, maar nu vanuit het oogpunt van een makelaar. De overeenkomsten worden je al snel duidelijk, maar dan zonder bloed, dood en verderf.
Situatie
Je wordt gevraagd door een consument om hen bij te staan bij de verkoop van het huis. Voor het gemak gebruik ik hier even enkel de verkoopkant van het verhaal, je kan het zelf vast wel toepassen op aankoop.
Plan van aanpak
Je gaat je richten op het maken van een marketingplan voor het huis om je klant tevreden te stellen. Immers, je wilt zo snel mogelijk de koper voor jouw klant vinden om daarmee de ‘case closed’ te krijgen. Jij bepaalt welke middelen je wel of niet wilt inzetten, wanneer en hoe. Alles bij elkaar presenteer je dat aan de opdrachtgever, stelt het misschien wat bij en gaat aan de slag.
Informatie verzamelen
In navolging van je plan van aanpak ga je informatie verzamelen waarmee je het huis zo optimaal mogelijk naar buiten kan brengen. Over de omgeving, de gemeenschap, de toekomstplannen rondom de locatie en natuurlijk de foto’s en film.
Je kunt ook al uitsluiten wie er niet zullen gaan (willen) wonen.
Net zoals bij Criminal Minds geldt hier ook dat je het werk door de juiste expert laat uitvoeren. De styling door de styliste en de foto’s door de fotograaf et cetera. Ook nu ga je daarna alles categoriseren, kwalificeren en bepalen welke informatie wel of niet bruikbaar is.
Richting bepalen
Je gaat niet zomaar iedereen als koper van het huis zien, net zomin als de rechercheurs iedere persoon als mogelijke dader bestempelen. Je gaat een doelgroep bepalen voor wie dit huis geschikt is. Vervolgens zorg je er voor dat geschikte informatie over dat huis bij die doelgroep terecht komt. Je koper komt meer en meer in het vizier.
Namen en foto’s
Aan de hand van de bezichtigingen voor dit, of een ander, huis bepaal je wie er daadwerkelijk in aanmerking komt om het huis te gaan kopen. Immers, jij hebt de kennis wie de geschikte koper is en jij kan die match realiseren.
De doorbraak
Er komt een bod en je gaat onderhandelen. Dat onderhandelen gaat in twee richtingen, je wilt namelijk de koper zover krijgen om het maximale voor het huis te laten betalen, terwijl je aan de andere kant de verkopers wilt verzekeren dat het maximaal haalbare is bereikt en het beter is om nu ja te zeggen, dan de koper te laten lopen.
Wanneer de deal rond is ga je alle betrokkenen informeren. Koper, verkoper maar ook andere geïnteresseerden en collega makelaars.
Natuurlijk ga ook jij achteraf overpeinzen of je alles zo perfect mogelijk hebt gedaan. Had je sneller een koper kunnen vinden? Was er meer uit de onderhandeling te halen? Alleen dat vliegtuig zal ontbreken.
Conclusie
Je zult actief een doelgroep moeten bepalen en bereiken om die koper te vinden. Afwachten tot de koper (of in Criminal Minds termen, de dader) naar je toe komt is geen optie. Dan mis je toch echt iets. De volgende keer dat je naar Criminal Minds kijkt zal het heel anders zijn…
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Recente reacties