We staan aan de vooravond van een nieuwe fase. Een post-crisis-mentaliteit waarin natuurlijke groei, eigen (lokaal) initiatief en coalities de nieuwe mantra’s zijn. Een fase waarin grote (kapitaalgedreven) projecten verleden tijd lijken.
Dat vergt nieuwe strategieën, ook voor acquisitie. Waar een paar jaar geleden opdrachten of projecten nog door de brievenbus geduwd werden, ziet de wereld er nu 180 graden anders uit. Het is sappelen om nieuw werk binnen te halen.
Wat te doen? Veel koffie drinken bij bestaande relaties? Koude acquisitie, zoals bellen naar onbekenden? Deelnemen aan prijsvragen voor inhoudelijke profilering? Sociale media inzetten? Cursus behoeftegericht verkopen?
Ook adviesbureau Middenin buigt zich hier regelmatig over. Een van de initiatieven die zij onlangs op dit front lanceerden is een (omgekeerde) prijsvraag: “oplosmiddel zoekt uitdagend probleem”. Onder het motto “in barre tijden van winterse kou en economische crisis staat de ruimtelijke sector op zijn kop. Figuurlijk dan. Omdat Middenin gelooft dat nieuwe perspectieven leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen. Daarom keren zij de boel eens om en schrijven een prijsvraag uit voor de meest uitdagende kwestie in de stadsontwikkeling voor 2011.”
Iedereen die actief is op het gebied van stadsontwikkeling en zijn/haar probleem nog dit jaar opgelost wil zien, kan deelnemen. Er worden echte hersenkrakers gezocht. Drie winnaars winnen ieder een advies ter waarde van € 2011,- en een cadeaubon van € 100,- te besteden bij een van de pop-up-stores van 3isacrowd.
Met dit iets wat doorzichtige initiatief hoopt Middenin interessante kwesties op te halen, die tot een nieuw contact of potentiële klus leiden. Of waar, met de oplossing van het betreffende probleem, ze braaf en ouderwets inhoudelijk mee kunnen profileren. Nooit geschoten is altijd mis.
Hoe creatief ben jij met je acquisitie?
Laatste berichten van Maaike Schravesande (toon alles)
- Creatief met acquisitie - 18 januari 2011
Ben benieuwd welke creatieve initiatieven er nog meer zijn…
Acquisitie moet geen doel op zich zijn, bestaande klanten zijn uiteindelijk veel belangrijker…. Met een vernieuwende creatieve aanpak bereik je erg veel, merken we. Vooral jezelf blijven, kwetsbaar opstellen en willen delen!