Voor de mensen die de tijd van de videorecorder niet hebben meegemaakt: Ron is een beroemde pornoster die al meer dan dertig jaar in het vak zit. Ook als makelaar kan je heel wat van hem leren. Kijk maar hoe professioneel hij bezig is met z’n vak. Misschien hou jij het dan ook zo lang vol als hij doet.
Je moet altijd kunnen presteren
Pornosterren mogen geen slap moment hebben. Ze hebben een druk schema, want er moeten films gemaakt worden. En dat zijn er heel veel. Soms worden er in een weekend twee of drie tegelijk gefilmd en gemonteerd. Daarom is het belangrijk dat je er staat wanneer het moet. Dat geldt ook voor makelaars. Wanneer de klant iets wilt weten over een huis, dan moet je leveren. Je staat elk moment voor ze klaar. Als een klant besloten heeft dat jij mag assisteren bij het verkopen van een huis, dan moet het huis vandaag nog online staan. Je kunt niet anders dan je planning goed voor elkaar hebben. Ochtend, middag, avond en weekeinde. Je moet elke keer weer scoren.
Doorgaan, ook al heb je andere dingen aan je hoofd
Als makelaar wordt je betaald voor je diensten, je hebt ze dus maar uit te voeren. Tot in de puntjes verzorgd en bij voorkeur sneller dan je klant verwacht. Ook als je de avond ervoor nog ziek was. Ook als je er ’s nachts 10 keer uit bent geweest omdat je kinderen niet konden of wilden slapen. Ron had een goed voorbeeld van deze regel. Tijdens de opnames van een pornofilm op een boot was zijn tegenspeelster enorm zeeziek geworden. Toch ging ze door met de scène. Zij vond het niet leuk, net zo min als Ron, maar ze gingen door als echte professionals. Mochten jullie benieuwd zijn hoe ze dat dan oplossen in een pornofilm: ze filmden haar alleen van achteren, zodat je haar groene, zeezieke gezicht niet zag. Later aan land hebben ze nog wat close-ups gemaakt van haar gezicht en de montage doet de rest.
Weet wat de doelgroep van je wil zien
Waar jij woont zal je klanten niet boeien, ook niet of je het huis in kwestie wel mooi vindt. Het gaat erom wat jouw doelgroep wilt. Toch zal jij elke keer weer enthousiast, spontaan en positief moeten zijn. Je wordt ingehuurd om je kennis en expertise, niet omdat je zelf een alleraardigst optrekje hebt. Voor Ron Jeremy geldt dat ook: de manier waarop hij seks heeft met zijn tegenspeelsters in een film is heel anders dan in zijn privéleven. Voor het oog van de camera moet het er goed uitzien. Daarom kijken mensen naar de film. Doelgroepdenken is een regel die in elke branche geldt.
Conclusie
Het maakt niet uit wat jij vindt. Het gaat er om dat jij levert wat je klant van je verwacht, ongeacht je eigen idee of mening. Leer van de besten, ook als hun vak nogal contrasteert met de makelaardij.
Met dank aan Copytips
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Haha leuk verhaal. Vind het wel meer algemene tips die niet alleen voor de makelaardij gelden maar zeker ook voor anderen branches.
Helemaal waar – dit is zeker ook van toepassing op andere branches.
Haha, je bent me er eentje. Ik overweeg een carrieremove.
Hoezo Marijn – ga je makelaar worden dan?
Je bent de 4e tip vergeten: gewoon IEDEREEN proberen te naaien 😛
goeie vergelijking, het klopt ook helemaal. uiteraard vraag ik me af hoe je aan de inspiratie bent gekomen maar ik wil het niet weten…
De inspiratie komt bij het blog van Copytips weg. Met toestemming hergebruikt.
Mooie vergelijking, het is inderdaad een beetje uit het contrast maar toch kloppend!