Voor zoekmachine marketing is het belangrijk dat je belangrijkste pagina’s/artikelen binnen je website een prioriteit krijgen. Dit kan je doen door middel van interne links.
Wat zijn interne links?
Een interne link is wanneer jij een artikel binnen je blog aan een ander artikel verbind door middel van een hyperlink. Je geeft hiermee aan Google aan dat deze 2 pagina’s relevant zijn aan elkaar.
Relevantie
Bij intern linken draait alles om relevantie en is het noodzakelijk om zo natuurlijk mogelijk over te komen op de zoekmachine en gebruiker.
Als jij bijvoorbeeld een artikel schrijft over Zoekmachine marketing dan is het logisch wanneer je linkt naar een artikel over Meta tags omdat dit een onderdeel is van zoekmachine marketing. Maar wanneer jij vanuit het artikel over zoekmachine marketing linkt naar een artikel over bankstellen dan kan zowel Google als de gebruiker het verband niet zien en heeft dit een negatieve invloed op je website met betrekking tot SEO.
Plaats is van belang
De beste plaats om een interne link te plaatsen is zo hoog mogelijk op de pagina en in de content. Hoe lager jij de interne link gaat plaatsen hoe minder gewicht deze link heeft.
Waar op letten bij het maken van een interne link?
Bij een interne link is het belangrijk dat je het zoekwoord van het artikel waar je naartoe linkt is verwerk in de hyperlink (wanneer dit mogelijk is). Ook is het verstandig om de link een titel mee te geven (in WordPress kan je dit doen wanneer je een hyperlink aanmaakt bij “Title”)
Alle pagina’s binnen je blog bekijken waar je kan linken
Hoe meer links je onderling tussen je artikelen kan leggen, des te beter kan Google de pagina’s rangschikken op prioriteit. Het is noodzakelijk dat het artikel die probeert te scoren op een zoekwoord met veel concurrentie ook veel (relevante) interne links krijgt.
Begin dus bij de homepage en kijk waar je verbanden kan leggen en ga dan steeds specifieker bij elk artikel kijken waar dit mogelijk is.
Plaatsen op pagina’s met veel externe links
Over het nu van externe links (links van een andere website naar jouw website) kom ik terug op een volgend artikel maar het is verstandig om te onderzoeken welke pagina/artikel de meeste externe links heeft.
Wanneer je deze pagina hebt gevonden is het van groot belang om hier te werken met interne links. Pagina’s met veel externe links hebben meestal een hoge pagerank en wanneer je hier een interne link op plaatst zal er pagerank naar de bestemming van de interne link terug vloeien.
Maak een sitemap
Behalve dat een sitemap makkelijk is voor de gebruiker van je website kan je hier ook je interne links plaatsen naar alle pagina’s binnen je website.
Laatste berichten van Danny Verhoeven (toon alles)
- Hoe persoonlijk is het sociale media gebruik van een makelaar? - 4 maart 2015
- Hoe werk je als makelaar productiever? - 13 februari 2013
- Waarom de laadtijd van je website belangrijk is… - 5 juli 2010
@Marco Bedankt!
Welke plugins je het beste kan gebruiken heb ik behandeld in tip 2
(https://descherpepen.nl/2010/zoekmachine-marketing-voor-makelaars-tip-2-plugins-en-instellingen/)
Prima artikel Danny. Heb je nog tips welke plugins voor WP je het beste kan gebruiken?