In de vorige tip heb ik verteld welke instellingen en plugins je moet installeren om je WordPress blog zo zoekmachine (lees Google) vriendelijk te maken.

Onpage factoren

Ook zijn er zaken waar je rekening mee moet houden wanneer jij een nieuw artikel schrijf of een nieuwe pagina opmaakt. Google moet namelijk snel kunnen herkennen waar een artikel over gaat zodat Google deze kan ranken in de zoekresultaten.

Dit zijn voornamelijk zaken die in het technische gedeelte (HTML code) van je website worden aangemaakt. Gelukkig hebben wij de juiste plugins geïnstalleerd waardoor we geen technische kennis nodig hebben en deze in WordPress zelf kunnen aanpassen.

Pagina titel

Wanneer je een nieuw artikel aanmaakt in WordPress is de bovenste balk (zie onderstaande afbeelding) de plaats waar de titel van het artikel wordt aangemaakt. Google kijkt hier als eerste naar en het is daarom van belang om je zoekwoorden hierin te verwerken (het liefst in het begin).

Let op: deze titel verschijnt ook als titel in de zoekresultaten van Google. Het is dus ook van belang dat de titel ook gebruiksvriendelijk is.

De content

Bij het schrijven van de content is het van belang dat zo hoog mogelijk op de pagina de zoekwoorden voorkomen. Google kijkt ook naar de plaats op een pagina waar de zoekwoorden voorkomen. Ook doe je er verstandig aan om het zoekwoorden “bold” te maken (vetgedrukt).

Ik zou me niet druk maken over de keyword density (een bepaald % dat het zoekwoord moet zijn te vinden in de tekst). Schrijf vooral voor de lezer en laat het zoekwoord een aantal keer “natuurlijk” in de tekst terug komen.

WordPress categorieën

In WordPress heb je de mogelijkheid om je content in categorieën in te delen. Het maakt niet uit hoeveel categorieën je aanmaakt als je elk artikel maar plaatst in de meest relevante categorie.

Categorieën kan je aanmaken bij “Berichten” –> “Categorieën”. Wanneer je een artikel schrijft kan je een categorie selecteren aan de rechterkant van het artikel boven “Tags”.

WordPress tags

Ook kan je in WordPress je artikel “Tags” meegeven. Hiermee kan je in steekwoorden aangeven waar de content over gaat (natuurlijk maak je het zoekwoord waarop je wilt scoren als tag aan).

Hier wordt een aparte pagina van gemaakt waar een overzicht wordt getoond met alle artikelen die jij dezelfde tag mee geeft.

Wanneer jij bijvoorbeeld 2 artikelen schrijft over zoekmachine marketing en alle 2 deze tag mee geeft dan zijn deze 2 artikelen zichtbaar op domein.nl/tag/zoekmachine-marketing

De “Tags” functionaliteit vindt je onder de “Categorieën”.

Meta tag en description

Wanneer je de plugin “All in one SEO pack” hebt geinstalleerd dan kan je het artikel een “Meta tag” en “Meta Description” meegeven. Google heeft een tijd geleden aangegeven de “Meta tag” niet meer te gebruiken. Toch gebruik ik het zelf wel omdat andere zoekmachines het mogelijk wel gebruiken en het geen kwaad kan.

Bij de “Meta tag” geef je ook steekwoorden net zoals bij “Tags” alleen kunnen deze alleen maar gelezen worden door de zoekmachines. Ik zou hier dus dezelfde woorden plaatsen als bij “Tags”.

Bij de “Meta description” geef je een korte beschrijving van het artikel die Google kan lezen. Ook hier moet je weer de zoekwoorden in verwerken zodat Google weet waar het artikel over gaat.

Deze “Meta description” is ook zichtbaar in de zoekresultaten en dient dus geschreven te worden voor de gebruiker.

Afbeeldingen

Gebruik je afbeeldingen in je artikel? Plaats dan bij “Titel” in WordPress een omschrijving van wat er te zien is op de afbeelding. Google kan namelijk geen afbeeldingen zien maar wel deze beschrijving. Je hebt dan kans dat je afbeelding in de zoekresultaten van Google afbeeldingen wordt getoond.

The following two tabs change content below.
Eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Via Kantoorruimtevinden.nl kunt u kantoorruimte huren door geheel Nederland. Ook deel ik regelmatig inspirerende werkplekken op ons blog.
Google+