Wanneer je de nieuwe campagne van Woonaccent nog niet hebt gezien, ga dan even kijken op Harry & Co. In eerste instantie zal je denken dat het grappig is. Het ziet er dan ook allemaal best leuk uit.
Toch zijn er wat ‘problemen’ die om deze campagne heen hangen gezien de reacties van velen. Ook ik was er een van die al snel een kritisch woordje over deze campagne schreef. Maar dat is niet het enige.
Er zijn meer redenen waarom deze campagne z’n doel mist.
- Na-apen van een sketch van Van Kooten en De Bie – en die kunnen het echt beter, maar hoe ‘betrouwbaar’ ben je zelf wanneer je gaat jatten?
- Conculega’s zwart maken – zoiets doe je gewoon niet, je focust je op je eigen sterke punten
- Jezelf authentiek noemen – laat dat alsjeblieft over aan anderen, bij voorkeur de klant
- Woonaccent makelaars zijn bij de NVM aangesloten – die kunnen dit echt niet waarderen
- Een goede grap vind iedereen leuk – echter is Woonaccent zelf de grap geworden, dat kan niet de bedoeling geweest zijn
Voordeel
Verder is Woonaccent zelf opvallend stil. Er is wel een voordeel. De naam Woonaccent is nu weer flink ‘in het nieuws’. Dat kan deze franchiseorganisatie wel gebruiken, volgens ‘de verhalen’ (ongeverifieerd) staan ze er slecht voor.
Misschien is dit wel hun laatste poging om het tij te keren? Op hun site tel ik 25 kantoren. Uit ervaring weet ik dat een landelijke franchiseorganisatie met 25 kantoren behoorlijk weinig bestaansrecht heeft. Wie durft te voorspellen hoe lang Woonaccent nog blijft bestaan?
Website
Inmiddels vind er op DutchCowboys een discussie plaats die zich heeft verplaatst van de hier besproken campagne naar de website en usability van de Woonaccent website. Om het simpel te zeggen, de website van woonaccent wordt daar zonder blad voor de mond met de grond gelijk gemaakt.
Waarom ik er hier ook even melding van maak is voornamelijk vanwege deze opmerking: Sorry hoor Woonaccent makelaar maar als je je collega’s belachelijk maakt en je eigen zaakjes niet op orde hebt dan VRAAG je om dit soort reacties….
Eerlijk gezegd wordt daar een zeer valide punt gemaakt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Sjonge, je zult maar dat ene makelaarskantoor zijn dat zijn marketing-nek durft uit te steken…
Dat iets nieuws probeert. Er zelfs een hele site met viral aspiraties voor laat maken. En wat direct inspeelt op de gevoelens die bij veel consumenten spelen. Ja, de sketch heeft een te hoog KootBie gehalte, maar verder…Wat een gedurfde en mooi uitgevoerde actie. En wat krijgt Woonaccent een aandacht! Briljant.
Gerben – dank je voor je feedback!
Ben het helemaal met je eens dat het geweldig is dat een organisatie z’n nek durft uit te steken #voorstander.
De kanttekening daarbij is dat het hier net niet voldoende aandacht heeft gekregen qua uitvoering. Dat ben je waarschijnlijk wel met mij eens.
Het zou een stuk interessanter worden als meer organisaties wat gedurfder bezig zijn, dus ik kijk uit naar de volgende actie van deze-of-gene 🙂
Han, de titel van je stuk was ‘Woonaccent begaat blunder met nieuwe campagne’. Daarmee ben ik het mee oneens. Hoe kan het ook?
‘Woonaccent komt met gedurfde campagne’
Waarna je in het stuk aangeeft dat de uitvoering nog wat meer aandacht had kunnen krijgen.
Inderdaad, zo had het zeker ook kunnen zijn Gerben.
Dan was het neutraler geweest, het nemen van een stelling vind ik over het algemeen gepaster voor dit blog en zal ook voor meer ‘discussie’ zorgen.
Iets wat ik een warm hart toedraag.
Ik blijf van mening dat het een blunder is om Van Kooten en De Bie te ‘kopieren’ in een gedurfde campagne.
Het afzetten tegen je collega’s, door onderscheid te maken vind ik prima, maar de manier waarop ze hier de concurrentie afvallen vind ik ook ongepast. Dus ja, dat zie ik als een (professionele) blunder.
Als Woonaccent meer iets ‘eigen’ had neergezet was het bericht vrijwel zeker positief van aard geweest. Want ze verdienen het wel om hier aandacht voor te krijgen.
Daar valt wat voor te zeggen. En ik ben het met je eens dat het nemen van een stelling zorgt voor meer discussie. Het gevaar ervan is wel dat een deel van de lezers je (terecht?)niet meer als neutraal zal zien, maar wellicht een en ander zal opvatten als het bewust neersabelen van een marktpartij. Maar dat is een risico wat je bij het schrijven van commentaren altijd loopt..
Je noemt daar een heel valide punt Gerben, dank je.
Ik zal er (meer) rekening mee houden om duidelijk te maken dat het absoluut niet om het ‘neersabelen’ van wie-dan-ook gaat, maar om een invalshoek, gekozen vanuit de neutraliteit die ik zeker belangrijk vind.
Wat het ‘neersabelen’ betreft… zie ook het vervolg van dit verhaal: https://descherpepen.nl/2010/harry-en-co-in-de-herhaling-bij-woonaccent/
Het is een smakeloze actie, dat klopt, maar het is OOK een typisch voorbeeld van een Viral advertentie.
Iedereen, hier ook, gaat de ste doorsturen omdat ie duidelijk zo over de kop is. Negatieve aandacht is ook aandacht en vooral geirriteerde reacties zijn juist de bedoeling. Ga er medestanders bijhalen om er wat aan te doen.. maar je zend dus wel steeds de site mee. Moet je nou eens kijken.. hup weer 600 bezoekers…
Slimme jongens (of meisjes) dus daar. Ga er maar eens overheen… Waarom dacht je dat die wasmiddelenfabrikanten zulke ontzettend truttige, slecht nagesynchroniseerde spotjes laten zien op TV? Iedereen ergert zich er aan en iedereen weet de naam van het wasmiddel en veel mensen kopen het daardoor onbewust… Net zo iets.
Dutch Cowboys bemoeit zich er tegenaan? Die hebben een bezoekersaantal… zouden ze dat gratis doen die reclame?
Niet alles is wat het lijkt 🙂
Typisch geval van jezelf in de voet schieten. Je zal maar franchisenemer zijn.