Vorige week las ik hier het artikel ‘Wij hebben geen haast“. Daar wil ik vanuit mijn ervaringen graag op inhaken. Het is belangrijk om als makelaar je klant (de verkoper) goed te adviseren. Dat gaat verder dan de stenen, fundering, kruipruimte en het type dakpan.
Vanuit mijn vak kom ik regelmatig woningen tegen die weinig aanpassingen nodig hebben om mooie foto’s in de brochure en op internet op te leveren.
Geschiedenis
Deze week was alles anders. maar liefst vier vrijstaande woningen op flinke kavels maar met interieurs waarvan je je afvraagt of mensen de afgelopen twintig jaar hun grot wel zijn uit geweest. In ieder geval kun je wel concluderen dat, wanneer ze inderdaad de grot uit zijn geweest, dit niet was om de gang naar de bouwmarkt of de verfwinkel te maken. Schoonmetselwerk, steenstrips en donkerbruine schroten en/of rabat delen lijken in grote delen van West Friesland ineens weer gemeengoed. En dat in het toch al moeilijke hogere segment.
Zijn het de kosten?
“We hebben geen haast,” drie keer heb ik het deze week gehoord wanneer ik advies gaf over de inrichting en presentatie. Drie keer moest ik tussen de regels vandaan halen dat “we hebben geen haast” betekent dat een potje verf (of 5) er niet in zat, de collectie familieportretten van de afgelopen 6 generaties echt niet van de wand gehaald zouden worden en dat geen haast hebben ook betekende dat het uitmesten van de boekhouding van 36 jaar er ook niet in zou zitten.
De kosten voor ondergetekende zitten inbegrepen in de opstartkosten respectievelijk courtage. De nieuwe BMW’s en de Volvo’s voor de deur tonen aan dat een geringe investering in de woning niet dusdanig belastend zullen zijn dat de dagelijkse boterham in gevaar komt.
Houding
Verkopers met een dergelijke houding kosten tijd, energie en dus gewoon geld. Daarnaast is de kans dat een dergelijke klant over een jaar zich gaat afvragen waarom de makelaar de woning nog steeds niet heeft kunnen verkopen erg groot. En ook de omgeving van de verkoper zal vergelijkbare vragen stellen. De kans op reputatieschade voor de makelaar bij dergelijke panden ligt op de loer.
Betrokkenheid
Ik ben geen makelaar maar als ik dat wel was zou ik me achter mijn oren krabben en nog eens flink nadenken of ik een dergelijke opdracht zou accepteren. Beter een kleine portefeuille met courante woningen met een snelle doorlooptijd dan een grote portefeuille met klanten zonder haast. Want die klant zonder haast is veelal niet bereid om zelf mee te werken en er alles aan te doen om de verkoop te bespoedigen.
Laatste berichten van Nicolet Groen (toon alles)
- Onderscheid je met goede presentaties - 6 september 2011
- We hebben geen haast… De verkopers - 22 september 2010
- Waarom kies je voor Blue Band? - 5 juli 2010
Beste Arnout,
Ik had inderdaad jouw post gelezen en hoor de term dus ook regelmatig vallen bij verkopers die zich niet willen inzetten om samen met de makelaar aan de slag te gaan.
De wereld veranderen, die ambitie heb ik echt niet hoor 😉 Ik wil wel graag de potentie van een pand laten zien door middel van mijn werk. 1 op de 10 woningen die ik in mijn werk tegenkom heeft wat extra aandacht nodig en juist de eigenaren van die woningen heeft geen om ook maar de geringste investering te doen.
Jouw gedachte om kopers te begeleiden en advies te geven over de potentiële woning is een hele goede en ik denk ook dat dat toegevoegde waarde kan hebben. MAAR: Wie gaat dat betalen? Professionele fotografie en het inzetten van een vastgoedstyliste is nog steeds geen gemeengoed. Wellicht komt interieuradvies bij aankoop wanneer Makelaar 2.0 in de fase 2.9 of 3.0 is aangekomen.
Beste Nicolet, Voor wat betreft de verkoper zonder haast geef ik je helemaal gelijk. Van Te Koop borden heb ik er genoeg. Als mensen een verkocht bord willen, dan hoor ik het graag! Maar als je de instelling van dit soort makelaars wilt veranderen, dan wens ik je veel succes. Ik stop dan persoonlijk liever m’n tijd in wereldvrede. 😉
“Wij hebben geen haast” was mijn eerste stukje als blogger voor de Scherpe Pen. Erg leuk om reacties te krijgen en geweldig dat je daar nog een leuke aanvullen op gemaakt hebt. “ Wij hebben geen haast” had echter vooral betrekking op de potentiële koper die “Wij hebben geen haast” vandaag de dag veelvuldig laat vallen.
Voor de stylist ligt hier naar mijn mening overigens een aantrekkelijke markt nog open. Een consult waarbij in een half uurtje of uurtje meegedacht/ gekeken wordt door een “woonprofessional”. Wat is het nu en wat kan het worden. Nuttig advies, waardoor kopers beter kunnen beslissen en ook de feedback voor de verkopers duidelijk(er) wordt.