Toy Story 1, 2 en 3 zijn klinkende successen. Hoe krijgt Pixar (de makers van Toy Story) dat voor elkaar? Kan je daar als makelaar iets van leren?
Er zijn 4 belangrijke redenen die ten grondslag liggen aan het succes van Pixar. Maar wat zij doen, kan bij jou ook. Ontdek hoe ook jij de basis voor succes kan leggen met deze 4 ‘regels’.
- Geen managementmonopolie
De top van Pixar maakt de beslissingen nooit alleen. Alvorens een beslissing wordt genomen worden de meningen van veel mensen gevraagd. Het verbetert zowel de kwaliteit als het draagvlak van de beslissing.
De persoon die het meest te maken heeft met bepaalde situaties weet er vaak het meeste vanaf. Luister naar die input en maak er gebruik van bij de te maken beslissing. - Zelfstandigheid voor de uitvoerder
In het geval van Pixar is het de maker van de film die de touwtjes in handen heeft, niet het management van Pixar. Met regelmaat komen de regisseurs bij elkaar om de vorderingen te beoordelen. Iedereen kan en mag dan zijn mening geven hoe het beter zou kunnen.
In een klein makelaarskantoor wordt dat al wat moeilijker, maar ga wel de aanwezige kennis en visie met elkaar delen. Of ga een ‘peer group’ aan met gelijken en deel daar de kennis en ervaring. Belangrijk blijft dat de doorslag bij die persoon ligt die het ook daadwerkelijk uitvoert. - Evalueer
Bij elke (tussen)evaluatie is het de taak van iedereen om 5 dingen op te noemen die ze weer zouden doen en uiteraard 5 dingen die ze niet zouden herhalen. Fouten maken is goed, mits je dezelfde fout niet vaker dan 1x maakt. Door te evalueren wordt iedereen behoed voor het maken van dezelfde fout.
Bij Pixar noemen ze dat ‘samen falen, samen weer opbouwen‘. - Durf opnieuw te beginnen
Heeft een bepaalde keuze niet het gewenste effect? Ga dan niet zitten wachten tot het wel het juiste effect gaat bereiken, begin overnieuw. Natuurlijk moet je wel het effect van een bepaalde keuze meten, anders weet je niet eens of iets wel of niet werkt.
Wist je dat de eerste versie van Toy Story 2 geschrapt is? Het was niet goed genoeg, overnieuw dus!
The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft.
Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik las het stuk ook van het weekend in het MT, inderdaad een interessant stuk waar ook ik wat pick-up points heb kunnen destilleren. Met name niet bang zijn om opnieuw te beginnen en de spreiding van besluitvorming maken de werkvloer onderdeel van het hele proces, wat ze feitelijk ook zijn. Laat iedereen meedenken en de synergie die er los komt is precies wat je wilt. Ze zullen het ook uitstralen aan derden, wanneer je er niet naast staat.