Als pas gestarte taxateur merk ik dat het niet meevalt. Mede door de hindernis die opgeworpen wordt door het NWWI. Veel makelaars zijn al lid van het NWWI of ze zijn van plan dat snel te gaan worden. Natuurlijk heb ik me daar ook in verdiept. Eén zinnetje was voldoende om me uit de droom te helpen. Het feit dat er 40 taxaties per jaar moeten worden gedaan.

Waarom 40 en waarom per jaar?

Als ik 40 taxaties per jaar voor elkaar krijg denk ik dat ik al aardig op weg ben om een leuk taxatiebureau op te bouwen. Een kans om dat voor elkaar te krijgen wordt mij deels ontnomen omdat ik niet lid kan worden van het NWWI en dus deze extra garantie niet aan mijn klanten kan leveren. Daardoor zal mijn bedrijf minder snel groeien, waardoor de mogelijkheid om lid te worden van het NWWI nog langer op zich zal laten wachten.

Ben ik minder kundig dan mijn collega’s?

Ik denk het niet. De meerwaarde van een taxateur zit niet in het lidmaatschap van welke organisatie dan ook. Maar waarom dan zulke buitensporige eisen? Wat doen wij als makelaars en taxateurs niet goed ? Waarom denkt  de consument continue dat hij “bij de poot wordt genomen”. Waarom al dat wantrouwen? Wordt er in de vastgoedwereld meer gefraudeerd dan elders? Ik ben ervan overtuigd dat dat niet het geval is. De berichten over  fraude in het vastgoed worden uitgebreid in de kranten behandeld waardoor de klant een ongenuanceerd beeld krijg van de makelaar/taxateur. Die zou er per definitie erop uit zijn om hem, als klant, op te lichten en het extra geld op te strijken.

Consumentenvertrouwen

Toch denk ik dat we het consumentenvertrouwen niet winnen door aan nog strengere eisen te voldoen en onszelf aan nog meer banden te leggen. Waarom geven we niet  meer openheid? Niet zozeer over wat we doen, maar juist over de meerwaarde en de specifieke kennis van een makelaar/taxateur.

Waarom denkt een huiseigenaar dat hij zijn eigen woning prima kan verkopen? Waarom denkt de consument dat hij prima weet hoeveel zijn woning waard is? Omdat hij niets weet over de specifieke opleiding die de makelaar/taxateur heeft gevolgd. Een opleiding waarin hij heeft geleerd om de valkuilen bij een aan- of verkoop te zien en te ondervangen en waar hij, naast al deze kennis en kunde ook nog eens heeft geleerd om neutraal naar een woning te kijken. Deze opleiding en de daaropvolgende PE’s geven ons als makelaars/taxateurs onze meerwaarde.

De klant

Die heeft geen idee van alle specifieke kennis die wij hebben. Hij weet vaak niets van het feit dat we regelmatig PE’s volgen om onze kennis bij de tijd te houden. Vaak weten we zelf niet eens hoeveel we weten. Veel van wat we leren passen we automatisch en vanzelf toe in ons vak en in ons dagelijks leven.  De doorsnee woningeigenaar ziet een of meer logo’s op een site of kantoorraam. Afkortingen  als NVM, VBO, LMV, SCVM, RVT, NWWI, maar hij weet niet of nauwelijks wat deze inhouden. Al deze organisaties maken het voor de consument eigenlijk alleen maar onoverzichtelijker en daardoor zal het wantrouwen eerder toe- dan afnemen.

Natuurlijk heeft het voordelen om georganiseerd te zijn. Het NWWI is als overkoepelende organisatie alleen al erg belangrijk en een welkome aanvulling op de bestaande organisaties. Maar het gaat om meer dan alleen organiseren. Het vak van makelaar/taxateur lijkt voor de consument vaak wazig en vaag, maar dat is het niet.  Laten we bij onszelf eens nagaan welke kennis we in huis hebben en daarover opener zijn naar de klant. Daar ligt onze meerwaarde. Daar ligt onze kracht.

The following two tabs change content below.
In 2009 is Lea haar Taxatiebureau Van den Berg Taxaties begonnen in Heerenveen. Daarnaast is ze getrouwd met Arie en moeder van een dochter en twee zoons.
Google+