Het bericht over de benodigde revolutie in de makelaardij heeft vragen opgeroepen. Via twitter werd aangegeven dat er flink nagedacht werd over ‘Hoe moet het dan?’. In deze blogpost wat ideeën en suggesties.
Aangezien ‘het web’ een volledig ander medium is dan ‘print’ zal er een tekst gemaakt moeten worden die aansluit bij het medium. Over welke verschillen hebben we het dan?
Schrijven voor het web is een vak apart. Wanneer u de volgende richtlijnen hanteert komt u al een heel eind!
- Schrijf kort en bondig
- Groepeer opsommingen en laat het als een opsomming zien (zoals dit rijtje)
- Bepaal de kernwaarden van de woning en beperk de tekst tot die kernwaarden
- Lees de tekst terug, met stopwatch. Langer dan 20 seconden? Korter maken!
- Roep op tot ‘een actie’, maar hou het origineel.
Vermijd het cliché ‘voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen’ - Maak een ‘warme’ tekst, beschrijf de positieve emotie van de woning en de voordelen daarvan.
Vergelijk maar: ‘De woning is gelegen op loopafstand van het winkelcentrum’ (gewoon een feit) of liever ‘Boodschap vergeten? Loop even naar de winkel, die is lekker dichtbij’ (ziet u het al voor u?). - Schrijf in normale tekst. Vermijd wollig taalgebruik.
Wanneer u schrijft voor ‘print’, een brochure om maar een voorbeeld te nemen, kunnen de zinnen langer zijn. Gedrukte tekst wordt makkelijker gelezen dan vanaf een scherm. Dat is dan ook de reden dat webteksten kort en bondig moeten zijn.
In de brochure kan ook dieper ingegaan worden op details. De lezer zal het overslaan indien ze er niet in geïnteresseerd zijn, waarbij op het web men direct wegklikt. Verder is het van belang te weten dat jan-en-alleman op het web de woning zal gaan bekijken. Een brochure wordt echter vaak alleen opgevraagd wanneer er oprecht interesse in de woning is. Anders gezegd, het koopsignaal is groter. Dat maakt dat de lezer onder een andere doelgroep valt, dus anders benaderd moet worden.
Benader die potentiële koper als zodanig. Geef aan waar de mogelijkheden liggen, samen met wat u kan betekenen voor de koper! Laat uw kennis en expertise zien, maar ga niet roepen hoe goed u bent of hoe lang u al makelt. Laat dat maar over aan uw klanten (lees dit maar).
Natuurlijk weet u dat de de potentiële koper niet altijd de woning zal kopen. Sluit daar op aan in de brochure! Simpel gezegd, maak een beetje reclame voor uzelf als aankoopmakelaar. Waarom bent u de juiste persoon? Hoe onderscheidt u zich van de concurrentie?
Die laatste twee vragen dient u zonder blikken-of-blozen in 10 seconden te kunnen beantwoorden…
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik heb een goede tip, ik heb mijn huis verkocht met een tekst van http://www.huizentekst.nl Erg prettige samenwerking en een tekst die veel beter was dan mijn eigen verhaal. Tuurlijk kun je het eerst zelf proberen, maar voor zo weinig geld kun je beter meteen voor goud gaan.
Bedankt voor de tip Gerard!
Ik lees veel kritiek, maar geen alternatieve teksten die wel ‘goed’ zijn..
Idee om AIDA eens toe te gaan passen? Om te beginnen?
Is geen alternatief, slechts een methodiek, Attention Intrest Desire Action..
Heb je een ander voorstel?
Ik bedoelde waar worden teksten geschreven die wel voldoen aan makelaar 2.0. Of voorbeelden.
Goede teksten voldoen niet aan makelaar 2.0 maar aan de doelgroep 🙂
Zoals Han hierboven aangeeft (en ik in mijn aanvulling hieronder) gaat het om het verwoorden van de essentie van de boodschap, passend bij dit communicatiemiddel. Voorbeelden zijn daarmee afhankelijk van de boodschap, doelgroep en het middel. 😉
Er is helaas dus geen zaligmakende stijl…
Trouwens; AIDA is wel degelijk van toepassing bij webteksten. De tekst hoor afhankelijk van de voorkennis van de doelgroep (A,I of D) te worden opgesteld. Wat weten ze al en wat willen ze weten om overgehaald te worden tot actie?
Jolanda – je blijft me inspiratie geven! Ik zal wat tijd investeren om leuke en goede voorbeelden uit de praktijk te verzamelen.
Overigens, ik ga er vanuit dat ook jij wel goede (stukken) tekst kan schrijven hoor! Je bent creatief genoeg daarvoor 🙂
Nou ik hou me aanbevolen, jezelf verbeteren keeps you on track!
Ik moet bekennen dat mijn teksten inderdaad vaak een opsomming zijn van feiten. Een goede tekst schrijven is nu eenmaal een vak apart en kost mij persoonlijk heel veel tijd in verhouding tot wat het oplevert. Dit in tegenstelling tot de extra tijd die ik besteed aan verkoopstyling en een goede fotoreportage. Daarnaast is het zo dat de meeste mensen eerst de foto’s scannen, vinden ze de woning niets dan wordt vaak de tekst niet eens gelezen! Mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Desalniettemin zou ik een bericht met de ideale verkooptekst erg waarderen.
Hallo Roy – mag ik je vragen of het niet efficienter is om verkoopstyling en mogelijk zelfs fotografie uit handen te geven aan specialisten?
De tijdswinst die dat oplevert kan je dan besteden aan de klant zelf. Ik schrijf inderdaad niet ‘aan de teksten’, want ook dat valt enigszins uit te besteden…
Persoonlijk denk ik wel dat het uitbesteden van verkoopstyling en fotografie meer tijd oplevert dan de extra tijd die je nodig gaat hebben voor het tekst schrijven.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Met ik bedoel ik mijn bedrijf. De verkoopstyling en fotoreportage laat ik doen door een medewerker welke hierin gespecialiseerd is. Ik zit overigens wel al een tijd te dubben of ik iemand parttime moet inzetten voor copywriting en websitebeheer. De website wordt namelijk binnenkort uitgebreid met een weblog. Deze persoon zou dan ook de teksten van woningen kunnen schrijven. Zoals gezegd is het een vak apart en iedereen moet doen waar hij het beste in is. Ik vraag me overigens wel af of zo iemand een goede tekst kan schrijven zonder de woning te zien?! Tenslotte: misschien is het een idee – in het kader van samenwerking en kostenbesparing – om een copywriter te delen met andere makelaars?
Ik zie een kans voor samenwerking. Nu op zoek naar een goede copywriter.
Wat een luxe dat je een in-house specialist hebt voor fotografie en verkoopstyling!
Het inzetten van een copy-writer aka webmaster aka social media manager (of hoe het beestje ook mag heten) is een goede stap. Weet wel heel goed vantevoren wat je er mee wilt bereiken en hoe dat gefinancierd wordt. Delen met meerdere makelaars is zeker een optie, maak wel goede afspraken.
Hou je ons daarvan op de hoogte?
Ja, zal ik zeker doen
Wij zijn opzoek naar mensen die teksten willen schrijven voor onze klanten, interesse mail me dan.
Mitch@@woontje.nl
Ik reageer even hier; kunnen anderen het ook lezen. 😉
De Wijde Blik -en ik in het bijzonder- kan jullie daarbij prima assisteren. 🙂
Leuke tips, daar kan ik wel wat mee!
Goed stuk, ik ga dit doorvoeren binnen onze organisatie. Wat moeten we toch zonder je?
Wat super dat je dit op gaat pakken binnen jullie kantoor.
En ach, als ik het niet zou schrijven, dan vast wel iemand anders!
De meeste makelaars komen niet verder dan een opsomming van feiten.
zie bijvoorbeeld:
Royaal licht appartement met nette laminaatvloer gelegen op de 2e etage met 2 slaapkamers en een balkon op het westen.
Indeling: Centrale entree, intercom, trappenhuis en twee liften.
Indeling appartement:
Entree, hal, lichte woonkamer van ca. 31 m2 met inbouwkast en toegang tot het balkon gelegen op het westen. Twee slaapkamers van ca. 11 m2 en 11.5 m2, beide met inbouwkasten. Via de hal is de gesloten nette keuken van ca. 7 m2 te bereiken met een provisiekast. Tevens zijn via de hal het toilet met wasbak en de badkamer met douche en wastafel te bereiken.
Bijzonderheden:
– Actieve VvE met een maandelijkse bijdrage van € 138,-.
– Inpandige fietsenberging op de begane grond.
– Gedeeltelijk voorzien van kunststof kozijnen.
– Verkoopvoorwaarden van toepassing.
– Het appartement is gelegen nabij het winkelcentrum aan het Overwinningsplein.
Alsof het om een autoverkoper gaat:
135PK, vierwielaandrijving, ABS, RDS, ESP, 250liter baggageruimte, spoilerpakker…
Het mag duidelijk zijn dat de gemiddelde persoon daar niet warm van wordt.
ipv http://www.foutehuizen.nl kunnen we ook een http://www.fouteteksten.nl aanleggen 😉
Of deze dan………appartementencomplex met 3 appartementen. Project ‘Robijn’ ligt op nog geen tien minuten busafstand van het stadscentrum en met vele voorzieningen direct onder handbereik. De appartementen worden aangeboden inclusief balkon/tuin, keuken, sanitair en tegelwerk. Het gebruik van een parkeerplaats is gezamenlijk. En met een prijs vanaf € 99.500,= k.k.
je hebt helemaal gelijk, echter het project is al verkocht, heeft geen zin meer om tijd in te steken 😉
Zal de makelaar even informeren.
Foute Huizen heeft al citaten van de dag!
http://foute-huizen.blogspot.com/search/label/Citaat%20van%20de%20dag
Bedankt, had ik nog niet gezien 😉
Erg goede schrijftips Han!
Als webredacteur heb ik nog de volgende aanvullingen:
1) val met de deur in huis. Het belangrijkste eerst. Mensen bepalen in luttele seconden of het relevant is of niet. Geen zachte inleiding dus. (of doe dit in de tweede alinea)
2) maak het scanbaar. Per zin 1 onderwerp. Per alinea 1 onderwerp. Gebruik bullets en tussenkopjes.
3) de actie moet eruit springen. Niet in de tekst opnemen, maar als apart onderdeel (kopje, button).
4) stelregel lengte zinnen: max 10 tot 15 woorden.
5) geen lijdende vorm
6) bij links: niet woorden als ´hier´ laten linken maar het ´trefwoord´.
Succes!
Uitstekende aanvullingen Michiel – dank je!
we kunnen hier wel een “ideale verkooptekst” samenstellen voor een willekeurige listing?
Goed plan Marco! Maak er dan direct een mooi blogpost van…
ik zal eens zoeken naar een geschikte listing.