Het bericht over de benodigde revolutie in de makelaardij heeft vragen opgeroepen. Via twitter werd aangegeven dat er flink nagedacht werd over ‘Hoe moet het dan?’. In deze blogpost wat ideeën en suggesties.

Aangezien ‘het web’ een volledig ander medium is dan ‘print’ zal er een tekst gemaakt moeten worden die aansluit bij het medium. Over welke verschillen hebben we het dan?

Schrijven voor het web is een vak apart. Wanneer u de volgende richtlijnen hanteert komt u al een heel eind!

  • Schrijf kort en bondig
  • Groepeer opsommingen en laat het als een opsomming zien (zoals dit rijtje)
  • Bepaal de kernwaarden van de woning en beperk de tekst tot die kernwaarden
  • Lees de tekst terug, met stopwatch. Langer dan 20 seconden? Korter maken!
  • Roep op tot ‘een actie’, maar hou het origineel.
    Vermijd het cliché ‘voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen’
  • Maak een ‘warme’ tekst, beschrijf de positieve emotie van de woning en de voordelen daarvan.
    Vergelijk maar: ‘De woning is gelegen op loopafstand van het winkelcentrum’ (gewoon een feit) of liever ‘Boodschap vergeten? Loop even naar de winkel, die is lekker dichtbij’ (ziet u het al voor u?).
  • Schrijf in normale tekst. Vermijd wollig taalgebruik.

Wanneer u schrijft voor ‘print’, een brochure om maar een voorbeeld te nemen, kunnen de zinnen langer zijn. Gedrukte tekst wordt makkelijker gelezen dan vanaf een scherm. Dat is dan ook de reden dat webteksten kort en bondig moeten zijn.

In de brochure kan ook dieper ingegaan worden op details. De lezer zal het overslaan indien ze er niet in geïnteresseerd zijn, waarbij op het web men direct wegklikt. Verder is het van belang te weten dat jan-en-alleman op het web de woning zal gaan bekijken. Een brochure wordt echter vaak alleen opgevraagd wanneer er oprecht interesse in de woning is. Anders gezegd, het koopsignaal is groter. Dat maakt dat de lezer onder een andere doelgroep valt, dus anders benaderd moet worden.

Benader die potentiële koper als zodanig. Geef aan waar de mogelijkheden liggen, samen met wat u kan betekenen voor de koper! Laat uw kennis en expertise zien, maar ga niet roepen hoe goed u bent of hoe lang u al makelt. Laat dat maar over aan uw klanten (lees dit maar).

Natuurlijk weet u dat de de potentiële koper niet altijd de woning zal kopen. Sluit daar op aan in de brochure! Simpel gezegd, maak een beetje reclame voor uzelf als aankoopmakelaar. Waarom bent u de juiste persoon?  Hoe onderscheidt u zich van de concurrentie?
Die laatste twee vragen dient u zonder blikken-of-blozen in 10 seconden te kunnen beantwoorden…

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+