De snelheid waarmee je website wordt geladen wordt steeds belangrijker. Er komen dagelijks velen websites bij en de gemiddelde internet gebruiker bezoekt daarom ook meer websites. Om deze reden willen ze zo snel mogelijk vinden naar dat waar ze naar op zoek zijn. Duurt dit te lang dan klikken ze weg en gaan ze op zoek naar een website die ze wel snel een oplossing kunnen bieden.
Conversie verhogend
Uit de tests van mijn snellere website is gebleken dat mijn website een hogere conversie behaalde tegenover dezelfde website waarbij het een stuk langer duurde voordat de website geladen was.
Een snellere website zorgt er in veel gevallen dus voor dat er meer leads, bestellingen of offerte aanvragen worden geplaatst.
Goed voor je Google positie
Ook Google heeft door gekregen dat snellere websites het gebruikersgemak voor de bezoeker verhogen. Websites die sneller laden zijn beter in staat om de Google gebruiker (zoeker in de zoekmachine) snel een oplossing te bieden naar wat hij/zij op zoek is.
Google vind snelheid zo belangrijk dat ze websites die snel laden een voordeel geven in de zoekresultaten tegenover websites die langzaam laden.
Let op: het is niet waar dat wanneer jij de snelste website maakt tegenover je concurrenten in Google dat je automatisch op nummer 1 staat. Volgens Matt Cuts (Werkt in het “Search Quality” team van Google) kan snelheid de doorslag geven wanneer 2 websites gelijkwaardig zijn in waarde in de ogen van Google. Hierbij kan jij dus een plaats hoger worden geplaatst dan je concurrent.
Voordelen
Met het verhogen van de snelheid van je website kan je dus op 2 manieren je online omzet verhogen namelijk;
- Je website converteert beter
- In sommige gevallen kan het een positie verbetering in de Google resultaten opleveren
Hoe meet ik wat de snelheid van mijn website nu is?
Je kan de snelheid van je website testen met “Pingdom” of via het “Google-centrum voor webmasters“. In het Google centrum wordt je website in gedeeld in de categorie “Snel” of “Langzaam”. Laad je website/pagina onder de 1.5 seconde dan wordt je in de categorie “snel” geplaatst. Vanaf deze snelheid kan je dus voordelen ervaren tegenover je concurrenten.
Ook geeft Google aan wat de gemiddelde snelheid van je website is en hoeveel % je sneller bent dan alle sites (ik denk dat Google hiermee websites bedoeld die verbonden zijn aan een Google account).
In Google-centrum voor webmasters kan je dit vinden onder Labs –> Siteprestaties
Heb je een blog?
Wanneer je een WordPress blog hebt en je wilt de snelheid van je blog optimaliseren adviseer ik je om de serie aan artikelen van Dries Bultynck over website snelheid te lezen.
Laatste berichten van Danny Verhoeven (toon alles)
- Hoe persoonlijk is het sociale media gebruik van een makelaar? - 4 maart 2015
- Hoe werk je als makelaar productiever? - 13 februari 2013
- Waarom de laadtijd van je website belangrijk is… - 5 juli 2010
Hallo, ik wil alleen even laten weten dat ik het bericht erg interessant vind met leuke informatie. Ik ga deze web site dan ook in mijn favorieten zetten.
Tnx voor de vermelding Danny. Ff verduidelijking dat ik dankzij de tips die ik m’n blog geef mijn site met maar liefst meer dan 6 seconden (soms zelfs 8 seconden) heb sneller laten inladen. Nu zit in ik op een schommelende 0.7s en 1.3s voor mijn homepage afhankelijk van de trafiek op het netwerk en server natuurlijk.
Wie er wat tijd wil insteken maar er ook wat voor terug wil om die website snelheid te verbeteren, zeker eens lezen! De moeite waard! Ondertussen al 5 artikeltjes vol tips geschreven en er komen er wss nog in de toekomst zodra ik nog wat nieuws vind.
@Daniel Bedankt voor de toevoeging!
Belangrijk inderdaad, Google heeft er niet zolang geleden in een video ook nog een aantal manieren gepost om dit snel te verhogen.
Heb er toen een post over geschreven, misschien een leuke aanvulling:
http://www.netnotion.nl/2010/05/laadtijd-van-een-website-verlagen/