Huizen verkopen is geen hobby op zich, maar doorgaans een belangrijk onderdeel van een of meer wijzigingen in iemands leefomstandigheden. Daarom zullen er altijd huizenkopers en -verkopers zijn, ongeacht de marktomstandigheden. Het is de taak van de makelaar om beide partijen zo goed mogelijk te helpen bij het bereiken van hun doel: het kopen of verkopen van een huis.
De huidige huizenmarkt vraagt om inventiviteit en creativiteit. Een van de dingen die daaruit voortgekomen zijn heet ‘VRIJ OP NAAM-weken’.
Het idee erachter is dat veel huizenkopers schrikken van de hoge “kosten koper”, die naast de aankoopprijs betaald moet worden. Die drempel wordt met deze actie weg genomen.
Geen kosten koper?
Nee, tijdens een dergelijke actieperiode zijn woningen te koop voor een vaste Vrij op Naam prijs, zoals dat bij nieuwbouwprojecten gebruikelijk is. Een woning met een vraagprijs van € 250.000,– k.k., staat tijdens de actieperiode te koop voor koopsom € 250.000,– v.o.n. Hiermee bespaart de koper dus al gauw 10 duizenden euro’s!
Wat is precies het verschil tussen “kosten koper”(k.k.) en “vrij op naam” (v.o.n.)?
Kosten koper (k.k.) betekent dat de koper de kosten voor de overdracht van de woning dient te betalen. De kosten koper bedragen ongeveer 8% van de koopprijs.
Onder de kosten koper vallen de volgende kosten:
– Overdrachtsbelasting
– Notariskosten voor het opmaken van de akte van levering
– Kadasterkosten voor de inschrijving van de akte van levering (koopakte)
Daarnaast zijn er (in verreweg de meeste gevallen) de kosten voor financiering en de hypotheekakte. Deze kosten zijn wel voor rekening van de koper.
Wat is “vrij op naam”?
Als de verkoper de kosten voor de overdracht van de woning op zich neemt, dan wordt een woning “vrij op naam” (v.o.n.) aangeboden.
Bij “vrij op naam” zijn de volgende kosten voor rekening van de verkoper:
– Overdrachtsbelasting
– Kadasterkosten voor de inschrijving van de akte van levering (koopakte)
– Notariskosten voor het opmaken van de akte van levering.
Als koper bespaar je op deze manier dus duizenden euro’s.
Ter illustratie: voor een woning van € 250.000,– bedraagt de hypotheek doorgaans ca. € 275.000,– wanneer de ‘kosten koper’ volledig mee gefinancieerd worden. Wanneer de woning ‘vrij op naam’ wordt gekocht voor € 250.000,– heeft de koper genoeg aan een hypotheek rond de € 257.500,–. Een verschil in het voordeel van de koper van ca. € 17.500,–!
Ons kantoor is nu druk bezig om de actieperiode te organiseren voor de periode van half augustus t/m half september a.s. We zijn erg benieuwd hoeveel opdrachtgevers bereid zijn deel te nemen en hoe de woningzoekende de actie gaat beoordelen.
Wat vinden jullie van een actie als V.O.N. weken? De tijd om elkaar te helpen is echt aangebroken, dus deel ook je andere ideeën die je als makelaar kan ondernemen om de woningmarkt verder te stimuleren!
Laatste berichten van Timo Ekhart (toon alles)
- De Albatrosstraat verkoopt 25 keer beter dan de Zangvogelweg - 19 november 2012
- Slim en actief of dom en slecht bedacht? - 11 november 2010
- Maak het jezelf makkelijk met het nieuwe taxatiemodel - 2 november 2010
Akties (in welke vorm dan ook) zijn het meest effectief als je een paar zaken goed in de gaten houdt:
1. Zorg voor veel “buzz” rondom de aktie. Stel het dus via alle mediakanalen die je kunt bedenken (ook social media, YouTube?), bekend aan je publiek. Maak daarbij de aanbieding dusdanig aantrekkelijk dat je als consument wel gek zou zijn als je niet reageert. En dat bereik je door…
2. het creeeren van “schaarste”. Je spectaculaire aanbieding geldt maar voor een heel beperkte periode. Doe je niet mee dan zit je er naast en vervallen alle voordelen.
Zeker als je deze VON-aktie combineert met een Open Huis Dag dan heb je een mooie afgebakende periode waarin het voordeel geldt. Alleen op de dag zelf en bijvoorbeeld de week erna. Als je dit in de aanloop/marketingperiode goed communiceert dan komen de “buzz” en het gevoel dat men snel moet reageren vanzelf.
Ik heb geen ervaring met een dergelijke aktie maar het lijkt me het proberen waard!
Natuurlijk ben ik heel nieuwsgierig naar het succes van deze actie!
Maar ik ga er vanuit dat Timo nog wel een vervolg-blog tijdens en na de actie plaatst! 😉
Het is inderdaad een andere manier van je woning aan prijzen.
Als je naar de marketingmix kijkt heb je het nu alleen over de P van prijs. Wil deze prijsverlaging (want daar heb je het eigenlijk over) zin hebben dan moeten de anders P’s van de marketingmix zoals Presentatie en Promotie ook goed zijn. En dat wordt vaak vergeten.
Punt van aandacht is natuurlijk wel wat je na deze maand met de prijs gaat doen; dezelfde prijs terugbrengen naar k.k. – dus een prijsverhoging doorvoeren of de prijs met 8% verlagen?
Ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan en hoe je klanten tegen deze actie aankijken.
Kijk, jullie gebruiken ook de 5 P’s! Top! De overige P’s moeten inderdaad niet vergeten worden en zijn essentieel om de woning aantrekkelijk en interessant op de markt te brengen. In principe gaat de prijs weer naar een ‘gewone’ vraagprijs. Een aantal van onze opdrachtgevers is bereid om tijdelijk met een lagere prijs genoegen te nemen. De actie zal in ieder geval met elke opdrachtgever geëvalueerd worden en naar gelang de interesse die is getoond tijdens de actieperiode zal de (nieuwe) vraagprijs bepaald worden.
Mooie aktie! We organiseren al sinds februari 2007 deze aktie en zijn sindsdien zelfs al overgestapt naar 2 keer per jaar!
De laatste keren gecombineerd met open huizen route. Opdrachtgevers doen graag mee én, wat nog belangrijker is, de verkoopcijfers zijn prima gedurende de aktieperiode. Het is alleen jammer dat we op funda geen foto met VON erop mogen plaatsen. Succes met de aktie.
Jullie zijn inderdaad 1 van de pioniers van deze aktie. Goed en leuk om te horen dat het bij jullie zeer succesvol is. Ik neem aan dat jullie de aktie wel bij de deelnemende panden bovenin de aanbiedingstekst vermelden? Gezien de vele databasevervuiling in het verleden is het wel terecht dat je het niet in de foto mag zetten. Neemt niet weg dat het inderdaad wel jammer is 😉
Jazeker, we gebruiken de tekstvelden wel voor promotie.
Ik heb gepleit voor een hoekje op de foto’s (bijvoorbeeld standaard linksboven) van een voorgeschreven afmeting waarin promotie van een actie of een bijzonder kenmerk van die woning mogelijk is. Als dit een standaard hoekje is krijg je een rustiger beeld en heb je toch de kans om acties als deze wat meer onder de aandacht te brengen.
Het prijsverhaal (zie reactie Ellen) is niet aan de orde. Eigenlijk werk je gedurende de actie niet met een vraagprijs maar met een vaste prijs. Na de actie mag men weer onderhandelen en is er weer sprake van een vraagprijs. Tijdens de actie is onderhandelen dus niet aan de orde en dat geeft voor kopers iets meer druk om een beslissing te nemen, anders kan iemand anders hun voor zijn gedurende de VON periode. Beetje spanning in de woningmarkt!
Volgens mij bedoelde Ellen meer wat er na de actieperiode met de prijs gebeurd: oude prijs weer hanteren of nieuwe (lagere) vraagprijs. Kopers denken misschien door de actie de absolute bodemprijs te weten…
Vind het een hele leuke actie, woningstichtingen doen het ook al vaak deze actie, de von-weken. Alleen vind ik het super belangrijk dat je goed informeert en mensen dus duidelijk laat weten welke kosten dan nog voor hun eigen rekening komen. Niet alle kopers kennen de materie goed!
Bedankt voor je reactie en ik ben het helemaal met je eens Jolanda. Als je de actie organiseert moet je niet alleen je eigen opdrachtgevers goed informeren, maar zeker ook de (potentiële) kopers.