Selecteer een pagina

Stichting Vastgoedsociëteit Rotterdam-Rijnmond Op 3 november vond er in Rotterdam het VSRR Vastgoed Diner plaats. De Stichting Vastgoedsociëteit Rotterdam-Rijnmond begon het diner met een korte speech van de voorzitter. Traditioneel, maar daar gaat het hier even niet om.

Omdat er in de speech een interessante link werd gelegd tussen vastgoedontwikkelaars en makelaars tref je hier de integrale tekst aan, exclusief de intro en goede wensen voor het nieuwe jaar.

Het jaar is nog niet voorbij, maar we kunnen nu toch al concluderen dat het, met een flink eufemisme, een zeer uitdagend jaar was voor de vastgoedbranche. Een wisseling van het kabinet met nog steeds onduidelijke gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek, werkgelegenheid en consumentenvertrouwen. Maar als ik mij beperk tot Rotterdam Rijnmond dan hebben we het hier ook behoorlijk voor onze kiezen gekregen.

Enorme leegstand van kantoren. En als recent dieptepunt de rem van wethouder Karakus op een groot aantal woningbouwprojecten in de stad. Naast uiteraard, het vooral persoonlijke leed bij, het recente instorten van een deel van de B-Tower naast De Bijenkorf.

Maar als vastgoedmarketeer weiger ik om in de problemen te blijven hangen, want een crisis en tegenslag biedt juist ook kansen. En de grootste kans is wat mij betreft volledig klantgericht zijn. De klant betaald, dus de klant bepaald. Een ogenschijnlijke open deur, maar nog een zeldzaamheid in vastgoedland.

Want het is toch jarenlang goed gegaan zoals we het deden?

Zo’n afstandelijke instelling wordt tegenwoordig hard afgestraft. Kijk maar naar de recente oproer die Youp van ’t Hek heeft veroorzaakt rondom de slechte service van T-Mobile. T-Mobile moet zich nu in allerlei bochten wringen om klantenservice ook echt service te laten zijn, maar reputatieschade is al een feit.

Maar hoe anders dames en heren is dit bij u projectontwikkelaars, corporaties, makelaars en adviseurs? Weet u precies wie uw klanten zijn en wat hun wensen en behoeftes zijn? En behandelt u hen ook daadwerkelijk als iemand die enkele tonnen euro’s bij u komt uitgeven? In de wereld van luxe consumptiegoederen hebben ze dat allang begrepen. U ook?

Ik heb een gemiddelde makelaar nog nooit na kantooruren kunnen bereiken. En teveel projectontwikkelaars hebben geen idee wie er daadwerkelijk in hun project geïnteresseerd zijn of juist afhaken en vooral waarom.

Natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen, maar daar zie je nog veel te weinig van. Wie begint er standaard een intensieve dialoog met de doelgroep vóórdat het SO er is. Wie laat omwonenden en belangstellenden actief en intensief meepraten over de invulling van een vlek in hun buurt? Wie durft het verkoop- en courtagesysteem klantgericht- i.p.v. transactiegericht te maken? De innovators onder ons, die de klant altijd voorop stellen en met hen de dialoog aangaan, die zullen een interessant nieuw jaar tegemoet gaan. En de conservatieven onder u wens ik vooral veel sterkte toe.

met dank aan Joeri Brugman, voorzitter VSRR

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+