Veel makelaars vragen zich af hoe om te gaan met social marketing. Iedereen praat er over, u lijkt erbij te moeten zijn, maar hoe doet u dat en wat levert het op ? En levert het eigenlijk wel wat op ?
Naar mijn mening kan er maar één alles overheersende doelstelling zijn :
Meer omzet generen
Veel dure consultants zullen u anders vertellen en met ellenlange lijsten fraaie doelstellingen aankomen. Natuurlijk is het ook belangrijk aan je merk reputatie te bouwen etc. , maar voor de MKB ondernemer is het vooral belangrijk te weten wat de return is. Actief zijn in social marketing moet wat mij betreft ook langs die meetlat gelegd worden, net als adwords campagnes en adverteren in de krant.
Welk traject
Zoals ik kijk naar social marketing kan je diverse trajecten opstarten, je kan een Hyves pagina voor je kantoor beginnen. Je kan je aanmelden op facebook en actief aanbod twitteren. Allemaal prima middelen maar in mijn optiek tijdrovend en bij de effectiviteit zet ik af en toe mijn vraagtekens. Hoeveel echte relevante vrienden en volgers heeft u ? (Ik vind trouwens bloggen als lokale expert niet in dit rijtje thuis horen). Het gevolg is wel dat de return al snel een negatief getal wordt. Als ik een simpel rekensommetje maak, waarin ik er vanuit ga dat 7 tot 8 uur per week (1 uur per dag) nodig is om de platformen beheren, kom ik al snel uit op een kostenpost van 52 * 7 * 50 EUR,- wat neerkomt op zo’n 18.000 EUR,- per jaar. Ik ga er ook vanuit dat 50 EUR per uur een bedrag is om mee te rekenen. Als u ander aantal uren of bedrag invult komt er uit dit reken sommetje een ander bedrag. Maakt u zelf de rekensom en stelt u eens vast of u dat bedrag aan extra marge denkt terug te verdienen. Ik ken uw rekensom niet, maar ik denk ………………
Te Duur?
Maar niet doen dan, of misschien heel anders ? Ik denk dat de oplossing ligt in het motiveren van mensen rondom uw onderneming om op te treden als ambassadeur van uw kantoor. Dit moeten dan wel mensen zijn die een gedeeld belang hebben met uw onderneming. U moet deze mensen simpel kunnen overtuigen van het belang en ze eenvoudig kunnen motiveren om zelf tot actie over te gaan. Iemand voor wie u een huis verkoopt, daar heeft u zo’n relatie mee.
De Kracht
Wat in mijn optiek namelijk de kracht is van social marketing zowel online als offline, is om niet zelf aanwezig te zijn bij de discussie, maar ambassadeurs deze voor u te laten voeren. Zoals de wel bekende mond tot mond reclame op de offline verjaardagen. Als u uw klanten goed en professioneel van dienst bent geweest zal u het gespreksonderwerp zijn op de verjaardagen en andere social happenings waarbij u niet aanwezig bent : “makelaar x heeft mijn woning voor meer dan de vraagprijs verkocht, vandaar dat we nog op vakantie konden dit jaar” zou een gehoorde zin kunnen zijn (in de markt van 2008 🙂 ). U begrijpt als u erbij aanwezig bent dat de complimenten een andere vorm zullen aannemen of in twijfel worden getrokken.
Social Marketing
Terug naar online social marketing. U hoeft dus in mijn optiek niet zelf op Hyves etc. aanwezig te zijn, maar u wilt dat uw klanten goede testimonials voor u af leggen op hun sociale netwerken. Op hyves, twitter en facebook vertellen dat ze goed door u geholpen zijn ( u heeft ze een KijkMijnHuis account gegeven 🙂 ) of dat ze voor u hebben gekozen. Daarnaast wilt u via Hyves, twitter facebook etc. extra aandacht creëren rondom uw aanbod. Het zelf erop zetten? Volgens mij niet, wie gaat er zoeken op uw Hyves of twitter naar aanbod?? Ok, maar hoe dan? Volgens mij door degene te activeren met wie u een gedeeld belang heeft, uw verkoper. Hij wil zelf ook graag zijn huis verkopen en zijn sociale kring wil hem daarbij best helpen weten we inmiddels.
Wat moet u daar voor doen?
Uw verkopers een tool ter beschikking stellen –geheel geautomatiseerd via uw CRM- waarmee u het gewenste gedrag stimuleert, ik zou zeggen we noemen het “HelpMee” :). Daarmee krijgt u snel meer relevant bereik ( zoals positieve testimonials uit de sociale kring en meer bezoek op uw eigen website) en daarmee sneller omzet. Meer marge en een ondersteuning van uw reputatie. Push marketing is zooo 2009 zou ik in een gesprek in de kroeg waarschijnlijk zeggen.
Even wat cijfers om mijn stelling iets meer body te geven.
ERA’s HelpMee (Lancering half mei):
- 4341 ambassadeurs in 4 weken
- 1.600.000 punten uitgekeerd via HelpMee
(een view op hyves is 1 punt, versturen email 10) - 81.301 meer bezoeken op www.era.nl
- 1010% meer bereik in 4 weken voor ERA
O ja, om even terug te komen op de return in €€’s . De tool die u aanreikt moet zichzelf natuurlijk wel terug verdienen. Ik ben benieuwd of ERA’s HelpMee zichzelf al heeft terug verdiend in de 4 weken dat het nu draait. Ik denk …………..
Laatste berichten van Lex Groenewegen (toon alles)
- Social marketing moet over return in €€’s gaan - 18 juni 2010
Hoi Allen,
Bedankt voor de reacties, ik ben ook van mening dat er nog andere upsides zijn behalve omzet noteren als we kijken we naar social marketing.
Alleen deze upsides kan je wat mij betreft niet noteren op de balans van de onderneming als waarde (omzet wel). Persoonlijk denk ik dat het altijd goed is om daar wel naar te kijken, mocht je je inspanning moeten rechtvaardigen. Maar natuurlijk kan je deze meetlat niet altijd toepassen in het MKB en kan het ook gewoon werk en een beetje hobby zijn :).
Het verdienmodel is moelijk te meten, ik denk dat je ook een stukje goodwill en herkenning opbouwt als je via social media je gezicht laat zien en kennis deelt.
Ik heb me als makelaar in Bolsward wel geprofileerd en merk nu dat het klanten oplevert, zij het mondjesmaat, maar social media moet groeien.
Persoonlijk vindt ik het gewoon leuk om allerlei nieuwe dingen op te pakken en uiteraard hebben wij Kijk Mijn Huis en HelpMEE 🙂
Ik ben het helemaal eens met Lex. Elke euro die je uitgeeft aan (online) marketing moet terugverdiend worden. Omzet is dus leuk, winst is nog leuker.
Lees ook eens het boek ” Het doel” van EM Goldratt.
Het is wel zo dat je niet altijd aan de voorkant winstgevend hoeft te zijn.
Je kan prima ” iets” gratis of tegen kostprijs weggeven, om vervolgens middels backend producten/diensten de marge te maken. Zie vistaprint met gratis visitekaartjes of http://www.flyerjewoning.nl
Ik geef aan de voorkant gratis tips weg, echter aan de achterkant zit het verdienmodel.
Hallo Lex,
Goed debuut op dit blog van jou, waarvoor dank!
Esther heeft trouwens wel een goed punt. Niet al het voordeel wat via sociale media te behalen valt is direct om te zetten in euro’s.
De long tail is absoluut ook ‘van waarde’ en zal zeker op lange termijn bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Alleen is dat niet meetbaar terug te brengen naar de sociale media.
Oh ja, wij gebruiken ook helpmee…
Ben het deels eens met mijn collega Esther. Denk dat je goed moet kijken naar het doel wat je hebt om gebruik te maken van social media. Geld is er een van, maar volgens mij een indirect doel. Een ander doel is natuurlijk image-builing. Je laat zien wie je bent en wat je doet. Heel transparant en van deze tijd volgens mij.
Hoi Lex,
Leuk hier iets van jou te lezen! en grotendeels ben ik het zeker met je eens. Alleen dat geld een allesoverheersende doelstelling is….
Ik ontken zeker niet dat het een doelstelling is, maar ik ben ook van mening, dat Social Media je ook hele andere dingen kan brengen, zoals het verrijken van kennis binnen en buiten je eigen (werk)kring. En voor mij persoonlijk, ik heb er in het land een aantal fijne collega’s door leren kennen en leuke contacten door opgedaan.
Verder hoef ik jou niet te vertellen dat ook wij zakelijk druk zijn met Social Media… want ook ons (niet ERA) kantoor gebruikt HelpMee!!
grt, Esther