Het onder de aandacht brengen en krijgen van een woning, met als doel de verkoop ervan, vraagt steeds meer. Je moet als makelaar steeds weer iets nieuws bedenken en doen om woningen verkocht te krijgen.
Hoe kom je er achter of een bepaalde tactiek werkt? Simpel, door het te doen! Niet proberen, dat is namelijk te vrijwillig. Je dient wel een bepaalde mate van doorzettingsvermogen te hebben. Per slot van rekening wil je dat het een succes wordt.
Geheim
OK, je hebt nu iets nieuws gedaan en het werkt ook nog. Wat dan? Ssssst! stil, tegen niemand zeggen, want stel je voor dat de concurrent er iets aan heeft of het zou gaan kopiëren… Dat is een keuze. Maar wat schiet je daar mee op? Wat hebben de kopers en verkopers er aan? Gemiste kans.
Het is verkwikkend om zo nu en dan een makelaar tegen te komen met een goed idee, ermee experimenteert en het vervolgens graag wil delen. Leon Quaden is zo’n makelaar.
Het idee
Quaden Makelaars & Taxateurs is gaan experimenteren met een ‘preview kanaal’ op YouTube. Woningen die in de verkoop gaan komen worden hier al getoond. Beperkt. Juist daar zit hem de clou! Door alleen de plaatsnaam en de prijs kenbaar te maken met videobeelden van de woning word je geprikkeld tot meer.
De filmpjes maken ze zelf en wiebelen regelmatig. Het is geen videoproductie, dat hoeft hier ook niet. Normaal zou ik dit een aanfluiting vinden, maar het is een sneak preview! Ik zie iets wat iemand anders nog niet weet… De charme die dat geeft zorgt ervoor dat het een beetje spannend wordt. Het voelt als ‘gluren bij de buren‘.
Resultaat
Allemaal leuk en aardig, maar werkt het dan wel? Gemiddeld genomen worden woningen 92x per maand bekeken op hun site. De twee woningen die voor dit experiment een sneak preview kregen overtroffen de verwachting. De ene woning had in 8 dagen 351 hits, de andere 762 binnen twee weken.
Twijfel je nog? Beide woningen waren binnen die periode verkocht.
Gouden ei
De kip met het gouden ei is het niet. Verwacht geen wonderen. Desondanks is dit een slimme zet die eenvoudig te realiseren is. Verkopers waarderen het en je hebt iets waar kopers naar uit kunnen kijken. Want om welke woning gaat het nou eigenlijk? Maak er een sport van en laat door je kopers ‘raden’ waar de woning ligt. Betrek de zoeker erbij, maak het interactief. Een huis kopen moet toch zeker ook leuk zijn?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Grappig artikel! Bij ons werkt het ook, alleen bellen wij mensen op en geven informatie, behalve de prijs. Wel weten we of het in hun budget past. Iedereen die we bellen komt kijken en is positief over de tip. Bij de woningen waar we het gedaan hebben is 75% ‘voor de markt uit’ verkocht. Verkopers zijn verrast over de snelheid van schakelen.
Wat een leuke en directe benadering van je zoekersbestand.
Bedankt voor het delen ervan Rene!
Ik ben het heel erg eens met je zin “Simpel, door het te doen! Niet proberen, dat is namelijk te vrijwillig. Je dient wel een bepaalde mate van doorzettingsvermogen te hebben.”
Dat is inderdaad het geheim van de meeste successen.
Zolang je niks probeert weet je ook niet of het werkt.
En nieuwe ideeën zijn prachtig, maar zolang het bij ideeën blijft, zul je nooit weten of je idee iets oplevert.
Ik hoor in mijn omgeving heel vaak dat men iets bedacht heeft, maar zie er in de praktijk maar heel weinig van terug.
En natuurlijk zul je ook wel eens de plank misslaan, of een minder groot succes boeken dan gehoopt.
Maar, zoals een andere dooddoener zegt, wie niet waagt, wie niet wint!
Dank je Anja! Een jaar of wat geleden kwam ik een mooie quote tegen (van Seth Godin).
“Om succes te hebben zul je heel vaak moeten falen”.
Dat kan maar op 1 manier, door het te doen.
Nou dan weten we in ieder geval dat we de juiste richting ingeslagen zijn.