Selecteer een pagina

Steeds vaker word er gesproken over vernieuwing van de makelaardij sector als antwoord op de stagnerende woningmarkt. Termen als makelaar 2.0, SEO, en social media winnen in het bijzonder aan populariteit en wanneer in een bepaalde provincie de verkoop met 0,3 procent blijkt te stijgen tot minder historisch dieptepunt, klopt voltallig woningmakelaar zichzelf op de schouder.

Frisse blik

Maar waarom doet men dat eigenlijk en is social media wel het antwoord de woningmalaise?
Is de makelaarsbranche zo overtuigd van zichzelf en ligt de stagnatie van de woningmarkt gewoon aan alles behalve zichzelf en is een frisse blik op de markt soms geen overbodige luxe?

Dubbele woonlasten

Al enige tijd ben ik werkzaam in de verhuurbranche en de laatste jaren is het aantal huiseigenaren dat te maken heeft met (of zeg gerust te lijden heeft onder) dubbele woonlasten explosief gestegen. Maar ondanks diverse pogingen van overheid zoals het verhogen van de NHG en in het leven roepen van de koopsubsidie of starterslening werd de beoogde doorstroming niet gehaald. En dat is jammer want een gedeelte van deze (financiële) ruggensteuntjes waren bijzonder in trek bij met name de starter.

Maar alle initiatieven ten spijt hebben we nog altijd te maken met een grote groep huiseigenaren met dubbele woonlasten. Veelal heeft men te maken met een grote hoeveelheid nieuwbouwwoningen in de buurt, verkeerde vraagprijzen of is men helaas eigenaar van een ‘onverkoopbare’ woning.

Onverkoopbaar

Denkt u nu wellicht onverkoopbaar? Juist! Uit ervaring kan ik u zeggen dat in de verhuurbranche meermaals woningen worden bezocht waarvan eigenaren overwegen te verhuren om lasten te drukken. Niet zelden komen wij terecht bij woningen die 6+ maanden in de verkoop staan en er werkelijk belabberd aan toe zijn. Vaak bleek de makelaar hier nimmer iets over gezegd te hebben, danwel advies hierover te hebben gegeven…

Nu beweer ik uiteraard niet dat met een andere aanpak de woningmarkt weer de oude zal worden, maar makelaars: Steek uw hand eens in eigen boezen. Verkopend Nederland heeft behoefte aan betrokkenheid.

Op jacht

RAL9010Waar is die makelaar die zijn naam eer aan doet en ouderwets op jacht gaat naar de koper? Niks geen kopersmarkt, maar een jagersmarkt! Nederland is op zoek naar de makelaar die zijn mond open trekt als die afschuwelijke hoogpolige wandtapijten de verkoop belemmeren. De makelaar die aangeeft dat die knalroze muur vloekt bij het oranje op de vloer en de trouwfoto van 1×2 meter toch echt even naar de schuur zal moeten. Ral9010, dat is het toverwoord.

Rechte rug

Makelend Nederland; durf vooral te spreken. Een verkoper heeft meer aan heldere informatie, helder advies, een scherpe prijs, de nodige investering met een verkochte woning tot gevolg; dan als rol van kasplantje de portefeuille van de makelaar te vullen. Daarnaast: een adviesgesprek met een verkoopstylist verdient zichzelf terug bij een snelle transactie, is naast vernieuwend en ludiek ook bijzonder servicegericht!

Regionale expert

Dus makelaars: zet termen als social media even in de ijskast en ga op jacht. De klant zit namelijk buiten op u te wachten. Plant borden, genereer mond tot mond reclame en wees actief betrokken bij regionale platforms. Want dáár zit de markt en uw toekomstige klant.

Oh ja-  zorg dan vooral, dat ALS u de opdracht binnen haalt, dat uw woningpresentatie niet meedingt naar een vermelding op foutehuizen.nl

The following two tabs change content below.

Sabrine Wig

Als marketing manager en makelaar bij een nationale franchise heeft Sabrine veel ervaring met makelaars, huur/verhuur en onroerend goed.

Laatste berichten van Sabrine Wig (toon alles)

Google+