Paniek! Althans, daar lijkt het wel op gezien de eerste reacties van makelaars op de nieuwste toevoeging van JAAP op hun website.
Dit staat er op het blog van jaap:
JAAP.NL start in samenwerking met De Telefoongids een nieuwe mogelijkheid op JAAP.NL om direct de eigenaar of bewoner van het te koop of te huur staand huis te benaderen.
JAAP.NL raadt iedereen om altijd contact op te nemen met de makelaar van het te koop of te huur staande huis. Als dat niet lukt of als u daarover niet tevreden bent, kunt u op de bezichtigingstab (bij een huis, bij “Contact”) het telefoonnummer van de eigenaar van dit huis vinden. Onthoud het adres hierbij even.
Het is een link naar De Telefoongids. Mensen die een geheim nummer hebben kunt u dus niet vinden.
Even simpel gesteld… wanneer de consument WEL in het telefoonboek vermeld staat, wordt het bij JAAP dus mogelijk om het telefoonnummer van de verkoper te vinden. De makelaar kan dus ‘omzeilt’ worden, ondanks het aanraden van JAAP om altijd een makelaar in te schakelen.
Nadelen
- Makelaars die het niet zo nauw nemen met hun ethiek kunnen verkopers direct gaan benaderen voor acquisitie.
- Kopers die zonder makelaar willen kopen, bellen de verkoper rechtstreeks voor ‘een deal’.
- Prive/persoonsgegevens zijn nu gekoppeld aan het object.
- De verkoper of de makelaar kan hier niet voor kiezen: JAAP.NL maakt onder andere gebruik van spidertechnieken of directe overname van woningen uit andere bronnen en zal deze mogelijkheid dus gewoon aanbieden, ook als de makelaar en verkoper het niet wenselijk achten.
- De verkopers zijn onbekend met termen/benamingen en kunnen dus per ongeluk verkeerde informatie verschaffen. Ruis op de lijn, zoals dat dan heet.
Voordelen
- Wanneer de makelaar een ‘vies’ spelletje speelt, kan de koper altijd verifiëren of het allemaal wel klopt.
- Buiten de ‘werktijden’ van de makelaar kan de potentiële koper toch vragen stellen over de woning.
- Google gaat dit straks ook mogelijk maken – transparantie is goed voor iedereen. Makelaar moet z’n meerwaarde nu nog meer gaan bewijzen zodat de ‘rotte appels’ heel snel verdwijnen.
Wie heeft hier nou het meeste voordeel bij? De verkoper, de koper, de makelaars of JAAP?
Ik denk JAAP, met de free publicity komen ze wederom in het nieuws en onder de aandacht. Mede dankzij dit blog.
Maar vergeet niet dat die telefoonnummers en adressen al openbaar zijn… Jaap.nl maakt het alleen makkelijker om de link te leggen tussen een Te Koop-staande woning en het telefoonnummer van de eigenaar.
Er wordt overigens al gespeculeerd of dit een 1 april grap kan zijn, zo 6 weken voor 1 april. In 2009 had JAAP in ieder geval veel aandacht op die datum.
Kan het zo zijn dat JAAP, die z’n bestaansrecht (grotendeels) dankt aan het werk van makelaars, meer belang hecht aan de consument?
Natuurlijk hoor ik graag van jullie of dit nou een goed idee van jaap.nl is, of toch niet.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Niets nieuws. De hele wereld ligt tegenwoordig digitaal aan je voeten en dan is het vinden van contactgegevens van een verkoper een koekie. Dat dit wat eenvoudiger is gemaakt omdat Jaap.nl kennelijk rekening houdt met de digibeten onder ons is vergelijkbaar met het intrappen van een open deur. Mijn opdrachtgevers zijn tevreden over mijn bereikbaarheid en dienstverlening en daar gaat geen enkel innitiatief wat aan veranderen. Overigens respect voor de aandacht die wederom gegenereerd wordt door Jaap en consorten. Goede zaken, ik moet nog wat opdrachtgevers bellen dus ik ga hangen.
Er wordt hier vooral gereageerd als verkopend makelaar, maar wij zijn toch ook aankoop makelaars?
Dan heeft het wel weer voordelen…
Praktijkvoorbeeld; ik mag aankoop makelaar zijn voor mensen uit het westen van het land. Ze zoeken een leuke vrijstaande woning in Friesland. Samen hebben we drie woningen op het oog.
De bedoeling is op een zaterdag alle drie de woningen te gaan bekijken.
De eerste de beste makelaar waar wij contact mee opnemen reageerde met: “Je denkt toch zeker niet dat wij op zaterdag bezichtigingen gaan doen!”
De bewuste woning stond al leeg, met heel veel moeite via buren hebben wij de eigenaren kunnen bereiken. Zij wilden natuurlijk graag dat er een bezichtiging plaats vond, en hebben het die zaterdag dus zelf maar gedaan.
Via jaap hadden we deze mensen veel gemakkelijker kunnen vinden.
Kijk…
….De eerste de slechtste makelaar…..
Frits, je hebt gelijk, dat is een betere omschrijving, maar helaas bestaan ze nog…
Het oorspronkelijke idee bij het ontwerpen van HTML in 1994 was om informatie van verschilllende servers te koppelen zodat je met een hyperlink informatie van een andere plek direct kan vinden. Dit is wat Jaap op een slimme manier heeft gedaan.
Jaap.nl heeft nog wel steeds de ondersteuning van de makelaars in het aanbieden van objecten nodig anders zit er niets anders op dan weer te scrapen. Ideeen van anderen houden ook Funda scherp zie het idee om VBO en Vastgoedpro bij het NVM aanbod te brengen dus wacht af wat de volgende stap van Funda zal zijn.
Jaap.nl wil zich graag onderscheiden, dan moet je dingen doen die anderen niet doen.
Wij zijn altijd bereikbaar, onze telefoon wordt buiten kantoortijden doorgeschakeld.
Ik denk alleen dat sommige van onze klanten niet blij zijn dat hun nummer erbij staat, dit wekt misschien de indruk dat belangstellenden hun kunnen bellen.
Hun nummer staat er niet bij
nee klopt, er wordt verwezen naar de telefoongids, niet goed opgeschreven.
Je maakt het de mensen wel gemakkelijker om achter het tel. nummer te komen.
Helemaal eens met de reactie van Timo. Stel dat dit allemaal waar is en stel dat kandidaten jouw opdrachtgever gaan bellen buiten kantoortijden. Moet je dan niet eens kritisch gaan kijken of jouw bereikbaarheid verbeterd moet worden?
Wij hebben bij alle objecten het mobiele nummer van de betreffende makelaar staan. Dus ook ’s avonds mogen kandidaten ons storen. Bovendien hebben wij een chatservice tot 23 uur ’s avonds én in het weekend.
Zorg dat je zelf bereikbaar bent en voorkom dat men jouw opdrachtgever moet bellen.
En die incidentele wijsneus die toch gaat bellen, hou je toch. Die belde vroeger op zaterdagmiddag toch ook gewoon aan of hij even binnen mocht kijken?
Ik ben altijd voorstander van transparantie, maar echt wezenlijke voordelen van het tonen van dat nummer zie ik niet. Je kunt dat nummer toch altijd achterhalen als je dat echt wilt.
Het is net alsof een productvergelijker het telefoonnummer van de fabrikant erbij zet. Je belt dat nummer waarsch toch niet, maar het geeft de reseller en onrustig gevoel.
Wij tonen het nummer niet
Het blijkt een hot item onder makelaars. Ik vind het een volkomen nutteloze en onzinnige actie. Heb nu nog een link op jaap.nl, overweeg dat in te trekken…
Het blijkt inderdaad dat het alleen hot is onder de makelaars. Wie heeft er iets te vrezen dan?
Hoewel ik het niet goed keur dat Jaap doet alsof het normaal is om aan te bellen als er een bord van een makelaar in de tuin staat, maak ik mij er persoonlijk echt niet druk om. Klanten kunnen jou als makelaar nu ook omzeilen als ze dat perse willen. Verkopers kiezen niet voor niets voor jou. Die willen helemaal niet lastig gevallen worden door allerlei belangstellenden. Je moet je ook afvragen of je klanten die daar wel gevoelig voor zijn, wel als klant wilt hebben. Ik wijs mijn klanten altijd op de betreffende passage in de bemiddelingsovereenkomst middels een praktijk vb waarin een klant op het voetbalveld een toezegging heeft gedaan aan iemand en waarna ik als makelaar een bod van 7500 meer heb gehad van een kijker een dag later. Als je dan ook nog een vb geeft waarbij een eigenaar zelf een huis heeft laten zien aan een aanbeller en ’s nachts was zijn flatscreen weg, dan doen ze dat echt niet. Dit laastse kun je natuurlijk nooit voorkomen, maar je kijker kwalificeren doe je als makelaar toch wat beter dan dat je klant dat doet bij iemand die spontaan aanbelt. Ik geef mijn klanten daarom ook altijd een aantal visite kaartjes van mijzelf voor mensen die evt aanbellen (en om weg te geven aan vrienden of familie/vrienden natuurlijk). Bovendien kom ik ook regelmatig kijkers tegen die aangeven dat ze blij zijn met een makelaar te maken te hebben omdat ze “het niks vinden om met de mensen zelf in contact te komen”. Gewoon uitgaan van je eigen kracht en als je twijfelt over je toegevoegde waarde als makelaar moet je misschien maar iets anders gaan doen.
Ik denk dat het ook voor de makelaar een voordeel kan bieden. Denk u de volgende situatie in:
Verkoper heeft een bord bij zijn huis staan, geïnteresseerde loopt langs en denkt, ik bel even aan. Verkoper doet open en geeft aan dat hij/zij bij de makelaar moet zijn voor verdere inlichtingen.
Ik denk dat het met de “bel de eigenaar” functionaliteit net zo zal zijn. Een makelaar kan altijd de afspraak maken met zijn klant dat alle contact via hem moet lopen.
De “bel de eigenaar” button biedt gewoon een extra mogelijkheid om met de verkopende partij in contact te komen. Wat de reden ook moge zijn dat iemand er voor kiest om de eigenaar te bellen of bij de eigenaar aan te bellen, volgens mij telt het feit dat er contact is met iemand die overduidelijk interesse heeft. Iets wat verkopers en makelaars volgens mij alleen maar kunnen toejuichen.
Groet,
Niels Visser
JAAP.NL
Slagen deze twee maten er toch weer in met dit onzinnige plan de publiciteit te halen.
Schuldig! 😉
Heb net zaterdag mijn huis in de verkoop gedaan, bij een makelaar. Dan moet ik er toch niet aan denken dat ik ’s avonds, terwijl ik de spruitjes afgiet, gebeld wordt door wie-dan-ook uit Schubbesnotterveen, die me gaat vragen of de serre ook in paars met gele stippen overgeschildert kan worden?
Gerben, heb je ook een bord in je tuin gezet?
En je deurbel weggehaald?
De makelaar komt binnenkort een bord plaatsen en onder mijn deurbel prijkt een sticker Ongewenste Reclame NEE. Het bord geeft aan dat mijn huis te koop is, en bij welke makelaar. Zijn nummer staat er ook op. Daarvoor heb ik hem immers in dienst genomen. Ik heb overigens niets tegen nieuwe initiatieven, maar zie geen enkele meerwaarde in het ongevraagd vermelden van mijn telefoonnummer waarbij ik er ook nog eens bewust voor heb gekozen iemand in dienst te nemen om de te verwachten telefoontjes voor me af te handelen.
Gerben, heb je het bericht wel gelezen? Wij vermelden je nummer niet.
Hieronder een quote uit je BLOG:
JAAP.NL start in samenwerking met De Telefoongids een nieuwe mogelijkheid op JAAP.NL om direct de eigenaar of bewoner van het te koop of te huur staand huis te benaderen.
dat is wel antwoord genoeg toch?
Als ik bij Housenet deze mogelijkheid ga bieden op ons platform van 800 makelaarswebsites kan ik niet zeggen: ‘ja, maar ik geeft dat nummer toch niet zelf?’. Daarnaast devalueer je daarmee direct je eigen initiatief.
Ik denk dat Jaap een beetje doorslaat in de door hun gewenste transparantie. Ik vind het zelf iets te doorzichtig en denk dat we rekening moeten houden met een flauwe grap.
Jammere actie van Jaap. Kijk, dat ze van alles proberen om aandacht te generen, soi, maar om alle makelaars tegen zich in het harnas te jagen, ik weet niet of dat zo handig is. Onze clienten hebben in ieder geval geen behoefte aan rechtstreeks contact met geinteresseerden, daar hebben ze ons voor ingeschakeld. Jaap denkt waarschijnlijk de makelaardij niet nodig te hebben voor het ‘succes’ van hun site, op deze manier worden ze in ieder geval nooit nummer 1!
Eric, wat is je argument dan? Ik betwijfel of jouw klanten het vervelend vinden om ieamand te spreken die wellicht hun huis wil kopen.
Hans, het gaat er niet om of mijn klanten het vervelend zouden vinden om potentiele kopers te spreken, of dat ik daar problemen mee heb. Onze opdrachtgevers kiezen ervoor om de verkoop van hun woning volledig door ons uit handen te laten nemen. Zij geven daarbij duidelijk aan dat ze het op prijs stellen om ook alle contacten die daarbij horen via ons te laten verlopen. Om die reden vermelden we hun telefoonnummer dan ook niet op onze website (en Funda uiteraard) en ook niet in de brochure. Dat is hun keuze en mij lijkt dat we die moeten respecteren. Maar laten we nu eerlijk blijven, jij kent naar mijn bescheiden inzicht voldoende makelaars om onze reactie op voorhand al te kunnen voorspellen. Dus chapeau, het is je weer gelukt om met/voor een nonproduct voldoende aandacht te genereren. Jammer alleen dat dat ditmaal via een confrontatie met (een groot deel van) makelend Nederland moet geschieden.
Waar geeft jaap de aanbieder niet zelf de keus of de gegevens getoond mogen worden of niet? lijkt me een kwestie van een vinkje aan of uit zetten.
Je moet de kat niet op het spek binden. Waarom deze informatie direct inzichtelijk maken, alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je de verkoper zelf telefonisch benaderd? Alsof je neerzet wanneer iemand thuis is, zodat je kunt aanbellen voor een bezichtiging. Een ervaren internetter vindt inderdaad alle gegevens van de verkoper op eigen houtje. Maar je hoeft niet te doen alsof het vanzelfsprekend is dat je de verkoper belt. En die indruk wekt Jaap wel. Dat ondermijnt de rol van de makelaar en in mijn optiek ook de rust van de verkoper. Moet er niet aan denken dat men mij belt voor info, daarvoor betaal ik toch courtage én heb ik toch mijn vertrouwen in een makelaar gesteld?
Overigens zijn veel makelaars ook buiten kantoortijden telefonisch bereikbaar. Is geen argument, kan de verkoper namelijk zelf zijn makelaar op selecteren.
De kat op het spek binden vind ik wel wat overdreven. Heb je het wel gelezen? Wat er staat is:
We raden u aan om altijd contact op te nemen met de makelaar. Als dat niet lukt of als u daarover niet tevreden bent, kunt u hier het telefoonnummer van de eigenaar van dit huis vinden. Onthoud het adres hierbij even.
Met een link naar De Telefoongids. Wij publiceren dus niks, dat doet De Telefoongids.
In de opdracht tot dienstverlening staat dat de opdrachtgever niet buiten de makelaar-opdrachtnemer om een overeenkomst kan sluiten en dat courtage verschuldigd is indien dat wel gebeurt.
Helemaal eens met de blog. Kort samengevat ben ik geen voorstander van deze functie.
Opdrachtgevers van een full-service makelaarskantoor zitten hier helemaal niet op te wachten. Ze hebben niet voor niets een makelaar ingeschakeld. Levert de makelaar nu dus alleen maar extra werk op, om verkopers uit te leggen hoe het kan dat zij gebeld zijn, en niet het kantoor.
Denk dat deze kantoren niet heel veel problemen hoeven te verwachten met de uitleg: als de makelaar bereikbaar is, neemt iedereen gewoon contact op met hem. Iedereen verwacht daar alle antwoorden op zijn/haar vragen te krijgen.
Verkopers van een ‘internetmakelaar’ zullen hier wel blij mee zijn. Ben je tenminste van de omweg af (telefoon geïnteresseerde naar callcenter / email naar makelaar -> email van makelaar naar verkoper -> contact verkoper en geïnteresseerde).
Laatste kanttekening:
Moeten de kantoren die zich full service noemen, maar wel een ‘slechte’ bereikbaarheid hebben zich door deze dienst zorgen gaan maken….? Hoe gaan zij richting hun eigen klant verantwoorden dat ze slecht bereikbaar zijn, waar dezelfde klant op dit moment nog geen weet van heeft?
Goede kanttekening Timo! Dank je.
daar heb je telefoonservicebedrijven voor. Of je spreekt onderling af om de beurt telefoondienst te hebben. Slecht bereikbaar zijn is geen excuus.
Timo, waar ben je nu bang voor?
Ik snap dat extra werk niet. Iemand belt je verkoper en geeft dat door aan jou. Je spreekt dan dus met een potentiele koper. Wat is daaraan extra werk?
Hoi Hans, allereerst leuk dat je actief reageert op alle reacties. Top!
Ik ben nergens bang voor. Ons kantoor heeft een goede bereikbaarheid. 1 van de redenen waarom opdrachtgevers ons kiezen als verkopend makelaar is omdat wij alles voor hen uit handen: uiteraard de bezichtigingen, de onderhandelingen, maar ook het 1e contact (lees deze 2 woorden als vet gedrukt) met de potentiële koper.
Wanneer deze potentiële koper vervolgens de verkoper zelf gaat bellen, hebben wij dus niet het 1e contact. Verkoper is verbaasd, belt ons op en wij leggen vervolgens uit hoe dit mogelijk is en dat wij hier helaas niets aan kunnen veranderen. Dit gesprek noem ik ‘extra werk’.
Extra werk voor de verkoper: hij moet opeens gegevens van een prospect aan ons doorgeven, die voorheen rechtstreeks bij ons terecht kwam -> onnodige extra schakel waarmee je ook nog mogelijk tijd verliest. Verkoper heeft bijvoorbeeld ’s avonds contact gehad en kan zelf pas de volgende dag ’s middags de gegevens aan ons doorgeven.
Voor ons ook extra werk: In deze tijd had ik, of een collega, namelijk contact kunnen hebben met een potentiële koper ipv met onze opdrachtgever.
Ok, dat is extra werk, maar dat gebeurt al jaren door mensen die aanbellen of in De Telefoongids het nummer opzoeken.
En daarentegen heb je dan toch contact met een potentiele koper die kennelijk niet het 1e contact met jou kan of wil hebben! Mooi dus!
En Timo, ik bedenk ineens. Sinds wanneer vind je het vervelend om met een klant te praten?
Contact = contact, zeker.
Je hoeft die ‘kleine’ groep wijsneuzen (mooie uitspraak van Marco vd Knaap) alleen niet aan te moedigen in hun gedrag. Mensen kunnen altijd binnen een halve dag contact met ons krijgen, dat is dus niet het probleem. En de kwestie van willen… tja.. ik ben van mening dat geïnteresseerden de keuze van verkopers moeten respecteren als zij een makelaar inschakelen die al het contact voor hen verzorgd.
Op het moment dat een (ver)koper via een makelaar werkt, spreekt hij/zij met de makelaar af dat alle contacten via de makelaar zullen verlopen. M.a.w. dat hij als (ver)koper geen onderlinge deals gaat afsluiten. De dienst van Jaap.nl lijkt mij in feite volkomen overbodig!
Lea – even advocaat van dat rode mannetje… Hoeveel makelaars ‘durven’ hun klant daarop te vertrouwen?
Of bekijk ik het nu te negatief?
Een (zakelijke) relatie is àltijd een kwestie van vertrouwen. Je kunt van alles vastleggen maar uiteindelijk komt het erop neer dat iemand zich aan zijn belofte houdt.
Dan heb je dus niets te vrezen en is het ook geen probleem. Het probleem zit hem erin dat 30% van de makelaars niet reageren op de bezichtigingsverzoeken die we hun per email sturen.
Iedere slimme kijker kan de telefoongids raadplegen om de makelaar te omzeilen. Zeker de kijker van vandaag de dag die gewend is om zich op het internet te oriënteren, vragen te stellen, afspraken te maken en zijn eigen onderzoekje te doen.
Ik vind het alleen jammer dat Jaap.nl de kijker een zetje in de rug geeft om daadwerkelijk over te gaan tot deze actie. Ookal loopt het misschien niet zo’n vaart, vind het geen mooie actie.
Groeten,
Jacqueline
Pure publiciteitsstunt van Jaap. Op twitter stonden al berichten: binnenkort vertellen ze waar de deurbel zit zodat je als koper zelf aan kan bellen, en binnenkort doet jaap zelf open om de bezichtigingen te doen.
Geert, je bedoelt dat je dat zelf hebt getwitterd, goede PR van jezelf 😉
Steeds minder mensen hebben een vaste aansluiting en steeds minder mensen staan in het telefoonboek. Het zal zo’n vaart niet lopen denk ik.
Ik vraag me wel af of de telefoongids deze gegevens “zomaar” beschikbaar mag stellen aan derden?
Dat vroeg ik mij ook af, mijn gevoel zegt dat de verkopers toch ergens toestemming hiervoor moeten geven…wet op de privacy o.i.d.?
Hebben jullie wel goed gekeken? Wij plaatsen alleen maar een link naar De Telefoongids
Han, Ben het helemaal met je eens!Je omschrijft het precies zoals ik het ook zie. Het gaat over het presenteerblaadje en de indruk die je wekt dat een verkoper dit allemaal goed vindt. De vraag is wat mij betreft dus ook waarom Jaap,nl dit nu weer doet.
Oorlog aan Jaap.nl ?
Groet, Ellen
Net een goed gesprek met Ellen gehad!
Han,
Alle voordelen en nadelen die je opnoemt bestaan nu ook al. Die komen niet door onze link.
Groet,
Hans Voorn
JAAP.NL
Hallo Hans – dank je voor je snelle reactie!
Technisch gezien heb je helemaal gelijk. Echter, de perceptie van de koper en verkoper, maar zeker ook de makelaar, is heel anders. De impact die dat mogelijk kan hebben, is dat een voor- of nadeel?
De bedoelingen van Jaap zijn mij nog niet geheel duidelijk. Misschien extra publiciteit ten behoeve van Makelaarsland?
Frits, ik begrijp je niet, wij hebben niets met makelaarsland te maken. Bovendien is dat een collega NVMer van jou.
Mijn vraag – en overigens van vele anderen – blijft wat de bedoelingen zijn van Jaap.
De liefde tussen Makelaarsland – waaraan NVM-makelaars zijn verbonden – en Jaap is toch wat dieper dan met andere NVM-makelaars?