Selecteer een pagina

Paniek! Althans, daar lijkt het wel op gezien de eerste reacties van makelaars op de nieuwste toevoeging van JAAP op hun website.
Dit staat er op het blog van jaap:

JAAP.NL start in samenwerking met De Telefoongids een nieuwe mogelijkheid op JAAP.NL om direct de eigenaar of bewoner van het te koop of te huur staand huis te benaderen.

JAAP.NL raadt iedereen om altijd contact op te nemen met de makelaar van het te koop of te huur staande huis. Als dat niet lukt of als u daarover niet tevreden bent, kunt u op de bezichtigingstab (bij een huis, bij “Contact”) het telefoonnummer van de eigenaar van dit huis vinden. Onthoud het adres hierbij even.

Het is een link naar De Telefoongids. Mensen die een geheim nummer hebben kunt u dus niet vinden.

Even simpel gesteld… wanneer de consument WEL in het telefoonboek vermeld staat, wordt het bij JAAP dus mogelijk om het telefoonnummer van de verkoper te vinden. De makelaar kan dus ‘omzeilt’ worden, ondanks het aanraden van JAAP om altijd een makelaar in te schakelen.

Nadelen

  • Makelaars die het niet zo nauw nemen met hun ethiek kunnen verkopers direct gaan benaderen voor acquisitie.
  • Kopers die zonder makelaar willen kopen, bellen de verkoper rechtstreeks voor ‘een deal’.
  • Prive/persoonsgegevens zijn nu gekoppeld aan het object.
  • De verkoper of de makelaar kan hier niet voor kiezen: JAAP.NL maakt onder andere gebruik van spidertechnieken of directe overname van woningen uit andere bronnen en zal deze mogelijkheid dus gewoon aanbieden, ook als de makelaar en verkoper het niet wenselijk achten.
  • De verkopers zijn onbekend met termen/benamingen en kunnen dus per ongeluk verkeerde informatie verschaffen. Ruis op de lijn, zoals dat dan heet.

Voordelen

  • Wanneer de makelaar een ‘vies’ spelletje speelt, kan de koper altijd verifiëren of het allemaal wel klopt.
  • Buiten de ‘werktijden’ van de makelaar kan de potentiële koper toch vragen stellen over de woning.
  • Google gaat dit straks ook mogelijk maken – transparantie is goed voor iedereen. Makelaar moet z’n meerwaarde nu nog meer gaan bewijzen zodat de ‘rotte appels’ heel snel verdwijnen.

Wie heeft hier nou het meeste voordeel bij? De verkoper, de koper, de makelaars of JAAP?
Ik denk JAAP, met de free publicity komen ze wederom in het nieuws en onder de aandacht. Mede dankzij dit blog.
Maar vergeet niet dat die telefoonnummers en adressen al openbaar zijn… Jaap.nl maakt het alleen makkelijker om de link te leggen tussen een Te Koop-staande woning en het telefoonnummer van de eigenaar.

Er wordt overigens al gespeculeerd of dit een 1 april grap kan zijn, zo 6 weken voor 1 april. In 2009 had JAAP in ieder geval veel aandacht op die datum.

Kan het zo zijn dat JAAP, die z’n bestaansrecht (grotendeels) dankt aan het werk van makelaars, meer belang hecht aan de consument?
Natuurlijk hoor ik graag van jullie of dit nou een goed idee van jaap.nl is, of toch niet.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+