Op de Vastgoed heb ik geen abonnement, toch lees ik hem zo nu en dan. Af en toe met kromme tenen, zoals vandaag.
Koffiepraat
De eerste drie woordenwisselingen in deze rubriek bevestigen het direct: makelaars denken in objecten, in woningen en in huizen, maar niet in klanten.
Het gesprek gaat tussen twee makelaars uit Zuid-Holland.
“Wij doen het dus niet, bloggen”
“Ik zou ook niet weten waarom ik zou moeten twitteren dat ik een bezichtiging heb gehad. We zijn ook geen youtube-makelaars. Toch zijn wij, ondanks dat het kantoor heel oud is, jong. We hebben een echt jong team”
“Bij ons is technisch alles in huis. Maar we zien het nut niet. Ik vind: als je een huis gaat verkopen moet je het zien. Ik denk dat de meeste makelaars dat vinden. De makelaardij is een conservatieve beroepsgroep”.
Tijd om een beetje gal te spugen.
Zie hier de score…
- ik/we/wij/ons – 11x
- klant/consument – 0x
- aantal woorden – 83
- percentage ikkeikke – 13%
Wel waar
Gelukkig staat er ook iets in dat klopt: De makelaardij is een conservatieve beroepsgroep.
Misschien is dat wel de reden dat het zo slecht gaat? Luister en kijk naar je doelgroep, de consument, begeef je vervolgens daar waar ook zij aanwezig zijn en behoefte aan hebben.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Dit klinkt vor mij haast nog meer als “denken in hokjes” dan als denken in huizen. Van tevoren is al bepaald wat men niet wil. Uit deze tekst kan ik niet halen of ze onderzocht hebben of Twitter, blog, Youtube, enz idd voor hen geen nut heeft en dat is jammer. Je klant moet bij de woning passen en niet andersom.
Strekking van het verhaal snap ik, en is ook waar. Zelf ben ik jarenlang Hypotheekadviseur geweest en kon de onderpanden van mijn clienten absoluut niet onthouden. Ik wist wel welke bank, rentevastperiode, namen, voorletters, naam partner hypotheekvorm van velen uit mijn hoofd. Nu in de bestaande bouw is dat helemaal anders. Ik weet nu van vrijwel alle woningen alle bijzonderheden uit mijn hoofd, maar klantnamen sla ik nu veel moeilijker op. Als je bij ons de dossiers morgen veranderd van adres in de naam van de verkoper het gelijk spaak loopt. Ben je dan niet klantgericht?
Geert, voor het administratieve en de praktische kant is er niets mis mee om dat op het adres te baseren.
Maar zolang makelaars een ‘woning’ als hun business zien zal de focus nooit op de consument en de klant liggen.
Het huis is niet belangrijk in de dienstverlening… Het is slechts het/een onderwerp.
Ik weet wel dat klanten een heel stuk meer tevreden zijn als hun huis (eindelijk)is verkocht 🙂
Het is tenslotte een opdracht tot dienstverlening, waarbij de belangrijkste dienst het verkopen van de woning is. Als je over een paar jaar nog wil bestaan is het alleen wel van belang goed naar je klanten te luisteren en nooit te vergeten wie uiteindelijk de rekening betaalt
Uiteraard draait het uiteindelijk om de verkoop van de woning. Maar klantgericht is OA bezichtigingen/afspraken en bereikbaar zijn op de momenten dat het de klant uitkomt. Dit kan dus ’s avonds en in het weekend zijn.
Laatst nog gehoord bij een conculega “u hoort het wel als er nieuws is”. Vervolgens hoort de klant 5 weken helemaal niks. Kan in mijn ogen niet. Geen nieuws is ook nieuws. De ene klant wil wel elke week wat horen en de ander (mi de minderheid) vindt het prima dat ze niks horen. Als je klantgericht bent, houd je daar rekening mee.
Zo!
“Zij die de zee oversteken veranderen van hemelstreek, niet van ziel.”
Laat veranderingen toe, pas je aan. Veroordeel niet direct het toepassen van nieuwe media in je dienstverlening. We leven in andere tijden. Pas je jezelf niet aan, dan doet je klant het wel…..
Een niet nader te noemen (en door vele verafschuwde) franchise organisatie gebruikt al jaren de kreet “niet pand gericht, maar klant gericht”. Ik kan je vertellen dat het gewoon werkt. Heel langzaam sijpelt het idee erachter door in de rest van de makelaardij. Zoals bv bij Era, garantie makelaars, maar met name bij kleine zelfstandigen, die altijd al gewend zijn klantgericht te denken.
Sssst Han, niet aan iedereen het geheim verklappen! 😉