Selecteer een pagina

Onder het motto “Makelaars het kan ook anders” zijn we op 24 augustus op initiatief van Bert Vermey van PE-Opleidingen,  bij elkaar geweest met makelaars, marketingmensen, stylisten, makelaardij consultants etcetera om te praten over de huidige markt, de consument, maar meer nog wat zijn de mogelijkheden om in deze toch wel moeilijke markt te excelleren.

Uiteraard kwamen ook wij tot de conclusie dat gebrek aan vertrouwen in baan, politiek, financiële wereld de basis is van de huidige situatie is.

Daarnaast wordt er ook met elkaar geconstateerd dat er steeds een verhuisbehoefte blijft bestaand. Momenteel weliswaar minder, maar de behoefte is er.

We kunnen 2 dingen doen

  1. De onzekerheid wegnemen omtrent de verkoopbaarheid van de huidige woning
  2. Zorg als makelaar, dat van de weinige huizen die er verkocht, een groot deel van de taart naar jou gaat in de vorm van verkoop èn aankoop

Voor wat betreft de onzekerheid:

Je huis inruilen op de nieuwe woning bestaat nog niet bij bestaande bouw, maar er zijn wel aannemers/projectontwikkelaars die hier ver in gaan met een garantiebedrag en zelfs ook daadwerkelijke inruil van de woning.

Verder zijn er voor verkopers zaken als overbruggingsgarantie en dubbele-lasten-deler. Waarbij het risico van de dubbele woonlasten tussen verkoper en koper wordt gedeeld.

Ook heeft minister Jan Kees de Jager op 31 augustus j.l. stimulerende maatregelen genomen.

De taartverdeling

Marianne Broekmeijer vertelde dat zij al ruim 10 jaar Real Estate agent is in Amerika en zij is echt de “overall adviseur” van haar klanten, van advies over schilder tot welke hondenuitlaat service. Zij houdt ook na de transactie blijvend contact met hen door waardevolle informatie te verstrekken.

Wat haar succes mede bepaalde is “kom je afspraken na” en “verras de klant”. De mond tot mond reclame doet hier uitermate goed z’n werk. Bekijk ook maar eens haar uitgebreide pagina met tevreden klanten.

Ook het voorbeeld van Marijke Ubbink van Schaik als aankoopmakelaar. Zij inventariseert diepgaand de wensen van het gehele gezin, doet uitgebreid voor onderzoek en bekijkt vervolgens doelgericht met het hele gezin slechts een select aantal woningen. Lees ook het blog elders op deze site over de werkwijze van een makelaar in Canada.

Alles draait hier om AANDACHT!

Om je taartpunt te vergroten is het is belangrijk om vaak uitgenodigd te worden voor in verkoopname gesprekken en je vervolgens dusdanig te presenteren dat de opdracht wordt gegund voor een marktconforme vraagprijs en bedrijf economisch verantwoorde courtage.

Stel dat je als makelaar alle marketingtools om bij het publiek op te vallen al gebruikt, denk aan:

  • Funda, alle andere websites met filmpjes, plattegronden, pdf brochures
  • Goede eigen website die in Google goed vindbaarheid is
  • Originele teksten, goede foto’s en goede styling
  • Tuinbord
  • Omwonenden mailing zowel Te Koop als ook Verkocht
  • Advertenties in kranten
  • Eigen woningkrantje
  • E-nieuwsbrief met interessante artikelen en woning informatie

Hoe kun je dan toch meer klanten krijgen?

Geef je klanten (nog) méér AANDACHT en maak gebruik van het ambassadeurschap van de “Tevreden klant”! Vraag na het afsluiten van de transactie of deze tevreden klanten nog meer mensen kennen, die ook verhuisplannen hebben en gebruik willen maken van je diensten.

Beloon deze doorverwijzers met een origineel cadeau:

  • etentje in hun eigen favoriete restaurant voor 2 personen
  • dagje uit met het hele gezin naar een pretpark
  • tuinman om de tuin winterklaar te maken
  • Styling advies
  • etc.

Wat mij opvalt is dat veel start ups, makelaars die in verband met kosten reductie zijn ontslagen bij hun vorige werkgever, kans zien om toch in een redelijk korte tijd een boterham te verdienen. Wat hebben deze start ups gemeenschappelijk? TIJD, tijd die ze besteden aan hun klant!

Het toverwoord is ook hier weer AANDACHT! Aandacht voor de klant, voor zijn leefsituatie, voor zijn woonwens.

Ik ben er overigens ook van overtuigd dat het broker/agentmodel zoals in Amerika gebruikelijk ook in Nederland gemeengoed gaat worden. De persoonlijke AANDACHT van de agent is meestal veel groter (door zijn persoonlijke belang) en als broker loop je veel minder financieel risico.

Kortom

Nieuwe inzichten ontvangen, niet echt. Maar wel weer een bevestiging: de consument van nu wil AANDACHT èn toegevoegde waarde en is nog steeds bereid daar voor te betalen.

Aantal zaken die ik genoteerd heb:

  • Begin een blog en laat klanten hier actief aan mee werken. Bijvoorbeeld hoe de verbouwing vordert. Zie ook www.kijkmijnhuis.nl
  • www.wieisdebestemakelaar.nl Hier kunnen consumenten hun mening gaan geven over de ervaringen met hun makelaar
  • Consument een forum aanbieden waar vragen gesteld kunnen worden. Meet jezelf een expert rol aan. Lees ook volgend blog van Marlies van der Meer eens.
  • Twitter account maken voor buurten en daar mensen voorzien van relevante informatie over die betreffende wijk.
  • Volgens Arjan Veerman van RE/MAX Lelystad is bewezen dat je maximaal 150 relaties intensief kunt bewerken. 150 klinkt niet veel, maar deze 150 mensen hebben ook weer een netwerk, waarin zij de naam van de makelaar kunnen doorverwijzen.
  • Inventariseer waarom mensen jou de opdracht niet gunnen en verbeter de communicatie. Kijk eens naar het enquête programma www.questware.nl

En als de klant optimaal tevreden is, zal deze het zeker doorvertellen. Net zo als het overigens ook wordt doorverteld als de klant niet tevreden is! (en dat gaat nog veel sneller!)

Wil je de vervolgbijeenkomsten bezoeken?
Meld je aan via http://www.pe-opleidingen.nl
makelaar het kan ook anders!
Bert Vermey 06-48075507, info[@]pe-opleidingen.nl

15-09-2010 te Zuid-Holland : Delft 
17-09-2010 te Gelderland : Tiel / Opheusden 
07-10-2010 te Noord-Holland : Purmerend 
15-10-2010 te Noord-Brabant : Gilze Rijen 
18-10-2010 te Noord-Holland : Haarlem 
01-11-2010 te Almere

The following two tabs change content below.
Sinds 1981 makelaar, tot 2001 2 eigen kantoren, daarna aan de slag met Makelaardij Consultants "voor een beter rendement". Sinds een 4 jaar ook initiator van makelaars kenniskringen (incl. NVM studie punten). MakelMail is een nieuwe tak van sport, een "kant en klare" interactieve nieuwsbrief voor makelaars 2.0. Tevens als makelaar nog betrokken bij beetjehulp.nl

Laatste berichten van Gert van Dorsten (toon alles)

Google+