Veel makelaars hebben tegenwoordig wel een website. Ze maken foto’s van de woningen en plaatsen deze op de website en wachten af tot ze een e-mail of telefoontje krijgen vanĀ potentiĆ«leĀ klanten. Dit is zonde want je maximaliseert je verkoopkansen door gebruik te maken van het internet.
Een goede manier is om gebruik te maken van YouTube. YouTube is een website waar je zelf video’s kan uploaden en de bezoekers (lees: potentiele klanten)van YouTube kunnen jouw video dan bekijken.
Enkele statistieken
Volgens Wikipedia werden er in juli 2006 zo’n 65.000 filmpjes per dag op deze site gezet en volgens de site zouden er meer dan 100 miljoen filmpjes per dag bekeken worden. Moet je nagaan hoeveel filmpjes er vandaag de dag worden geplaatst en bekeken.
YouTube is de grootste zoekmachine na Google!
Behalve dat er veel filmpjes worden geplaatst op YouTube wordt er ook enorm veel gezocht in YouTube. Zelfs zoveel dat wanneer Google weg zou vallen (lijkt me niet snel te gebeuren maar toch) dan zou YouTube de grootste zoekmachine zijn.
Maak een video van elk object en plaats deze op YouTube
De voordelen van YouTube zullen inmiddels wel duidelijk zijn; je moet gebruik maken van YouTube! En wat je laat zien in de video is ook heel simpel namelijk; een rondleiding.
Mijn advies is om persoonlijk als makelaar in beeld een rondleiding door de woning te geven en uit te leggen welke kenmerken de woning heeft etc. Wat je bij een bezichtiging ook doet!
Het is dus niet verstandig om even snel met de camera door de woning te gaan en niets uit te leggen over de woning. Je moet de YouTube gebruiker wel waarde geven zodat hij tot actie kan komen.
Plaats een call to action in de video
Vertel de kijker wat hij moet doen om in contact met je te komen. Benadruk dat ze je website kunnen bereiken om meer informatie van de woning te bekijken en andere manieren om in contact met je te treden (Twitter, Linkedin, e-mail en telefonisch).
Iets wat je zeker MOET doen is een link naar je website in de beschrijving van je video plaatsen. LET OP: Deze is alleen maar klikbaar wanneer je er “http://” voorzet.
Gebruik maken van concurrentie in YouTube
Ook kan je gebruik maken van video’s die al goed bekeken zijn in YouTube en hiervan te profiteren. LeesĀ hier hoe je gebruik kan maken van “YouTube Toppers“!
Laatste berichten van Danny Verhoeven (toon alles)
- Hoe persoonlijk is het sociale media gebruik van een makelaar? - 4 maart 2015
- Hoe werk je als makelaar productiever? - 13 februari 2013
- Waarom de laadtijd van je website belangrijk is… - 5 juli 2010
Youtube gebruiken kan natuurlijk geen kwaad. Wel zal dit creatief moeten gebeuren. Wij hebben jaren geleden geparticipeerd in een groot project met de Rabobank om meer video in de woonkamer van de consument te krijgen De tijd bleek er nog niet rijp voor. 2 jaar later heb ik een videobedrijfje opgezet, waarin ik ondertussen ook bben uitgestapt maar welke wel nog actief is( realwebvideo.nl. Een veel gehoorde reactie van kopers is dat men video niet interessant vindt omdat het gewoon te lang duurt. Meestal wil men een ‘snapshot’ van het pand om het dan vervolgens toch echt zelf te bekijken. Een paar goede foto’s zijn voldoende. Ik had succes verwacht maar de consument wil er niet aan.
Wij proberen het nu Creatiever op te lossen. Sinds kort hebben we op Youtube een ‘Preview Channel’geopend. Hier plaatsen we korte filmpjes van ca. 30 seconden, zonder adres. Alleen Plaats, Prijs en wat korte info plaatsen we hier. Wij willen de kijker zo uitdagen, laten meedoen en op een opvallende manier tippen.
De reacties zijn zeer postitief.
Wilde even mijn ervaring delen.
Mijn site, http://www.casavideo.tv is een portugese site die onroerend goed aanbied enkel door middel van video’s.
Het is hier altijd de huiseigenaar die de prijs van de video betaald, nooit de makelaar.
Voor hosting gebruik ik een amerikaanse host service. Ik zet een verkorte versie van de video’s op YouTube, met een link naar mijn site op het einde.
Alle video’s zijn door mij gemaakt, waar het kon met gebruik van een Steadicam, wat een veel natuurlijker beeld geeft, en wat de klanten zeer op prijs stellen.
En nu ik toch even hierover schrijf: door familie omstandigheden ben ik weer naar Nederland aan het verhuizen (omgeving Uden) en wil werken met mensen die een soortgelijke site willen opzetten of al hebben, en die iemand zoeken om professionele video’s te maken. Volgende week, van 19 tot 25 juli ben ik in Uden, als iemand een afspraak wil maken : eparijs@hotmail.com
@Paul Bedankt voor het compliment! Leuk om te zien dat makelaars hier al gebruik van maken. Top!
Ook op Huislijn.nl merken wij dat bezoekers het interessant vinden om naar een video van een woning te kijken. Op Huislijn.nl kan een makelaar dan ook gratis een YouTube video van de woning uploaden. Een makelaar kan via info@huislijn.nl de inloggegevens aanvragen.
Ronald, kan je jouw bevindingen met cijfers aantonen?
Ik weet zeker dat de lezers van #DSP dat zullen waarderen, bvd!
Videocommercials zijn mijns inziens van grote toegevoegde waarde voor een optimale presentatie van woningen. In mijn nieuwe concept (we zijn sinds 5 maart live) werk ik standaard met echte videocommercials (geen fotoslideshows) tot grote tevredenheid van opdrachtgevers. De video’s worden gemiddeld binnen 3 tot 4 weken ruim 200 keer bekeken. Zowel kopers als verkopers zijn hier erg enthousiast over. Opdrachtgevers zijn bereid hiervoor te betalen als je de toegevoegde waarde maar goed uitlegt…
host je videos anders op de server van amazon, even zoeken op S3.
Hallo Marco,
Is amazon volgens jou beter?
En zo ja waarom?
met vriendelijke groeten,
Robin Oostergetel
Wij zijn momenteel bezig met een pilot op http://www.huizenfilms.nl
Op deze website hebben we de video’s van youtube ingesloten.
Wij zijn nog aan het ontwikkelen, maar we krijgen al goede reacties!
Robin Oostergetel
Hallo Robin,
Wetende dat het werk-in-uitvoering is, het viel me op dat je niet alle video’s op youtube hebt staan, maar op een eigen server (77.167.168.222) ?
Mede vanwege de lange laadtijd merkte ik het op, iets wat voor consumenten niet accepteerbaar is, die zijn met 1 klik weer weg als het te lang duurt.
Mocht je er al mee bezig zijn om alle video’s extern te laten hosten (bijvoorbeeld via youtube) dan heb ik niets gezegd uiteraard! Want ik zag dat je andere video’s wel op YouTube hebt staan.
Succes in ieder geval!
Hallo Han,
Dank voor je reactie.
We hebben inderdaad geĆ«xperimenteerd met het zelf hosten van de video’s.
Maar we waren er al snel achter dat dit niet goed werk.
Tzt zal alles via youtube gehost worden.
Met vriendelijke groeten,
Robin Oostergetel
Oostergetel Makelaardij
Makelaars zitten erg vast geroest in hun succes van voor de crisis, in U.S.A. is bewezen dat door video’s de omzet stijgt met ongeveer 38%.
Ik heb al makelaars benaderd om professionele video’s te maken maar er is erg weinig belangstelling om te investeren in deze media.
Makelaars die meer P.R. willen kunnen contact met mij opnemen.
Kan het zijn dat veel makelaars dit nog steeds als ‘kosten’ zien, in plaats van dienstverlening?
(Overigens, makelaars berekenen de ‘kosten’ vaak gewoon door aan de klant, dus wat let hen?)
Het gebruik van (goede!) video draagt absoluut bij aan een betere verkoop, maar is niet als enige daarvoor verantwoordelijk natuurlijk.
Bovenstaand artikel geeft een goed beeld hoe men YouTube in kan zetten als extra verkoopmiddel. Via YouTube krijgt uw aanbod nog meer aandacht en zorgt u voor meer traffic naar uw website!
Maar natuurlijk