Dit is een blog in 4 delen over de activiteiten achter de schermen van een woningcorporatie. Deel 1 lees je hier.

Wanneer ik de directeur van een woningcorporatie hoor praten over het begeleiden van starters word ik nieuwsgierig. Bij Beter Wonen (Almelo) noemen ze dat de woonlastensturing. Deel 2 gaat juist daarover.

Woonlastensturing

De primaire taak van een woningcorporatie is niet erg ingewikkeld. Het bieden van huisvesting aan de sociaal minder bedeelden. Je bouwt een voorraad huizen en gaat ze verhuren. Klaar. Betaald iemand de huur niet? Dan wordt die huurder er na een x periode uitgezet en komt er een nieuwe huurder in. Maar dat wil je niet.

Als je als verhuurder optreedt wil je graag dat je ‘klanten’ tevreden zijn. Je wilt ze een goede woonomgeving aanbieden en dat is meer dan 4 muren en een dak. Beter Wonen bewaakt actief hun huurders zodat ze kunnen blijven wonen in hun huurhuis. Er zijn een aantal strategieën die ingezet worden om actief te monitoren zonder Big Brother activiteiten. Het voordeel voor de huurder en de woningcorporatie moet wel duidelijk zijn.

  • Woonlasten inzichtelijk maken
    Vooral starters staan er niet bij stil dat zelfstandig wonen meer is dan de huur betalen. Van begin af aan zal Beter Wonen duidelijk maken wat de woonlasten zijn en wat dat inhoudt. Inderdaad, er wordt gekeken naar water/gas/licht, internet, telefonie en TV-pakketten. Hierbij wordt ook de informatie van het NIBUD ingezet.
    Als corporatie schiet je er weinig mee op als je huurders binnen 2 jaar het huis moet uitzetten omdat ze uiteindelijk toch die huur niet kunnen blijven betalen.
  • Huuradvies gesprek
    Het klinkt nogal kinderachtig, maar juist door het goed begeleiden van nieuwe huurders middels een huuradvies gesprek kan je eventuele problemen voortijdig constateren en opvangen, voordat het te laat is. Soms is het nodig om mensen bij de hand te nemen en te helpen met oversteken.
  • Lange termijn visie
    Wanneer je je huurders duidelijk maakt waarom je ze begeleidt en welk voordeel dat biedt geef je vertrouwen. In ruil daarvoor krijg je vaak vertrouwen terug. Dat vertrouwen heb je nodig op de momenten dat de huurder wel in de problemen zit. Durft hij namelijk toe te geven dat de relatie op de klippen is gelopen met een reductie in inkomen als gevolg? Schaamte is nog altijd de belangrijkste reden om iets niet te vertellen, ongeacht de cultuur (en in Almelo hebben we nogal wat verschillende culturen rondlopen). Door vroegtijdig een vertrouwensrelatie op te bouwen heb je daar als corporatie op de lange termijn profijt van.

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Door vanaf het begin oprecht betrokken te zijn bij de huurders en hun wel & wee kan je sneller ingrijpen als het mis dreigt te gaan. Dat daar scherp afgebakende grenzen en voorwaarden voor gelden mag voor zich spreken. Een ieder hoort zich ‘aan de regeltjes’ te houden. Hoe kan je als corporatie met duizenden huishoudens preventief iedereen in de gaten houden zonder grote broer te zijn en zonder overlast te geven?

Extra oren en ogen

Corporaties moeten onderhoud plegen aan woningen. Buiten en binnen. Beter Wonen heeft een eigen onderhoudsteam van vaklieden. Dat zijn de extra ogen en oren die achter de deur komen. Deze vaklieden zouden gewoon hun klus kunnen doen waar ze voor komen. Dat doen ze uiteraard ook, maar tegelijkertijd zijn ze betrokken bij de gezinnen. Wanneer je als servicemonteur bij een gezin met kinderen komt waar geen tapijt op de vloer ligt, kaal beton dus, dan raakt je dat. Het doorgeven van dit soort informatie draagt bij aan het monitoren van de woonomgeving. Zo kan er vroegtijdig worden opgemerkt dat er, mogelijk, iets scheef dreigt te lopen.

Bewustwording

Door de bewustwording van het ‘wonen’ bij alle betrokkenen groter te maken is er veel winst behaald. Winst in de zin van emotie, kwaliteit en imago, maar ook in harde euro’s. Huurders weten beter waar ze aan beginnen voordat ze gaan huren en de medewerkers dragen bij aan het voorkomen en oplossen van rotsituaties. Want het is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn in de wereld van de sociale woningverhuur.

Hoe er omgegaan wordt met de vervelende aspecten bij een woningcorporatie, zoals uitzettingen,  lees je in deel 3.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+