De laatste tijd krijgen wij steeds meer vragen binnen van projectontwikkelaars die een extra push willen geven voor hun projecten. Standaard wordt altijd gegrepen naar nog een advertentie in de zaterdag-woon-bijlage. Gelukkig weten wij onze klanten er steeds meer van te overtuigen dat dit wellicht niet de meest effectieve manier van adverteren is, maar dat online adverteren aanmerkelijk effectiever en efficiënter is. Enne, wie wil dat nou niet in deze tijd? Mocht dat niet het gewenste resultaat opleveren dan zijn er nog veel wegen die naar Rome leiden: e-mailing, nabellen geïnteresseerden (schijnt nogal eens vergeten te worden door de makelaars), open huis, etc. etc.
Onlangs werden wij geconfronteerd met subsidies, subsidies voor de bouw van het project. Wat ik ervan begrijp stelt het rijk een bepaald bedrag per huis ter beschikking om enerzijds kopers over de streep te trekken en anderzijds te zorgen dat de bouwers/ontwikkelaars een beetje extra risico nemen en zorgen dat de huizen er fysiek ook komen. Nu was de vraag aan ons: “wat moeten we met die subsidie doen? Keukencheques, waardebonnen? Cash betalen of korting op het huis? Denk eens mee…” Wij hebben meegedacht en kwamen naar mijn mening met een geniaal idee. Zo geniaal dat ik in al mijn overmoed de klant beloofde dat als zij dit idee zou horen zij “flabbergasted” zou zijn, zo niet kreeg zij van mij een kratje bier. Ik ben het kratje kwijt. Dat voelt lullig echter ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een goed idee is. Er zitten natuurlijk wat haken en ogen aan, daar heb ik jullie, lezers, nu juist voor nodig. Help mij dit geniale idee te realiseren. Mocht je het niks vinden, laat mij het ook weten!
Nou, hier komt ie….
In de vliegerij is het zo, dat hoe vroeger ik mijn ticket bestel, hoe goedkoper de ticket is. Zo vlieg je voor een paar tientjes naar Londen, mits vroegtijdig besteld en anderzijds als je morgen wil gaan betaal je meer dan € 100,-. Laat die filosofie nou eens los op de huizenverkoop met subsidie (of zelfs zonder subsidie).
De eerste koper betaalt bijvoorbeeld € 235.000,- de tweede € 250.000,- de derde € 280.000,- etc. etc. u snapt hem wel. Volgens mij levert dat een aantrekkelijke aanbieding op richting de klant, het doet het gehele project geen kwaad want iedereen is op de hoogte van de manier van verkoop, dus niemand voelt zich achteraf benadeeld en je gebruikt bewezen verkooptechnieken op een innovatieve manier. Ik ben benieuwd naar rekenkundige modellen om deze visie te onderbouwen. Uiteindelijk moet het zo zijn dat de gemiddelde opbrengsten gelijk zijn of minder mits de verkoopsnelheid weer hoger ligt. Dus met een workshop econometrie en financiën voor gevorderden en daarna een uitdagend workshopje juridisch figuurzagen moet er toch een leuk, uitdagend en aantrekkelijk model uit kunnen komen. Kom maar door en laat me weten of hier brood in zit.
Posted via web from nieuwbouw20’s posterous
Laatste berichten van Boris Geheniau (toon alles)
- Adverteren op funda te duur - 15 oktober 2012
- Een nieuwe lente, een nieuwe Facebook Page. Volg de webinar! - 21 maart 2012
- Hoe internet en social media de sector voorgoed verandert - 28 februari 2012
wat heel goed werkt is het creeeren van schaarste icm een tijdslimit. Zie je heel vaak bij de verkoop van informatieproducten.
Je kan ook bonussen geven aan vroege kopers. Gratis keuken, badkamer, inrichting, etc
Right on!
Ik denk dat het niet werkt.
Wat wel zou kunnen werken, is als een koper een andere koper aanbrengt, dat er dan “een bonus wordt uitgekeerd”, hetzij in goederen of in contanten, dat gaat volgens mij wel stimulerend werken en dat heeft ook een positieve lading voor de mond tot mond reclame, denk hier eens over na?
Van meerdere makelaars weet ik dat ze allerlei incentives hebben en gebruiken voor klanten die nieuwe business aanbrengen. Dat varieert van een dinercheque tot het meedoen aan een loting voor een ballonvaart.
Het idee van verschillende prijsvoering op basis van tijd zie je inmiddels ook gebeuren bij de verkoop van boeken (helemaal als het een e-boek betreft). Eerste week $8, tweede week $10, derde $14 en daarna de normale prijs van $17,50. Ik noem even bewust dollars, zag dit namelijk bij een Amerikaans e-boek. Volgens mij was het Seth Godin die dit heeft gedaan (niet zeker).
Dus waarom niet bij project- of nieuwbouw?
Het belonen door het aanbrengen van een nieuwe koper hebben we al meereder malen geprobeerd in verschillende vormen en met verschillende beloningen; cash, keukencheque, korting, enz. Er wordt echter zelden gebruik van gemaakt en dat zijn vaak mensen die toch al zouden gaan kopen.
De filosofie van Boris is helmaal niet zo gek. Vooral in het begin traject kan het een goede ‘buzz’ creeëren waardoor snel het benodigde verkooppercentage voor start bouw kan worden bereikt. Het venijn zit hem echte,r zoals gewoonlijk, in de staart. Wat als de laatste woning, die ‘normaal’geprijsd is, niet verkoopt? Daar kun je dan geen enkele vorm van korting meer op geven. Dan zou je de eerdere kopers van het project benadelen c.q. misleiden. Als je twee dozen boeken in het magazijn overhoudt ok, maar een aantal onverkochte woningen doet op termijn erg zeer in de portemonnaie…
Dit neemt niet weg dat het helemaal geen gekke gedachte is! En zeker de moeite waard om eens goed over na te denken.