Het is intussen 2 maanden geleden dat Wisse Kommunikatie de strijd met de makelaars aanging. In het artikel communicatie bureau daagt makelaars uit van 15 september staat het hoe en waarom.
Stand van zaken
Het huis is nog niet verkocht. Eigenlijk jammer, want het was best leuk geweest als het wel gelukt was om in korte tijd de woning, met dank aan de inzet van sociale media, verkocht te krijgen. Gewoon een lange neus naar alle makelaars trekken, nah-na-na-naah-na. Het zou in ieder geval voor wat opschudding gezorgd hebben en daar hou ik wel van.
Tegenslagen
Net zoals elke makelaar het (te vaak) meemaakt had ook het communicatiebureau tegenslagen. Zo zorgt LinkedIn er bijvoorbeeld voor dat nieuwe gebruikers niet lukraak zich bij allerlei groepen (met een groot bereik) kunnen aansluiten. Ook op twitter is het niet eenvoudig om een schare volgers te krijgen als nieuweling zonder te gaan spammen, wat je dus echt niet wilt doen. Lees ook hun eigen verhaal hierover.
Mislukt
Je zou die conclusie kunnen trekken, maar ik doe dat niet. 2 maanden is te kort dag om er direct een labeltje aan te hangen. Ik ben wel van mening dat ze zich er een beetje op verkeken hebben. Echter, ze ondernemen iets nieuws, ze proberen het, sturen het bij en verbeteren het concept. Welke makelaar stelt zich op dezelfde manier op? Te weinig ben ik bang voor.
Succes
Dat de opzet wel degelijk interessant is blijkt uit het aantal aanvragen. Inderdaad, er zijn meerdere makelaars en consumenten die Wisse Kommunikatie hebben benaderd om te assisteren bij het inzetten van sociale media bij de verkoop van hun huis. Ergens hebben ze dan zeker de juiste snaar aangeslagen, want er komt muziek uit.
Wordt vervolgd
De site ‘makelaar overbodig‘ gaat verder uitgebreid worden, ze hebben de smaak te pakken. Ik vel voorlopig geen oordeel over deze uitdaging. Het is wel duidelijk dat de inzet van sociale media bij de verkoop van een huis geen gouden ei is. Logisch, want sociale media gaat om contact met en tussen mensen. Een huis communiceert nou eenmaal anders.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Gewoon de branche in het algemeen. Zo zijn er meerdere ietswat klassieke branches die nog iets in te halen hebben. Marketingopleidingen kwamen in de tijd van massa marketing (tv) en het ging om segmentatie, doelgroep en zenden. Hierna kwamen de wizkids met splitruns en nu zijn we fullcircle met social media
Makelaarsland heeft nog erg veel te leren als het gaat om new marketing en communicatie. Tip voor social media. NIET ZENDEN, maar ENGAGEN!
Hallo Diederik, bedoel je de makelaars in het algemeen als branche, of specifiek de Makelaarsland organisatie?
Er is net een nieuw initiatief gestart: http://www.mijnwoonportaal.nl dat dit gemaakelijk er gratis maakt. Het is een soort social media verspreidings-motor die goed werkt. Je zet je huis er simpel op en deze wordt automatisch aan Twitter, facebook etc toegevoegd. Het verschil in de benadering is dat de website zelf een pagina met je huis publiceert die gewoon blijft staan, itt die nadere initiatieven die alleen Tweeten. Tweets en upates zijn namelijk zeer vluchtig en hebben een heel beperkt bereik. Primair doel van MijnWoonportaal.nl is dan ook Google zichtbaarheid van je huis op pagina 1.
Doe gerust mee op mijnwoonportaal.nl
Met verbazing naar de presentatie gekeken van deze woning. Door beeld schuivende mannen als creatieve uitspatting van de fotograaf lijkt mij niet verstandig. Kopers moeten zich zelf er in visualiseren niet een of ander schimmig persoon. En die “prachtige” digitale maquette… Daar moet je dus eerst een handleiding voor lezen. Een paar eenvoudige plattegronden had een fractie van de prijs gekost en daarmee had je wel bereikt dat de indeling in één klap helder zou zijn.
De gekozen vorm levert in bediening zoveel frustratie op dat je meteen een negatief gevoel krijgt bij het hele huis!
Een zeer goede tip van mij voor de duurdere klasse, om het pand te verkopen.
Adverteren op Ebay, wereld wijd
100 miljoen potentiéle kopers.
Er zijn verschillende mogelijkheden,
b.v. vaste prijs of veiling met bodemprijs.
Er bestaat geen Hollandse site.
Kijk op; http://pages.ebay.com/realetate
Mogen we dan na twee maanden concluderen dat de makelaar niet overbodig is. Makelaars moeten inzien dat marketing een belangrijk aspect is van de dienstverlening, net als het onderhandelen, juridische en bouwkundige kennis. Nieuwe media gebruiken adviseren en gebruiken hoort erbij. Maar het aanbod moet wel voldoende aantrekkelijk zijn, anders gezegd: als de vraagprijs te hoog is kun je Twitteren wat je wil…
Leuke discussie. Terechte opmerking over oude media en dan toch je aanbod op Funda willen hebben. Slimme makelaar die opmerkt met Funda slechts 59% vd markt te bereiken en zelf de andere 49% (welke 49% enneh?… 59+49 = …. meer nog dan de hele markt… knap hoor). Makelen is meer dan Twitteren e.d. Bovendien: voor zo’n bijzonder object toch 40 kijkers, waarvan 20 serieus (en 20 gezellig? denk het niet)! Zou ik over meer nadenken dan alleen de Social Media! Want zo slecht is het bereik niet geweest. ps: loopt die mijnheer express steeds door de foto’s ?
Iedereen weet toch dat media een middel is tot… Slim communiceren is alle mediakanalen benutten om de doelgroep te bereiken…toch? Het is nooit zaligmakend…