Selecteer een pagina

Iedere makelaar weet het, de tijden van weleer zijn definitief geschiedenis. En nu?
Vanavond hebben 3 groepen hun visie op de toekomst van de makelaardij gepresenteerd aan een gemêleerd gezelschap, voornamelijk bestaande uit consumenten.

Vanzelfsprekend ging daar van alles aan vooraf, dat zal ik je nu besparen (en ben je echt geïnteresseerd, kijk dan bij WazzupTalk over Blue Ocean Strategy).

Het nieuwe makelaarskantoor

Deze drie groepen, met voornamelijk makelaars, hebben ieder gezocht naar een manier om een ‘nieuw makelaarskantoor’ neer te zetten. Hierbij werd de bestaande situatie als uitgangspunt genomen om te vergelijken. Kortom, hoe kan je de werkwijze als makelaar veranderen en daarmee een goede markt voor jouw kantoor creëren die aansluit bij de huidige behoeften van consumenten.

De drie richtingen die gekozen zijn door de groepen laten duidelijk zien dat het belang van internet, met onder andere funda, consumer-generated-content en verbeterde woningpresentaties, erg groot is geworden. Daar wordt dan ook driftig op ingespeeld en naar verdere mogelijkheden gekeken.

Will-Be Curve

Visueel ziet dat er zo uit, waarbij de rode lijn de bestaande situatie is en de blauwe de nieuwe gewenste situatie schets.

Ieder groep had een professionele presentatie voorbereid voor de ruim 45 aanwezigen, die naderhand een keuze moesten maken welke van de drie groepen als ‘winnaar’ uit de bus kwam. Anders gezegd, welke voorgestelde aanpassing als makelaar aan de huidige markt heeft het meeste kans van slagen (van deze drie).

De drie presentaties zoals beleefd vanuit de zaal:

Na iedere presentatie was er gelegenheid tot het stellen van vragen. De zaal (jury) maakte hier dankbaar gebruik van en benutte de volledige tijd voor vragen. De participatie en inleving van alle aanwezigen was geweldig!

Wie heeft er nou gewonnen…

Dat is groep 1 geworden, met een klein verschil.
De essentie waar groep 1 mee kwam zat hem in een grootste opzet van een website met daarop onafhankelijke beoordelingen van makelaars. Op basis daarvan kiest de consument een of meerdere makelaars die ze in willen gaan zetten bij de verkoop van hun woning. In de wandelgangen werd dat ‘het Duitse model’ genoemd, voornamelijk vanwege het in kunnen zetten van meerdere makelaars bij 1 woning. Geen exclusieve verkoop meer.

De toekomst

Dus… wanneer gaan de makelaars de exclusiviteit van de opdracht loslaten, meer samenwerken met de andere makelaars, om het resultaat voor de consument te verbeteren?

Denk jij dat er andere/betere oplossingen zijn? Laat het dan weten – uit betrouwbare bron weet ik dat de makelaars uit de drie verschillende groepen vaste lezers van De Scherpe Pen zijn!

ps-
met dank aan de live rapportage van Karin Damhuis, Ellen Mouthaan, Jannetta Dorsman en
Jolle Wind
mijn eigen bijdrage zat in groep 3…


The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+