Iedere makelaar weet het, de tijden van weleer zijn definitief geschiedenis. En nu?
Vanavond hebben 3 groepen hun visie op de toekomst van de makelaardij gepresenteerd aan een gemêleerd gezelschap, voornamelijk bestaande uit consumenten.
Vanzelfsprekend ging daar van alles aan vooraf, dat zal ik je nu besparen (en ben je echt geïnteresseerd, kijk dan bij WazzupTalk over Blue Ocean Strategy).
Het nieuwe makelaarskantoor
Deze drie groepen, met voornamelijk makelaars, hebben ieder gezocht naar een manier om een ‘nieuw makelaarskantoor’ neer te zetten. Hierbij werd de bestaande situatie als uitgangspunt genomen om te vergelijken. Kortom, hoe kan je de werkwijze als makelaar veranderen en daarmee een goede markt voor jouw kantoor creëren die aansluit bij de huidige behoeften van consumenten.
De drie richtingen die gekozen zijn door de groepen laten duidelijk zien dat het belang van internet, met onder andere funda, consumer-generated-content en verbeterde woningpresentaties, erg groot is geworden. Daar wordt dan ook driftig op ingespeeld en naar verdere mogelijkheden gekeken.
Will-Be Curve
Visueel ziet dat er zo uit, waarbij de rode lijn de bestaande situatie is en de blauwe de nieuwe gewenste situatie schets.
Ieder groep had een professionele presentatie voorbereid voor de ruim 45 aanwezigen, die naderhand een keuze moesten maken welke van de drie groepen als ‘winnaar’ uit de bus kwam. Anders gezegd, welke voorgestelde aanpassing als makelaar aan de huidige markt heeft het meeste kans van slagen (van deze drie).
De drie presentaties zoals beleefd vanuit de zaal:
Na iedere presentatie was er gelegenheid tot het stellen van vragen. De zaal (jury) maakte hier dankbaar gebruik van en benutte de volledige tijd voor vragen. De participatie en inleving van alle aanwezigen was geweldig!
Wie heeft er nou gewonnen…
Dat is groep 1 geworden, met een klein verschil.
De essentie waar groep 1 mee kwam zat hem in een grootste opzet van een website met daarop onafhankelijke beoordelingen van makelaars. Op basis daarvan kiest de consument een of meerdere makelaars die ze in willen gaan zetten bij de verkoop van hun woning. In de wandelgangen werd dat ‘het Duitse model’ genoemd, voornamelijk vanwege het in kunnen zetten van meerdere makelaars bij 1 woning. Geen exclusieve verkoop meer.
De toekomst
Dus… wanneer gaan de makelaars de exclusiviteit van de opdracht loslaten, meer samenwerken met de andere makelaars, om het resultaat voor de consument te verbeteren?
Denk jij dat er andere/betere oplossingen zijn? Laat het dan weten – uit betrouwbare bron weet ik dat de makelaars uit de drie verschillende groepen vaste lezers van De Scherpe Pen zijn!
ps-
met dank aan de live rapportage van Karin Damhuis, Ellen Mouthaan, Jannetta Dorsman en Jolle Wind
mijn eigen bijdrage zat in groep 3…
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Het gote probleem is op dit moment een varkenscyclus van makelaars. Als de markt weer ruimte geeft voor transacties omdat de banken weer financieren en de crisis voorbij is, dan worden er vanzelf weer meer huizen verkocht. Makelaar 2.0 is prachtig maar verkopen doe je toch echt zelf. En uiteindelijk kan niet iedereen zich onderscheiden van de traditie, immers ls dt zo zou zijn dan ben je straks onderscheidend als je traditioneel bent. Knokken in deze markt en bij blijven, is de remedie.
Dit zijn nog eens openingstijden!
http://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=12782530&goback=.nmp_*1_*1&trk=NUS_UNIU_SHARE-prfl
Een kort filmpje van het evenement kan je vinden op: http://www.youtube.com/watch?v=Yg1obHvByX4&feature=player_embedded
Heerlijk om deze blogs te lezen. Het worden uitdagende jaren in de makelaardij, jaren die m.i. het vak veel interessanter gaan maken.
Sinds kort begeven wij ons ook op het Social Media pad en de reacties van m.n. verkopers zijn zeer positief hierover.
“Hehe, eindelijk een makelaar die het anders doet…”
En dit is nog maar het begin…
aanrader om eens te lezen:
http://www.nextnext.nl/?page=shop&soort=boek&titel=Plezier%20beleven%20aan%20drie%20soorten%20klantwaarde
van Guido Thys
Ben benieuwd wanneer het geimplementeerd gaat worden en of het aan gaat slaan. Dat het zo niet langer kan is duidelijk. De meesten van mijn klanten zijn ontevreden tot zeer ontevreden over hun makelaar
And now we wait …
mvg
Marijke
En jouw laatste zin…. is nou juist wat wij niet doen 😉
Enorm fijn om te horen dat er een groep makelaars is, die in ieder geval ‘out of the box’ willen denken. Het is niet voor niets dat mensen een wooncoach inschakelen, omdat de traditionele makelaars een afnemend vertrouwen bij de consument ontwikkelen. Als wooncoach doe ik geen onderhandelingen, maar samen met de klant komen we bij een makelaar terecht die bij de klant past. Want dat is vaak nog het aller moeilijkste, welke makelaar moet de consument kiezen? Waarom past de ene makelaar beter bij een klant dan een andere makelaar?
Ga zo door. Ik blijf jullie volgen en misschien durf ik vanaf nu, ook zo af en toe ook mijn mening achter te laten….
Hey Jolanda – wat leuk om jouw reactie hier tegen te komen!
Volgens mij begeef jij je in een ‘nieuw’ gebied in de makelaardij, als wooncoach. Juist daarom zou het super zijn als je jouw input blijft geven op ‘onze’ artikelen 🙂
Waarschijnlijk neem ik deze of volgende week nog even contact met je op om meer te weten te komen over wat je doet en wat je bevindingen zijn. Interessante materie!
Ik zat in groep 1 en wij hebben gewonnen, maar Erwin heeft wel het allergrootste aandeel gehad in de overwinning!
Ik vond het heel moeilijk om “Out of the box” te denken, maar realiseer me wel dat we anders zullen moeten opereren, je onderscheiden als makelaar is heel lastig, de consument ziet namelijk geen verschil (denk ik).
Ons idee zal weerstand oproepen bij de traditionele makelaars, ben benieuwd naar de vervolg discussie
waartegen verwacht je weerstand dan?
Leuk om te zien dat er collega’s zijn die zich verenigen om een nieuw type makelaar te ontwikkelen, dat is volgens mij precies waar de consument naar snakt. Transparantie, communicatie en/via internet, aangevuld met kennis en kunde, als sausje een beetje interpersoonlijke vaardigheden en de makelaar 2.0 staat voor de deur. Vandaag een zeer interessante meeting gehad met @rutgervz en @nieuwbouw20 over precies dit onderwerp. Als je het goed wilt doen krijg je een compleet nieuw bedrijfsprofiel.
Dat nieuwe bedrijfsprofiel is ook zeker nodig in de makelaardij!
Doorgaan op de oude vertrouwde weg is gewoon geen optie.
Is het ‘afschaffen’ van de exclusieve verkoop de oplossing?
Mmm, lastig. Voor de consument op het eerste gezicht aantrekkelijk, maar ik vrees dat als ik samen met een beunhaas de verkoop moet behartigen niemand (koper, verkoper, beunhaas en ik) vrolijk van wordt. Het komt denk ik de transparantie niet ten goede, welke ik hoog in het vaandel heb. Ach, de tijd zal het leren. Zo lang je voorop loopt is de tijd aan jouw zijde, niet?
Elke onderneming dient toegevoegde waarde te leveren. De vraag voor de makelaar is “welke” toegevoegde waarde dat is.
Als ik het verhaal goed gelezen heb, zaten er ook consumenten in de zaal. De centrale vraag is volgens mij: ” wat wil de klant?”
Marco – hierbij ga jij uit van vraaggericht ondernemen.
Maar wat nou als de consument nog niet weet welke vraag ze zelf hebben? Dan is het aanbieden van een oplossing voor iets dat, in de ogen van de meesten, nog geen probleem is misschien wel eens de beste keuze. Want daardoor wordt de vraag in ene onderkent.
Dus is het niet verstandig om juist dat aan te gaan bieden wat er nog helemaal niet is? Dan komt de vraag er naar ook wel, mits het een goed plan is…
Weer een mooie blog over het nieuwe makelaarskantoor.
Blij dat ik niet vanuit een bestaande situatie hoef te beginnen …..
En jammer dat ik er niet bij was !
Goed verhaal! Makelaars moeten zich afvragen ‘wat is mijn toegevoegde waarde?’.
Vroeger was dat denk ik vooral inzicht en in het woningaanbod en kennis. Tegenwoordig is dat grotendeels ondervangen door het internet.
De traditionele makelaar voegt niet zo veel meer toe als hij voorheen deed. En zonder (meer)waarde, geen bestaansrecht.
Spijker op z’n kop!
Erwin, Jolle, Karin en Jolanda van Groep 1 gefeliciteerd! Jammer dat ik met jullie alleen aan het begin kon staan van deze Blue Ocean Strategy.
Het is ontzettend leuk, om samen met collega’s hier over te ‘brainstormen’! En oooh, wat is het voor ons moeilijk om ‘Out of the Box’ te denken en opeens met dit soort strategieën aan de slag te gaan!
En we zullen wel moeten! Alles verandert, ook onze markt. Dus blijven we er ook op deze manier, heel actief mee bezig.