Wanneer heb je voor het laatst in de spiegel gekeken? Dan heb ik het niet over het aanbrengen van kleuren en blosjes of het verwijderen van gezichtshaar. Nee, ik heb het over jou, jezelf, je ‘ik’. Heb je die recentelijk goed bekeken?
Voor je verder leest nodig ik je (dringend) uit om eerst even lekker te genieten van deze muziek (video). Luister daarbij naar de tekst. Daarna mag je pas verder lezen (want anders heeft dat toch geen zin).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MI6l-2tJXa8[/youtube]
‘T ain’t what you do it’s the way how you do it
‘T ain’t what you do it’s the time that you do it
‘T ain’t what you do it’s the place that you do it
That’s what gets results!
Laten we dit nu eens naar die spiegel verplaatsen….
Wat je doet (makelen) is niet van belang! Maar wel hoe, wanneer en waar je dat doet.
The way how you do it
Sta er eens bij stil hoe jij makelt. Is het een vorm van routine? Zie je iedere klant als niet meer dan dat, een klant? Hoe benader je iedere woning, zit daar verschil in? Of is jouw ‘hoe’ je het doet bij iedere consument en woning verschillend en ben je origineel in je aanpak?
Door elke keer opnieuw ‘anders’ te zijn en het ‘hoe’ aan te passen op de situatie ga je beter presteren. Zo krijg je resultaat. Daarnaast wordt het werk er ook leuker van, je krijgt meer plezier in hoe je het doet.
The time that you do it
Dat doet me dus direct aan dit liedje denken (what a way to make a livin’!). Onbegrijpelijk dat er nog makelaars zijn die dus exact dat principe nog hanteren. Daar word je toch gek van? Nee, timing is essentieel in de makelaardij. De timing van het luisteren in plaats van praten. Op tijd ter plekke zijn en tijdig reageren. Op gezette tijden je klant informeren over de stand van zaken. De tijd nemen voor je klant, maar ook voor de klant van de andere makelaar die komt kijken, of waar jij aan het bezichtigen bent voor een aankoop. Niet alleen MaDiWoDo, maar zeker ook VRIJZAZO.
The place that you do it
Ook hier is het niet zo moeilijk waar je aan kan denken. Kantoor? Blergh, niet belangrijk meer (wel voor de backoffice activiteiten, maar niet voor het makelen zelf). Makelen doe je overal! Bij de supermarkt, de parkeerplaats, de keukentafel en de Open Coffee. Maar niet op de snelweg of even tussendoor. Je klanten hebben het direct door als je ‘even iets afraffelt want dan heb je dat ook weer gedaan’. Nee, het moet wel oprecht zijn. Laat je klanten weten dat je de tijd voor ze neemt, dat ze belangrijk zijn. Ongeacht waar jij je bevindt.
Hoe jij het doet moet je zelf weten. Ga niet kopiƫren, wees jezelf. Wanneer je het doet is ook geheel je eigen keuze, zolang je je realiseert dat het van invloed is op je resultaat.
Locatie, locatie locatie. Ja, voor de woning, maar niet voor jou! Jij bent mobiel, daar waar de klant je graag wilt ontmoeten. Daar ben je natuurlijk op tijd, want pas dan krijg je resultaat.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Han, goed stuk en waar als een koe. wel denk ik dat het zo is dat het succes wat je hiermee genereert ook de ondergang kan zijn, wanneer je niet kan, of geen mogelijkheid hebt om te delegeren. maar eeeh, vertel het niet door. jij ook fijn weekend…
Dank je Marijn!
Die ondergang die je noemt nav succes zie ik niet gebeuren.
Je verkeert dan als makelaar namelijk in de positie dat je je klanten beter kan kwalificeren en eerder ‘nee’ kan zeggen tegen een klant waar je liever niet mee samenwerkt. Bijvoorbeeld vanwege een onrealistisch gewenste hoge opbrengst.