Selecteer een pagina

‘Een egoïstische elite’, zo kan men gebruikers van de iPad, het nieuwe apparaat van Apple, wel omschrijven.

Het artikel dat ik in het AD van maandag 2 augustus las, vervolgde: Hoog opgeleid, financieel bemiddeld, met goede manieren, met grote aandacht voor status en prestaties, maar ook egoïstisch, niet bepaald vriendelijk en niet echt begaan met de mensheid.

Het onderzoek

MyType, een applicatie van Facebook, had het onderzoek gedaan onder 600 Amerikaanse gebruikers van de iPad. De negatieve karaktertrekken bleken zes keer vaker voor te komen bij deze gebruikers dan bij de gemiddelde persoon. Ik ben benieuwd hoe straks het profiel van de Nederlandse gebruikers eruit komt te zien!

Ik smul van dit soort onderzoeken. Onderzoeken waarbij mensen in hokjes worden geplaatst. Puur uit interesse in de psyche van de mens. Zo schreef ik, in de tijd dat ik nog columns maakte voor een blad uit de Wegener-stal, een stukje over Hokjesgeest (Column Hokjesgeest).

De makelaar gegeneraliseerd

Het blijft natuurlijk een gevaarlijke bezigheid, dat generaliseren. Maar maakt bij tijd en wijle niet iedereen zich daar schuldig aan? Zo heeft menigeen zijn mening (lees: vooroordelen) klaar over De Makelaar (m/v): snelle ‘jongens’, mooipraters, geldwolven, dikke-auto-rijders, eigenwijze types, conservatievellingen, arrogante bralballen, hoge-torentjes-bewoners, strakke-pakken-en-hoge-hakken-dragers en ga zo maar door. Enkele van deze vooroordelen worden nog eens lekker dik aangezet in de alom bekende persiflage van Koefnoen.

Karaktertrekjes

Er zijn weinig onderzoeken gedaan naar het profiel, oftewel de karaktertrekken, van de makelaar. Mij zijn ze in ieder geval helaas niet bekend. Wel liet Vastgoed vorig jaar een onafhankelijk onderzoek verrichten naar de mening van Nederlanders over makelaars. De 550 ondervraagde Nederlanders, evenwichtig gespreid naar leeftijd, regio, opleiding en dergelijke, gaven de makelaar gemiddeld het rapportcijfer 7 (ook de NVM makelaar, ondanks het feit dat een onderzoek van de NVM zelf de NVM’er een 8,5 toebedeelde).

Wat bleek nog meer uit het Vastgoedonderzoek?

De ondervraagden vonden de makelaar te duur en men had grote twijfels bij de betrouwbaarheid. Ook vond men de makelaar niet bijster communicatief vaardig. Vakbekwaam was hij wel en bereikbaar ook.
Saillant detail bij dit onderzoek is dat de ondervraagde Nederlanders bij de dienstverlening helderheid het belangrijkst vonden en daarna de prijs. Over eigenschappen van de makelaar wordt niet gerept. Vreemd. Wanneer ik een makelaar zou moeten uitkiezen, zou dat zijn op eigenschappen als: communicatief vaardig, luisterend oor, kennis van zaken, verkoopkwaliteiten en met stip op 1: empathie. Ben ik met deze criteria nu een echt vrouwtje? Met het oog op gendermarketing lijken me dit echter geen onbelangrijke punten.

Welk bedrijf, organisatie of onderzoeksbureau gaat mij binnenkort verrassen met een onderzoek naar De Karaktertrekken Van De Makelaar?

En doe mij dan ook maar meteen zo’n onderzoek naar Die Van De Verkoopstylist. Immers, de inhoud van dit hok is, als wij de vooroordelen van de zelfbenoemde kenners mogen geloven, niet bijster spannend: suffe juffen, herintredende huismoeders, kussentjes-gooiers en huppelkutjes.

Enfin, hoe het ook moge zijn, Egoïstische Elite worden we gelukkig allebei niet genoemd.
Tenzij u onlangs een iPad bent gaan halen…

The following two tabs change content below.
Ingrid van der Aa is oprichter en eigenaar van de Styling Concepts Group, de overkoepelende organisatie voor het TrainingsCentrum Vastgoedstyling en Woningpresentatie en het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten® - het LNV®. Dit eerste trainingscentrum in het vakgebied van vastgoedstyling in de Benelux is een erkend opleidingsinstituut en heeft inmiddels vele professionals afgeleverd. Leden van het LNV®, het oudste en grootste netwerk van volledig opgeleide vastgoedstylisten in Nederland, verlenen diensten aan ondermeer makelaars, huiseigenaren, projectontwikkelaars en woningcorporaties. Deze partijen hebben één gezamenlijk doel: woningen sneller verkopen tegen een zo hoog mogelijke vraagprijs.

Laatste berichten van Ingrid van der Aa (toon alles)

Google+