Op een avond loop je op een businessclub een makelaar tegen het lijf. Je hebt weleens een borrel met die kerel gedronken en een keer of wat geluncht. In je zoektocht naar huizen ben je van zijn partij eigenlijk weinig tegengekomen, dus aan de bar houd je even je wensen tegen hem aan: “Heb je zoiets?”
Na enig nadenken komt hij met wat opties buiten de stad. Boeiend, maar niet wat we zoeken. Dan blijkt hij ook iets in de stad te hebben. Of beter: te krijgen. Hij gaat even uitzoeken of het binnen twee maanden beschikbaar is en komt er dan op terug. Weet je wat: “Bel me morgen even en dan weet ik meer!”
Het toont de ware aard van de makelaar. Nog altijd zitten ze achterover te wachten totdat koper en verkoper hen bellen. Actief of pro-actief handelen komt in hun woordenboek niet voor. Maar goed, je moet wat, dus met enige tegenzin bel ik hem de dag erop om een afspraak te maken. Hij is niet binnen, maar volgens zijn secretaresse is dat ook niet zo vreemd, aangezien dit de eerste dag van vier weken vakantie is.
Ik bespreek met haar de situatie en vraag of het wellicht mogelijk is dat hij in zijn vakantie dat belletje voor me doet, zoals hij beloofd heeft: “Reken daar maar niet op. In de ruim 25 jaar dat ik hier werk, heb ik hem in een vakantie nog nooit iets zien doen.”
Laatste berichten van Roy van Veen (toon alles)
- Peanuts! - 31 augustus 2010
- Zijn makelaars lui of gewoon onprofessioneel? - 8 augustus 2010
- Bel me even! - 29 juli 2010
Ze mogen mij altijd bellen…graag… Zulke mensen zullen altijd bestaan…of je hebt interesse of niet…#karakter!
@Robert
Wat is te pro-actief? Je doet nogal wat aannames, waardoor beide goedbedoelde acties de plank misslaan. Volgens mij was de correcte handeling in dit geval geweest: “Ik check het morgen voor je en bel je dan terug.” Vervolgens had hij zijn secretaresse een afspraak moeten laten plannen om aanbod door te nemen. Dan was het onder controle en had hij vier weken op vakantie gekund.
In reactie tot de opties die je noemt:
– Roy wil zijn woning niet verkopen, maar zoekt iets anders voor erbij of om een andere reden.
– Roy mengt nooit koop en verkoop bij 1 persoon.
– Roy heeft geen behoefte aan een financieel adviesgesprek, omdat financiën los staan van een makelaar.
Dat laatste vind ik zelf een groot probleem. Makelaars doen tegenwoordig verzekeringen, financiën en allerhande andere diensten en geven daardoor onvoldoende prioriteit aan hun kernfunctie: verkoopbemiddeling.
Mijn eerdere reactie was met name gericht op de 1e 2 zinnen van de derde alinea van je column. Mijn bedoeling was om aan te geven hoe een makelaar pro-actief kan omgaan met leads.
Qua aangegeven handeling ben ik het overigens met je eens. Mijn voorkeur is om persoonlijk te bellen & zelf de afspraak in te plannen.
Over je reacties inzake de opties: onder het mom van “schoenmaker, blijf bij je leest” ben ik het niet met je eens. Indien ik samenwerk met de nr.1 bank in Nl en de gesprekken bij gedegen en goede adviseurs inplan, dan gaat dat echt niet ten koste van mijn dienstverlening.
Laatste opmerking: kernfunctie van de makelaar is verkoopbemiddeling? De kernfunctie van de makelaar is dat hij tussenpersoon is bij aan- en verkoop van onroerend goed!
Jij vindt dat het niet ten koste gaat van je dienstverlening. Ik wel. De actie die je richting mij voorstelt, raakt bijvoorbeeld kant nog wal. In beide voorstellen zit financiële dienstverlening, terwijl ik het over het aanbod wil hebben. Is er überhaupt iets te koop dat voldoet aan de eisen van wat ik zoek. Jij gaat vervolgens voor mij een financieel adviesgesprek inplannen? Show me the merchandise!
Voor een financieel adviesgesprek heb ik accountants en een fiscalist. Bij een makelaar kom ik een huis kopen, maar aangezien die is te druk met het inplannen van financiële adviesgesprekken en mist ie dus de essentie: Roy is iemand die in 2 dagen een huis koopt. Dat deed ik met al mijn huidige objecten. Beantwoord gewoon mijn vragen en ik koop het object. Ik ga niet voor Jan met de korte achternaam ergens kijken, want ik heb wel wat anders te doen.
Dan naar de makelaar en de definitie van tussenpersoon. Volgens mij gaat dat primair om aankopers en verkopers bij elkaar te brengen. Daar verdient de makelaar van oudsher zijn poen. Ik vind dat je het probleem zelf al aangeeft: samenwerken met de Nr. 1 bank van Nederland. Hoezo enig idee van wat er in de financiële markt werkelijk mogelijk is?
Het toont inderdaad de aard van een “oude, tradionele makelaar” aan. Maar lang niet de ware aard van alle makelaars!
Achterover zitten is er al lang niet meer bij. Bij elke lead die binnenkomt, zijn er kansen. Na de vraag “Heb je zoiets?” zijn er volgens mij maar 2 routes te volgen:
1. indien eigen woning van Roy nog niet is verkocht -> waardebepaling inplannen en vervolgens een financieel adviesgesprek gekoppeld met een inventarisatie van de woonwensen + uitleg over diensten als aankoopmakelaar. Vervolgens verstuur je gematched aanbod via e-mail en volg je dit op door bezichtiging(en) in te plannen.
2. indien eigen woning van Roy is verkocht of hij huurt -> financieel adviesgesprek inplannen gekoppeld met een inventarisatie van de woonwensen + uitleg over diensten als aankoopmakelaar. Vervolgens verstuur je gematched aanbod via e-mail en volg je dit op door bezichtiging(en) in te plannen.
Te pro-actief, Roy?
Hahaha… zeker herkenbaar, maar niet alleen in de makelaardij hoor!
Zo sprak ik laatst op een verjaardag met een directeur van een schilderdbedrijf. Er werd daar aan hem een soortgelijke vraag werd gesteld; hij geeft de vragensteller in kwestie zijn kaartje: ‘bel me morgen maar even’ .
Toen ik hem de opmerking gaf: ‘uhh.. zou je niet om zijn kaartje vragen, kan je zorgen dat hij morgen gebeld wordt!’ zag ik de verbazing in zn ogen staan….
Nooit het initiatief van bellen bij de cliënt neerleggen maar zelf dat initiatief nemen. Geldt dat toch eigenlijk niet voor elke commerciele dienstverlening!
Klant is koning. Zijn er nog makelaars die kopers na de koop een bloemetje sturen?
Als mijn secretaresse zo’n antwoord geeft, mag ze bij de concurrent gaan werken !
Overigens ben ik het met Roy eens dat de makelaar het voortouw moet nemen en als eerste zijn klant belt.