Iedere makelaar weet het, een referral (doorverwijzing) van een (voormalige) klant is goud waard! Het gros van de klanten komt via een referral bij een makelaar uit. Ga al je (nieuwe) klanten maar vragen hoe ze bij jou gekomen zijn…
Hoe kan je dan gratis meer referrals krijgen?
Begin met de realisatie waarom je referrals ontvangt. De grootste kans is dat het komt vanwege je uitstekende diensten die je aan een klant hebt geleverd en die daar tevreden over is. Onderschat ook doorverwijzingen van collega’s niet. Collega’s die je respecteren en waarderen. Iets wat overigens twee kanten op werkt…
Let op: Deze mensen interesseren zich echt niet in jou of je kantoor! Ze willen echter een kennis/vriend helpen met het oplossen van hun probleem.
8 manieren om gratis referrals te verdienen
- Biedt een unieke dienst aan.
Wat is je echte specialiteit? Waar zou je een artikel, blogpost of editorial over kunnen schrijven waardoor je je echt onderscheid van de rest? Neem je tijd om het te schrijven, geef het vervolgens aan al je (potentiële) klanten, vrienden, relaties en conculega’s. Laat zien dat wat jij doet aantoonbaar uniek is. - Wees betrouwbaar, ook al ben je niet uniek.
Maak het een principe om altijd op tijd te zijn, altijd snel terug te bellen of te reageren via welk ander kanaal dan ook. Geef anderen kudos als ze het goed hebben gedaan, geef leads aan je conculega als je van mening bent dat zij deze klant beter van dienst kunnen zijn (wie goed doet, goed ontmoet). Doe altijd wat je zegt dat je gaat doen. - Laat je specialiteit volledig doordringen tot je doorverwijzers.
Zorg ervoor dat je kennissen, vrienden, klanten, conculega’s en iedereen in aanvullende diensten jouw specialiteit kent. Dan weten zij wie de oplossing kan leveren voor specifieke ‘problemen’. - Bouw relaties op met je conculega’s.
Dit is belangrijker dan je vermoed. Aanwezig zijn bij evenementen van anderen in de branche vergroot je reikwijdte, het zorgt ervoor dat meer mensen van jouw specialiteit op de hoogte zijn en je persoonlijk kennen. Maak alles persoonlijk en biedt je hulp aan en help ze voordat je zelf om een gunst vraagt. 95% van het ‘netwerken’ is het opbouwen ervan, slechts 5% is je ‘pitch’. - Wordt gevonden!
Maak het zo simpel en eenvoudig mogelijk om gevonden te worden. Jouw site moet op de 1e pagina van google staan (voor relevante zoekwoorden, niet de algemene!). Op elke pagina staat je naam, telefoonnummer en sociale media, niet alleen op je ‘contactpagina’. Je toekomstige klanten moeten niet gaan zoeken naar contactgegevens, het behoort vanzelfsprekend te zijn dat ze jou kunnen benaderen. - Wees de expert die makkelijk benaderd kan worden.
Op de hoogte zijn van de laatste tendensen in de makelaardij is één, maar het kunnen communiceren (dat betekent vooral luisteren…) naar je toekomstige klanten en de wensen die ze hebben en die doorgronden is minstens zo belangrijk. Volg geen trainingen ‘voor de punten’, maar maak er een punt van om trainingen te volgen. Doordat je expertise op die manier groeit zal ook je bedrijf groeien, ook wanneer de markt veranderd. - Ontdek hoe je zaken kan doen met diegenen buiten je oorspronkelijke klantenkring.
Het kan betekenen dat je jouw dienstverlening moet uitbreiden, of je geografische werkgebied groter maakt of zelfs verschuift. Bedank iedereen die iemand doorverwijst.
Ook als het niet tot een deal leidt. Laat ze weten dat je hun loyaliteit waardeert, dat zij degenen zijn die aan de basis staan van jouw succes. Het tonen van je blijdschap, waardering en respect moedigt ze aan om te blijven referrallen. Bedank ze persoonlijk, niet via een afstandelijk emailtje.
Heb jij ook tips die helpen bij het vergroten van je referralbusiness? Laat dan nu een reactie achter!
Bron: Future of Real Estate Marketing
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Laat weten naar wat voor type klanten je opzoek bent.
Wordt lid van BNI, ’s werelds grootste en meest succesvolle referralorganisatie