Wie heeft de oplossing voor de vastzittende woningmarkt? Welke verandering is goed en welke zal negatieve gevolgen hebben en voor wie? Ingewikkeld.
Gelukkig zijn er dankzij bloggers steeds meer inzichten die geopenbaard worden, waar dan lekker over gediscussieerd kan worden.
Zo ook met dit blog. Dit keer de vraag of prijsverlagingen van woningen van invloed zijn op het lostrekken van de huizenmarkt.
Ed van de Bijl (VastoedPRO) stelt in zijn blog ‘huizenprijzen‘ van niet. De argumentatie daarbij is goed, het is dan ook een leuk artikel om te lezen.
Discussie
Het is zeker niet aan mij om uitspraken van de directeur van een grote makelaarsorganisatie in twijfel te trekken. Maar de discussie verder aan gaan, om te kijken of er op die manier een slimmerik is die weer goede ideeën krijgt, ja dat is wel in het straatje van De Scherpe Pen. Het gevoel bekroop mij namelijk dat er iets over het hoofd wordt gezien.
In het artikel wordt de eventueel aanwezige leenangst van banken van tafel geveegd met het volgende argument: “ik denk dat de banken juist veel meer een gepast beleid aan het voeren zijn, rationaliteit is terug”. Juist daar zit de clou.
Het draait allemaal om ‘de prijs’
- De consument wil nog altijd ‘top dollar‘ bij de verkoop van een woning
- De makelaar wil graag business en zal niet zomaar ‘nee‘ zeggen als de gewenste vraagprijs van de verkoper eigenlijk (veel) te hoog is voor de realiteit
- De koper wil nu ‘meer‘ huis voor dezelfde prijs
- De koper verwacht nog steeds 120% van de koopprijs gefinancierd te krijgen
Eigenlijk is er dus niet zo veel veranderd… Behalve bij de banken.
Rationele banken
Zoals Ed al stelt, de banken zijn weer rationeel. Ze lenen wel geld uit, ze nemen wel hypotheken, maar niet voor 120%. Je zult als koper daarom eigen geld mee moeten brengen, of een kleiner (lees: goedkoper) huis zoeken wat je wel kan betalen, waar je wel je financiering voor rond kan krijgen.
Realistisch
Wanneer de koper, die ‘meer‘ huis wil hebben dan vroeger, in gaat zien dat dat niet realistisch is veranderd er al een beetje. Wanneer dan de verkoper (en makelaar) inzien dat de prijs realistisch moet zijn (en dus lager dan gewenst) kan er mogelijk weer iets beweging komen. Op die manier heeft de koper toch nog ietsje meer huis, waardoor de wil om te kopen aanwezig blijft.
Prijsverlagingen
Prijsverlagingen zullen wat mij betreft dan ook wel invloed hebben. De vastzittende woningmarkt wordt er niet mee los getrokken, maar het helpt wel om het weer in beweging te krijgen. Dit gaat alleen lukken als makelaars de klanten goed informeren. Wanneer jij de regie in handen neemt. Is jouw klant het er niet mee eens? Stuur hem weg, op beschaafde wijze, want jij wilt graag zaken doen. Realistisch zaken doen. Wat heb jij er aan als je het huis wel in de verkoop krijgt, maar het niet (of erg langzaam) verkoopt?
Vraagprijs
Zet de woning in de markt voor een realistische prijs. Zorg ervoor dat je de klant helpt bij een succesvolle en tijdige verkoop. Je snijdt jezelf in je vingers wanneer je een te koop staande woning in prijs moet verlagen. In mijn ogen zeg je dan dat jouw eerste vraagprijs eigenlijk te veel was, je hebt dan je werk niet goed gedaan… (dit vergt een diepe zucht en wat zelfreflectie).
Ik roep dan ook alle makelaars op om te stoppen met het ‘binnenhalen’ van woningen en te beginnen met het geven van goed advies. De eerlijkheid die dat vergt zal zeker nieuwe business opleveren. Realistische business. Heel misschien draagt het net genoeg bij om de huizenmarkt weer vlot te trekken!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik geloof dat prijsverlaging geen invloed heeft op de huizenmarkt, want er zijn zoveel invloeden van buitenaf, zoals Hypotheekgevers, onzekere hypotheekrente aftrek,
onzekere arbeidsmarkt,enz.
Het is en blijft een markt van vraag en aanbod.
Het enige wat je moet doen om een woning , sneller te verkopen is een
goede onroerend- goed marketing
die opvalt en de aandacht trekt, voor realistische prijzen en
zeer veel info. over het aangeboden object
Dus niet alleen adv. op Funda en een foto in de etalage.