Binnenkort, tijdens een ‘Open Coffee’, ga ik kennis maken met een aantal online vrienden. Iets waar ik naar uit kijk – aangezien we normaal alleen digitaal communiceren. Personen waar ik kennis mee uitwissel, informatie deel, waarbij we van elkaar leren en mogelijk bij kunnen dragen aan iemand anders zijn succes! En dat allemaal via verschillende kanalen zoals LinkedIn, Twitter of een of ander blog.
Al die kanalen vallen onder de noemer Sociale Media, en de manier van communiceren is de kracht ervan. Dat geldt zowel zakelijk maar zeker ook op persoonlijk vlak. Wilt u weten wat mij bezighoudt? Volg me op Twitter. Wilt u weten waar mijn zakelijke kunnen zich op betrekt? Kijk naar mijn profiel op LinkedIn, etcetera.
Al geruime tijd tracht ik de mensen om mij heen (familie, collegae, zakelijke relaties) te overtuigen om ook gebruik te maken van de (nieuwe) mogelijkheden die sociale media biedt. Zakelijk gezien is het de ideale plek om contact te leggen met toekomstige klanten. Gezien alle bestaande research die hier al over bestaat om dit te bevestigen durf ik gerust te zeggen dat er een taboe doorbroken moet worden.
En dat taboe is: “Mijn klanten bevinden zich niet op sociale netwerk websites”
Jawel, daar zitten ze wel! Volgens onderzoek van Pew Research heeft 35% van de volwassen internetgebruikers in ieder geval 1 profiel op een sociale netwerksite. Binnen de groep 18 tot 24 jarigen is dat zelfs 75%.
Daar zitten de huidige en nieuwe klanten dus! De vraag voor de makelaars vandaag is dan ook “Hoe kan ik in contact komen met die potentiele klanten?”
Zou het niet geweldig zijn als we geen tien jaar nodig hebben om makelaars ervan te overtuigen wat de waarde van sociale netwerken voor hun business is? Als ze het nou eens gewoon van ons aannemen en deze middelen in gaan zetten in hun dagelijkse praktijk, het advies van experts volgen en daardoor de algehele communicatie binnen de makelaardij verbeteren voor consumenten? Dat zou nog eens fantastisch zijn! Ze kunnen er zo gigantisch veel voordeel uit halen -en de consument geven wat ze graag willen.
Maar nee, in plaats daarvan hoor je velen zeggen: “Laat me eerst maar eens zien dat die sociale netwerken mijn bedrijf helpen. Ik denk niet dat mijn klanten zich op dat soort websites bevinden”.
Dus… diegenen die sociale netwerken adopteren en opnemen in hun dagelijske gang van zaken zullen het bewijs gaan leveren aan de anderen, die lui achterover de kat uit de boom kijken en wachten op ‘het bewijs’ wat wij vandaag de dag realiseren. Denk eens aan de gemiste kansen…
Natuurlijk, als u dit alles heeft gelezen bent u waarschijnlijk al overtuigd van de kracht en mogelijkheden die sociale netwerken bieden, en praat ik eigenlijk tegen de verkeerde mensen. Maar soms moet ook ik even een ei kwijt, zo vlak voor Pasen.
Bedankt voor het lezen!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Han,
Eens ons sociale netwerk is zeker snel, makkelijk en goed te bereiken via Hyves, Linkedin etc.
Benoemd en ondersteund met voorbeelden valt het binnen de training onder één van de belangrijkste onderdelen “netwerken”. Diverse makelaars maken inmiddels met succes gebruik van deze methode. Door simpel te reageren op verjaardagen en andere wie,wat,waar’s ben je bezig een relatie te bouwen voor nu en in de toekomst!Tenslotte worden we als mens geboren met een aantal benodigdheden om ons prettig te voelen eten, drinken, slapen en aandacht. Ieder mens vindt het prettig om aandacht te krijgen. En dat in laat zeggen vijf minuten van je efficiente tijd.
Gezellig ik ga mee koffie drinken!
Ben inmiddels ook bij de koffieclub in Groningen, heel leuk, vrijblijvend, gezellig en heeft inmiddels mn eerste opdracht opgeleverd