Er zijn veel verschillende makelaars, sommige onafhankelijk, anderen zijn aangesloten bij een branchevereniging en weer andere franchisen.
Ondanks deze verschillen durf ik met zekerheid te zeggen dat ze allemaal 1 ding willen:
dat de huizenmarkt weer aantrekt.
Ik vraag me af waarom het dan toch zo moeilijk is om hierin een eenheid te vormen en even de ego’s opzij te zetten op zaterdag 10 oktober. NVM sluit iedereen uit, op Funda mogen LMV en VBO niet meedoen en samenwerking met Huislijn.nl, die alle niet-NVM makelaars ook een nationaal platform biedt op die dag, is al helemaal niet aan de orde. Door 1 dag te kiezen maken we het voor de huizenzoeker alleen maar makkelijker en dáár gaat het volgens mij toch om!?
Het is ook geen kwestie meer van “meeliften” de Nationale Open Huizen route is een complementair concept op de NVM Open Huizen dag: alle makelaars op 1 dag samen heel Nederland in het teken van Open Huizen zetten.
Laatste berichten van Stephanie Hopmans (toon alles)
- Een Open huis is een Open deur… - 8 maart 2011
- Langer dan een jaar te koop… - 28 januari 2011
- Huislijn.nl + JAAP.nl + Huizenzoeker.nl =…? - 13 januari 2011
Kijk, in principe heb je natuurlijk gelijk. Het is beter om met z’n allen de schouders onder zo’n actie te zetten waardoor het voor de consument stukken duidelijker wordt.
Maar; we proberen ons inderdaad allemaal te onderscheiden. En de NVM steekt in de organisatie van de Open Huis Dag enorm veel tijd, energie en natuurlijk geld. Dan is het toch wel een beetje jammer dat andere partijen eenvoudig ‘aanhaken’ en meeliften op het succes van de ander.
Misschien moeten de NVM makelaars creatiever worden en iets extra’s bieden t.o.v. de concurrentie op die dag. En dan zo het onderscheid maken. Nu ik er over nadenk is dat misschien wel het beste. Vraag blijft dan natuurlijk hoe je je onderscheid…
Iemand suggesties?
Beste Marco,
Wordt de Open Huis Dag georganiseerd voor de consument of voor de NVM?
Prima dat er veel geld, tijd en energie in gestopt wordt – de consument verdient dat. Die betaald per slot van rekening het inkomen van de makelaar en indirect dus ook de NVM. Iets minder eigenbelang is vaak goed voor de eigen portemonnee 🙂
In de makelaardij heb je te maken met concurrentie en wanneer je het over concurrentie in het algemeen hebt is er altijd sprake van een mix tussen strijd en saamhorigheid. Dus ook bij Open Huizen Routes. Een natuurlijk verschijnsel dus en je moet hierbij ook niet de historie van de routes vergeten: ERA is als pionier jaren geleden begonnen met het organiseren van landelijke routes in een tijd waarbij een Open Huis alleen werd georganiseerd als laatste redmiddel. Dit bleek succesvol en in de loop van de jaren zijn veel organisaties gevolgd en inmiddels aangehaakt, waaronder dus ook NVM en huislijn.
Wat mij betreft is er dus zowel sprake van strijd als saamhorigheid. Je wilt je toch blijven onderscheiden als bedrijf / organisatie? Blijven we ook allemaal scherp van!
In mijn nederige opinie zie ik de saamhorigheid in het gezamelijk zorgen voor een beter imago van de makelaardij – en het elkaar ondersteunen in slechte tijden. Als de branche duidelijkheid aan de consument geeft is er meer kans op business voor iedereen.
Concurrentie moet er zeker ook zijn, maar niet door elkaar de loef af proberen te steken, maar op inhoud en kwaliteit. Door de gewenste (of betere) kwaliteit aan de consument te bieden bereik je meerdere dingen: Uiteraard business, maar ook een positief geluid. Laat de consument maar vertellen wie een GOEDE makelaar is, ipv de huidige trend van het vertellen hoe slecht ze zijn (zie een de blogpost ‘wat wordt er over makelaars geschreven’ hier op dit blog).
Kortom – onderscheid op de kwaliteit en service door samen gebruik van te maken van de kracht van de branche. De consument ziet dat verschil echt wel.
E.G.O. en Angst spelen hierin de belangrijkste rol!