Ooit ontving ik thuis een tube tandpasta, met bijgesloten tandenborstel. In het reclamepakketje zat een briefje: “Omdat tanden niet kunnen kiezen”. Heerlijk gevonden! Als communicatieman geniet ik extra van mooie taalvondsten. Uitdrukkingen, uitspraken en goed uitgevallen versprekingen (neem ons bekende voorbeeld Cruijff). Maar kocht ik de tandpasta?
Nee.
Sterker nog; geen idee welk merk het was. Zo ook met de talloze tv-reclames. Vermakelijk, maar van wie ze zijn? Merken die hun waarden effectief communiceren worden gebruikt en (daardoor) onthouden. Want het gaat niet om het merk, maar om de merkwaarden. En dus (onderscheidende) productwaarden. Kortom, tandpasta’s die met hun marketing inspelen op bijvoorbeeld witte tanden krijgen de voorkeur.
Bij het positioneren van merk is het van belang dat de eigenschappen van het product als kracht worden gezien. En dat je die ook uitdraagt. Het is het fundament van je verhaal. Slecht fundament, slecht verhaal. Doe dan wat aan het product of richt je op een andere doelgroep. Of stop.
‘Het staat geschreven…’ Ook belangrijk. Vertel je verhaal niet alleen via marketingactiviteiten maar via een integrale benadering . Zie ook de blog en het prachtige schema van Boris (Fundament). Beeldvorming vindt plaats op alle platforms, geregisseerd en ongeregisseerd. Nog niet zo lang geleden geloofden we, dat wat op TV komt waar is.
Tegenwoordig zijn we allen onderzoeksjournalisten geworden. Eerste reactie van het publiek is vandaag de dag: “… is dat zo”? De tijd van een-goede-TV-spot-does-the-trick is voorbij. Mensen verifiëren tegenwoordig reclame online, waarbij informatie van individuen (ervaringen) het zwaarst wegen. Zie in onderstaand model hoe en waar beeldvorming bij de doelgroep ontstaat.
Wees aanwezig op alle relevante platforms! Vertel er uw verhaal en belangrijker, interacteer met uw doelgroep; dit model heet dan ook ‘conversation prism’. De randvoorwaarde voor succes is, dat de optelsom van uw communicatieve inspanningen op alle platforms coherent is. En niet alleen in boodschap maar vooral ook in gedrag. Zegt u klantvriendelijk te zijn, bevestig dit dan: via uw hulpvaardige telefoniste, uw eigen site (usability) of door te oplossingsgericht te interacteren op platforms van derden.
Een succesvolle communicatiemix is een integrale.
Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)
- Het Ciron Jaarboek Gebiedscommunicatie - 20 april 2011
- Waarom het goed is als hyves verdwijnt - 16 september 2010
- Community RO: met wat tijd en aandacht goud waard - 8 september 2010
Recente reacties